Przejdź do serwisu tematycznego

Nowe warianty Protolab PMPV MiSu

Fińska spółka Protolab zaprezentowała dwa nowe warianty pływających pojazdów minoodpornych PMPV MiSu 6×6.

10 czerwca fińska spółka Protolab zaprezentowała dwa nowe zmodernizowane warianty pływających pojazdów minoodpornych PMPV MiSu 6×6 (Protected Multi-Purpose Vehicle, MiinaSuojattu) o nazwie PMPV 2 i PMPV 3. Pojazdy powstały w oparciu o opinie użytkowników i są gotowe do spełnienia wymagań planowanego fińskiego programu zamówień pojazdów opancerzonych 6×6 jako następców transporterów opancerzonych Sisu XA-180/185 (Finlandia odbiera PMPV MiSu).

Fińska spółka Protolab zaprezentowała dwa nowe warianty pływających pojazdów minoodpornych PMPV MiSu 6×6 / Zdjęcie: Protolab

Oczekuje się, że program ten rozpocznie się, gdy pojazdy biorące udział w konkursie od czerwca 2019 zakończą badania i rozwój oraz gdy zakończone zostanie badanie rynku przez Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych Finlandii (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) (Finowie zamawiają Sisu GTP).

Spółka Protolab uczestniczy również w międzynarodowych programach na dostawy pojazdów opancerzonych oferując PMPV 2 i PMPV 3, zarówno w ramach bezpośredniej sprzedaży, jak i ewentualnych umów o współpracy technicznej lub transferze technologii. Obecnie oczekiwane na wyniki i informacje zwrotne z wielu trwających programów (Fińsko-łotewskie wozy opancerzone).

PMPV 2 i PMPV 3 zachowują najwyższy możliwy poziom zintegrowanej ochrony przeciwminowej i balistycznej oryginalnego pojazdu, z testami weryfikującymi odporność podwozia na poziomie co najmniej pięciu detonacji min, przekraczając najwyższe wymagania standardu STANAG 4569 (Modernizacja XA-180).

Juhani Kivimaki, dyrektor techniczny Protolab, powiedział:

Wyniki testów z wykorzystaniem min lądowych, przeprowadzonych przez niezależną, uznaną na całym świecie instytucję certyfikującą, są znakomite. Zazwyczaj pojazd musi przetrwać pojedynczy wymagany wybuch kinetyczny, aby osiągnąć najwyższą ocenę według STANAG, podczas gdy pojedyncze podwozie PMPV poddaliśmy skutkom pięciu detonacji – z których jedna była dwukrotnie większa niż wymagana masa ładunku wybuchowego i nadal podwozie nadawało się do naprawy i ponownego wykorzystania. Rozumiemy, że jest to niezwykle znaczące osiągnięcie i będzie główną kartą przetargową dla sił zbrojnych poszukujących najwyższego poziomu ochrony swoich żołnierzy w terenie.

Nowe wersje charakteryzują wyższą moc znamionową silnika (użyteczną), aby zapewnić lepsze osiągi zarówno w warunkach drogowych, jak i terenowych. PMPV 2 jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 325 KM, podczas gdy PMPV 3 może być wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 360 lub 450 KM (dla porównania pierwsza wersja PMPV jest napędzana silnikiem o mocy 285 KM – przyp. red.).

Ponadto, zmodyfikowano układ chłodzenia pojazdu, aby spełniał wymagania nowych silników, przekierowując zimne powietrze do kabiny w celu zwiększenia komfortu dla załogi w gorących warunkach pracy. Obie wersje wykorzystują sześciobiegową skrzynią automatyczną Allison, dwubiegową skrzynię rozdzielczą Katsa i trzy osie, w tym skrętną tylną oś, aby zmaksymalizować mobilność oraz uprościć konserwację.

PMPV może transportować dwóch członków załogi i dziesięciu w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub ładunek użyteczny o masie do 10 000 kg. Modyfikacje w przedziale załogi obejmują przeprojektowany układ w celu zwiększenia komfortu pasażerów i miejsca na sprzęt osobisty, zwiększoną przestrzeń na sprzęt dowodzenia i kontroli klasy C4I oraz ulepszone opcje rekonfiguracji pojazdu pod kątem różnych misji, takich jak wspomniane dowodzenie i kontrola, transporter piechoty lub ewakuacja medyczna (MEDEVAC).

W standardowej konfiguracji do transportu piechoty dostępne są trzy różne wersje siedzeń: siedzenie amortyzowane z 5-punktowym pasem bezpieczeństwa, które we wszystkich pojazdach służą również jako siedzenia kierowcy i dowódcy, siedzenie stałe z 2-punktowym pasem biodrowym oraz nowe kompaktowe siedzenie z 2-punktowym pasem biodrowym. Poprawiono również drzwi kabiny załogi, a system blokowania włazów we wszystkich pojazdach został przeprojektowany, aby ułatwić obsługę.

Juha Moisio, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Protolab, dodał:

Dzięki małej szerokości (2,55 m), skrętnej tylnej osi, unikalna konstrukcja ochronna i zaawansowana mobilność zarówno na drodze, jak i w terenie zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić doskonałe możliwości w środowisku miejskim w zakresie zadań, przed którymi stoją operacje specjalne, sił bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w terenie. Wprowadziliśmy te dwa nowe warianty w bezpośredniej odpowiedzi na opinie użytkowników i przewidujemy duże zainteresowanie ze strony międzynarodowego rynku transporterów opancerzonych i klientów, którzy chcą zastąpić swoje pojazdy 6×6 opłacalnym, wysoce chronionym i mobilnym rozwiązaniem.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X