10 października podczas paryskiego Forum Entreprise Défense 2019 (FED) francuska spółka zaprezentowała nowy opancerzony samochód ciężarowy w układzie napędowym 8×8, przeznaczony do zadań logistycznych. Ma być pierwszym z rodziny modułowych pojazdów specjalistycznych, przeznaczonych dla sił zbrojnych. Podczas wystawy zaprezentowano wariant cysterny, wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet Lite z 12,7-mm karabinem maszynowym.
W pojeździe wykorzystano kabinę cywilnych samochodów ciężarowych serii Renault Trucks K, która otrzymała dodatkowe opancerzenie zapewniające ochronę zgodnie ze standardem STANAG 4569. Arquus może również dostarczyć na życzenie odbiorcy wariant nieopancerzony / Zdjęcie: Arquus
Podwozie zostało wyposażone w elektroniczny system zarządzania układem napędowym (Automatic Traction Control, ATC), zaprojektowany całkowicie w kraju. ATC pozwala na automatyczną blokadę przedniej osi napędowej, a także zarządza blokadami mechanizmu różnicowego na wszystkich osiach. Dzięki temu wybierany jest tryb optymalnej jazdy w zależności od podłoża, co przekłada się na mniejsze zużycie opon i spalanie, ograniczając koszty konserwacji.
Przewiduje się rozwój wariantów przeznaczonych do zadań logistycznych i transportu strategicznego, przewozu wyposażenia, a także jako mobilny warsztat. Na potrzeby sił zbrojnych pojazd może zostać wyposażony w systemy informatyczne i komunikacyjne, kompatybilne z wdrażaną architekturą SCORPION (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation) razem z transporterami Griffon VBMR, wozami rozpoznawczymi Jaguar EBRC, wielozadaniowymi pojazdami Léger VBMR i zmodernizowanymi czołgami Leclerc XLR (Francja odebrała pierwsze Griffon VBMR, 2019-07-05; Prototyp Jaguar EBRC, 2018-05-17; Leclerc XLR dla Francji, 2018-08-07).
Może być wyposażony również we wszystkie rozwiązania dotyczące automatyzacji na potrzeby plutonu wojsk lądowych oraz nowe technologie pochodzące z cywilnych samochodów ciężarowych dotyczące zarządzania energią i konserwacją.
Spółka Arquus, wcześniej znana jako Renault Trucks Defense i Renault Trucks Voie Sacrée, dostarcza samochody ciężarowe francuskim siłom zbrojnym od ponad 100 lat. Od ponad 40 lat w wojsku służą pojazdy logistyczne typu TRM (wersje 2000, 700-100 i 10000), GBC 180 czy ewakuacji technicznej CLDR (Camion Lourd de Depannage Routier). Do roli cystern wojska lądowe wykorzystują francusko-szwedzkie pojazdy CaRaPACE (Camion Ravitailleur Pétrolier de l’Avant à Capacité Étendue). Ponadto, podwozia Renault Sherpa 10 są wykorzystywane w 155-mm armatohaubicach kołowych CAESAR.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.