Przejdź do serwisu tematycznego

CAVS: Niemcy i Szwecja bliżej fińskich transporterów Patria 6×6

Niemcy i Szwecja pełnoprawnie dołączyły do programu wspólnego zakupu pojazdów opancerzonych 6×6, który otrzymał kryptonim CAVS wraz z Finlandią i Łotwą. Ponadto, Sztokholm zamówił pierwszą partię nowych wozów.

17 kwietnia br. fińska grupa Patria Oy poinformowała, że Niemcy i Szwecja pełnoprawnie dołączyły do programu wspólnego zakupu pojazdów opancerzonych 6×6, który otrzymał kryptonim CAVS (Common Armored Vehicle System) wraz z Finlandią i Łotwą. Ponadto, Sztokholm zamówił pierwszą partię nowych wozów.

Patria 6×6 w wersji ze 120-mm moździerzem Nemo

Szwecja podpisała list intencyjny (Statement of Intent) w sprawie dołączenia do programu w 2021 (a następnie w 2022 umowę ramową), natomiast Niemcy sygnowały list w 2022. Teraz przedstawiciele obu państw podpisali porozumienie techniczne (Technical Arrangement) otwierające drogę do rozpoczęcia zamówień. I tak, agencja zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji złożyła zamówienie na partię 20 pojazdów Patria 6×6, które otrzymają lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300, a pierwsze dostawy rozpoczną się jeszcze w 2023.

Dołączenie do programu Niemiec, choć zeszłoroczny list intencyjny do tego nie zobowiązywał, zostało prawdopodobnie zacementowane jeszcze na początku roku. 6 stycznia br. niemiecki dziennik Handelsblatt informował o wizycie w Berlinie prezesa i dyrektora generalnego grupy Patria Oy, Esa Rautalinko, podczas której padła oferta sprzedaży niemieckim siłom zbrojnym (Bundeswehrze) najnowszych kołowych transporterów opancerzonych wraz z szeroką współpracą przemysłową, jako następców dla rodzimych TPz Fuchs 1.

Z przyjemnością witamy Niemcy w programie CAVS i dziękujemy Szwecji za zrobienie kolejnego kroku w kierunku fazy seryjnych zamówień. Program zapewnia wszystkim państwom członkowskim możliwość zakupu opłacalnych najnowocześniejszych i modułowych pojazdów opancerzonych opracowanych w ramach bezprecedensowej współpracy międzynarodowej. Dołączenie do programu kolejnego kraju poprawi mobilność i bezpieczeństwo dostaw wśród wszystkich uczestniczących państw – zapewnił Jukka Holkeri, wiceprezes wykonawczy Patria Oy.

Szwedzkie siły zbrojne eksploatują pojazdy Patria XA 6×6 i AMV 8×8 od ponad trzydziestu lat w wielu trudnych warunkach, a nowy kontrakt na nasz najnowszy pojazd Patria 6×6 dowodzi, że pojazdy spełniają nasze obietnice, odnotował Mats Warstedt, szef Market Area Nordics w Patria Oy. Pojazd Patria 6×6 jest również bardzo dobrym przykładem współpracy fińsko-szwedzkiej, w której szwedzcy dostawcy, takich komponentów jak silnik i stal do ich opancerzenia, zapewniają znaczną wartość.

Patria 6×6 w wersji ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia / Zdjęcia: Patria Oy

Program CAVS był początkowo inicjatywą Finlandii i Łotwy. 29 stycznia 2020 ówcześni ministrowie obrony Finlandii i Łotwy, Antti Kaikkonen i Artis Pabriks, zawarli porozumienie techniczne dotyczące wspólnego opracowania platformy kołowych pojazdów opancerzonych, gdzie głównym wykonawcą przemysłowym miała być fińska Patria Oy. Porozumienie techniczne ze spółką zawarto w połowie października tego samego roku. 30 sierpnia 2021 Łotwa zamówiła 200 pojazdów, z których dostawy rozpoczęto już z końcem października tego samego roku, a Finlandia zadeklarowała zamówienie kilkuset.

Co ciekawe, 17 grudnia 2019 swój udział we wspólnych badaniach nad pojazdem 6×6 deklarowała Estonia, ale ostatecznie nie znalazła się pośród późniejszych sygnatariuszy porozumienia technicznego z początku 2020, a w kwietniu tego samego roku swoje rozwiązanie zaproponowała (wówczas) estońska spółka Milrem Robotics (obecnie część grupy przemysłowej EDGE ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich).

Według deklaracji Patrii ze stycznia br. zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia. Ta ostatnia wskazała w grudniu ub. r. większy AMV XP 8×8 w ramach programu WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier).

Patria 6×6 jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.

Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X