W kwietniu niemiecki Rheinmetall Group świętuje czterdziestolecie wprowadzenia do służby w niemieckich siłach zbrojnych kołowych, pływających transporterów opancerzonych TransportPanzer (TPz) Fuchs 1 (pol. lis), zbudowanych w układzie napędowym 6×6.
Projekt oraz rozwiązania zastosowane w kołowych transporterów opancerzonych TPz Fuchs 1/2 wpłynęły na takie konstrukcje jak fińskie Sisu XA-180 6×6 (Pasi) i ich wersje rozwojowe (XA-185/186/188/200/203), chińskie WZ-551/ZSL92 oznaczone także jako typ 90/92 czy w końcu ukraiński BTR-4 Bucefalus / Zdjęcie: Rheinmetall
Łącznie zbudowano ponad 1400 pojazdów, a na wyposażeniu niemieckich wojsk lądowych (Heer) pozostaje najnowszy wariant, oznaczony jako TPz Fuchs 1A8. W bieżącym roku Rheinmetall zmodernizuje 272 niemieckie pojazdy do tego standardu (Eagle V 6×6 dla Niemiec, 2020-04-16).
Prace projektowane nad pojazdem ruszyły w zakładach Daimler-Benz w 1961 i trwały aż do końca lat 1970. Pierwsze pojazdy bazowe TPz 1/Standard przekazano jednostkom zmechanizowanym Heer w 1979 na próby. Rok później rozpoczęto produkcję seryjną w zakładach spółki Thyssen Henschel w Kassel, wprowadzając pojazdy na uzbrojenie sił zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec. Ówczesny rząd w Bonn zamówił łącznie 1038 pojazdów, z czego 537 w wariancie bazowym. W 1999 Thyssen Henschel weszły w skład Rheinmetall Landsysteme (Modernizacja XA-180, 2019-10-30).
Oprócz wersji bazowej, powstały także warianty specjalistyczne: pojazd dowódczy, pojazd walki radioelektronicznej TPz 1A1/EloKa Hummel i nowsze Peiler (pozbawione możliwości pływania), pojazd ewakuacji medycznej, pojazd rozpoznania pola walki Fuchs RASIT, pojazd rozpoznania skażeń (CBRN) TPz 1A1/ABC Spürpanzer Fuchs, wielozadaniowy TPz 1A2/Funk czy pojazd rozminowywania dróg Fuchs KAI (Kampfmittelaufklärung und -identifizierung), który powstał na potrzeby misji pokojowych w Afganistanie i Mali.
Również w wyniki doświadczeń poza granicami kraju, w toku modernizacji do wariantu 1A8 wzmocniono ochronę balistyczną i przeciwminową. Zastosowano także dodatkowe zmiany konstrukcyjne kadłuba, nowe osie, wzmocnione obudowy kół, drzwi i ramy okienne, a także dodatkowe schowki i inne modyfikacje. Według Rheinmetalla, poziom gotowości operacyjnej pojazdów wynosi ponad 90%.
Pojazdy, w większości specjalistyczne, trafiły także na eksport do Arabii Saudyjskiej (14 TPz 1/Standard, 8 ewakuacji medycznej, 4 dowodzenia, 10 Spürpanzer Fuchs), Izraela (8 Spürpanzer Fuchs), Kuwejtu (11 Spürpanzer Fuchs), Niderlandów (24 EloKa Hummel, potem przebudowane na Spürpanzer Fuchs), Norwegii (8 Spürpanzer Fuchs), Turcji (2 wypożyczone Spürpanzer Fuchs), Wielkiej Brytanii (11 Spürpanzer Fuchs) i USA (około 300 Spürpanzer Fuchs, które otrzymały oznaczenie M93 Fox NBCRS, obecnie pozostały 123 z nich).
Ponadto, Algieria, Chile i Zjednoczone Emiraty Arabskie także były zainteresowane także ich zakupem. Algieria chciała zamówić 980 pojazdów rozwojowych oznaczonych jako Fuchs 2, ale ostatecznie otrzymała ich 54. ZEA zamówiły 32 Fuchs 2 w wersji Spürpanzer. Fuchs 2 otrzymał nowy zespół napędowy, tablicę rozdzielczą, układ hamulcowy i kierowniczy oraz ulepszone systemy nawigacji i nadzoru. Pojazdy tej wersji rozwojowej pozostaną w służbie nawet po 2035.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.