13 października pierwszego dnia wirtualnej waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2020 (stowarzyszenia Association of the United States Army), amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) zaprezentowała po raz pierwszy prototyp 10-tonowego robota TRX (Tracked Robot 10-Ton) (Rafael na wirtualnej wystawie AUSA 2020, 2020-10-13).

Zaprezentowany podczas AUSA 2020, 10-tonowy robot TRX jest niczym innym jak platformą TL1 zaoferowaną przez GDLS w programie autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych średniej klasy RCV-M. Jednak oferta ta została przez amerykańskie wojska lądowe odrzucona. GDLS ma jednak nadzieję na wprowadzenie pojazdów do służby w ramach innych programów

Zaprezentowany podczas AUSA 2020, 10-tonowy robot TRX jest niczym innym jak platformą TL1 zaoferowaną przez GDLS w programie autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych średniej klasy RCV-M. Jednak oferta ta została przez amerykańskie wojska lądowe odrzucona. GDLS ma jednak nadzieję na wprowadzenie pojazdów do służby w ramach innych programów

Wielozadaniowa, bezzałogowa platforma samobieżna średniej klasy wagowej wykorzystuje technologie sztucznej inteligencji i została wykonana z lekkich stopów i materiałów, a prace nad nią trwały około jednego roku. Projekt był finansowany ze środków własnych przedsiębiorstwa. Był wynikiem doświadczeń spółki ze znacznie mniejszym, kołowym MUTT 8×8 (Multi-Utility Tactical Transport), opracowanym dla amerykańskich wojsk lądowych (US Army) w ramach programu SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport). Dostawy pierwszych egzemplarzy z 624 zamówionych łącznie MUTT 8×8 rozpoczną się w drugim kwartale przyszłego roku. Należy dodać, że pierwszy kontrakt został zaskarżony przez konkurencję, ale w br. ponownie zdecydowano o wyborze ofert GDLS (US Army zamawia GDLS MUTT, 2019-11-03).

Jak podkreśla GDLS, 10-tonowy robot dzięki modułowej architekturze, będzie mógł wykonywać zadania bezpośredniego lub pośredniego wsparcia pododdziałów piechoty, w tym wsparcie ogniowe, dostarczanie zaopatrzenia i zapasów, a także pokonywać trudne przeszkody terenowe, przeciwdziałać bezzałogowym statkom latającym (bsl), prowadzić walkę radioelektroniczną (WRE) czy rozpoznanie. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji w zakresie układów sterowania, TRX będzie mógł działać pół-autonomicznie, a dostateczna prędkość maksymalna w terenie pozwoli mu na współdziałać z Brygadowymi Zespołami Bojowymi Strykerów (SBCT) i Pancernymi Brygadowymi Zespołami Bojowymi (ABCT) (Pancerne propozycje GDLS dla US Army, 2020-04-24).

Jedną z zaprezentowanych konfiguracji wyposażenia TRX jest, opracowana w kooperacji ze spółką Aerovironment, wyrzutnia amunicji krążącej Switchblade / Film i zdjęcie: General Dynamics Land Systems

Na wirtualnej wystawie AUSA 2020, zaprezentowano różne konfiguracje robota TRX, w tym dzięki kooperacji ze spółką Aerovironment, z wyrzutnią dla amunicji krążącej Switchblade. Warto przypomnieć, że podczas AUSA 2018 obie spółki zaprezentowały koncepcję doposażenia przyszłych bojowych wozów rozpoznawczych ARV (Armed Reconnaissance Vehicle) dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) w systemy bezzałogowe, takie jak Switchblade czy Shrike 2. Teraz podobna koncepcja została zaproponowana US Army w ramach programu półautonomicznego bojowego wozu piechoty OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle) (Próby robotycznych RCV, 2020-08-09; SAIC zbuduje ARV dla USMC, 2019-04-09).

Warto przypomnieć, że zaprezentowany właśnie TRX jest niczym innym jak platformą TL1 zaoferowaną przez GDLS w programie autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych średniej klasy RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium). Oferta zakwalifikowała się 1 listopada 2019 do kolejnego etapu, lecz już 9 stycznia 2020 została odrzucona – wybrano kontrofertę konsorcjum Team Ripsaw, złożonego ze spółek Textron Systems wraz z Howe & Howe Technologies z FLIR Systems, które dostarczy prototypy pojazdów bazujących na platformie Ripsaw M5. Wymogiem programowym była 30-mm armata automatyczna Northrop Grumman ATK XM813 i wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych (Dostawcy RCV-L i RCV-M wybrani, 2020-01-11; Trzech w programie RCV-M, 2019-11-04).