Przejdź do serwisu tematycznego

iMUGS: Bezzałogowce do ustanawiania sieci 4G i 5G

Europejskie konsorcjum iMUGS, na czele którego stoi estońska spółka Milrem Robotics, z powodzeniem zademonstrowało wykorzystanie bezzałogowców THeMIS do ustanawiania wojskowej sieci łączności 4G i 5G.

25 listopada br. estońska spółka Milrem Robotics poinformowała, że europejskie konsorcjum iMUGS (integrated Modular Unmanned Ground System), na czele którego stoi ona od ponad roku, z powodzeniem zademonstrowało wykorzystanie bezzałogowych samobieżnych platform THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System) do ustanawiania taktycznej, wojskowej sieci szerokopasmowej łączności klasy 4G i 5G (Pseudosatelita Airbus Zephyr S zapewni łączność 5G/6G).

Europejskie konsorcjum iMUGS, na czele którego stoi estońska spółka Milrem Robotics, z powodzeniem zademonstrowało wykorzystanie bezzałogowców THeMIS do ustanawiania wojskowej sieci łączności 4G i 5G / Zdjęcie: Milrem Robotics

Demonstrację przeprowadzono we wrześniu br. na łotewskim poligonie Ādaži, niedaleko Rygi, a koordynatorem była spółka LMT (Latvijas Mobilais Telefons), będąca narodowym członkiem konsorcjum ze strony Łotwy, a wsparcie zapewniła Milrem Robotics. W ramach demonstracji, narodowe siły zbrojne Łotwy (Latvijas Nacionālie bruņotie spēki, NBS) korzystały z dwóch bezzałogowych pojazdów typu THeMIS w dwóch scenariuszach operacyjnych.

Pierwszy z nich został wyposażony w system zwiadu i rozpoznania (ISR) złożony z anteny rozpoznania elektromagnetycznego SIGINT (Signals Intelligence), dostarczony przez Electronic Communications Office of Latvia, wyrzutnię granatów dymnych zestawu aktywnego systemu ochrony pojazdów (ASOP) klasy soft-kill ROSY, dostarczoną przez grupę Rheinmetall AG, pojazdową radiostację programowalną Tough SDR Vehicular, dostarczoną przez spółkę Bittium i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) deFNder, dostarczony przez spółkę FN Herstal (Aktywny system ochrony Rheinmetall na niemieckie ciężarówki).

Scenariusz nr 1 / Źródło: Milrem Robotics

Drugi pojazd bezzałogowy THeMIS był używany jako transporter wyposażenia żołnierzy łotewskich i został wyposażony w zagłuszarkę nadajników sygnałów radiowych do uruchamiania improwizowanych ładunków wybuchowych (IED, Improvised Explosive Device) od spółki Rantelon oraz również pojazdową radiostację programowalną Tough SDR Vehicular.

Jednostki Latvijas Nacionālie bruņotie spēki z pojazdami THeMIS wykorzystywały podczas demonstracji system łączności taktycznej TAC WIN, dostarczony przez Bittium, który został zintegrowany z komercyjną bańką łączności klasy 4G i taktyczną 5G-SA, zapewnioną przez Bittium oraz spółkę Cumucore.

Ponadto, dostarczony przez niemiecką spółkę KMW (Krauss-Maffei Wegmann) minoodporny pojazd opancerzony ATF Dingo pełnił rolę pojazdu dowodzenia i kontroli z którego operatorzy pojazdów THeMIS sterowali nimi, zarówno w trybie wzrokowej widoczności (Line of Sight, LOS), jak i poza nią (Beyond the Line of Sight, BLOS), używając radiostacji programowalnych Tough SDR Vehicular i przekazując zbierane przez bezzałogowce dane do systemu zarządzania polem walki LMT Viedsargs (Krauss-Maffei Wegmann kupuje udziały Milrem Robotics).

Scenariusz nr 2 / Źródło: Milrem Robotics

Kuldar Väärsi, dyrektor generalny Milrem Robotics powiedział:

Przeprowadzone scenariusze operacyjne pokazały, że systemy bezzałogowe, wzbogacone o innowacyjne systemy komunikacyjne i różne technologie obronne, mogą być wykorzystywane do gromadzenia i udostępniania informacji taktycznych, poprawy świadomości sytuacyjnej, zmniejszenia obciążenia fizycznego żołnierzy i zwiększenia ochrony sił wojskowych.

Ingmars Pukis, wiceprezes i członek zarządu LMT, dodał:

Po raz pierwszy w specjalnej sieci łączność taktyczna została połączona z autonomiczną siecią 5G. Umożliwiło to komunikację między jednostkami i bezzałogowcami, a także zbieranie informacji z czujników i przekazywanie tych informacji do systemu zarządzania polem walki Viedsargs.

Dodatkowy sprzęt użyty w obu demonstracjach obejmował: bezzałogowy pojazd naziemny Natrix, dostarczony przez łotewską spółkę SRC Brasa używany do ewakuacji medycznej (CASEVAC), bezzałogowy statek latający pionowego startu i lądowania Star oraz czujniki akustyczne do wykrywania kierunku wrogiego ostrzału dostarczone przez Ryski Uniwersytet Techniczny (Rīgas Tehniskā universitāte, RTU).

iMUGS

Poprzednia demonstracja w ramach konsorcjum iMUGS odbyła się w czerwcu br. w Estonii. Na czele projektu, który początkowo nosił nazwę MUGS (Modular Unmanned Ground Systems) stoi Estonia, razem z Belgią, Finlandią, Francją, Hiszpanią, Niemcami i Łotwą. Zadeklarowały one wyasygnowanie łącznie 2 mln EUR, podczas gdy Komisja Europejska, w ramach Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Obronnego EDIDP (European Defence Industrial Development Programme) przyznała kolejne 30,6 mln EUR. Jest to jedna z inicjatyw Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation), realizowanej pod nadzorem Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF) (iMUGS: Współpraca pojazdów bezzałogowych z załogowymi, Milrem Robotics na czele programu iMUGS).

Milrem Robotics stoi na czele konsorcjum, złożonego z 14 dużych spółek przemysłu obronnego, komunikacji i cyberbezpieczeństwa oraz instytucji: GT Cyber Technologies (Estonia), Safran Electronics & Defense (Francja), Nexter Systems (Francja), Krauss-Maffei Wegmann (Niemcy), Diehl Defense (Niemcy), Bittium Wireless (Finlandia), Insta DefSec (Finlandia), (Un)Manned (Belgia), dotOcean (Belgia), Latvijas Mobilais Telefons (Łotwa), GMV Aerospace and Defence (Hiszpania), Akademia Wojskowa Kaitseväe Akadeemia (Estonia) i Royal Military Academy of Belgium (Belgia).

Inicjatywa ma na celu opracowanie modułowej i skalowalnej architektury dla hybrydowych systemów, składających się z platform załogowych i bezzałogowych. Ma to ujednolicić europejski ekosystem platform powietrznych i naziemnych, systemów dowodzenia, kontroli i łączności, czujników, przenoszonych ładunków oraz algorytmów sterowania. W trakcie projektu zostanie zebrana wiedza i know-how oraz opracowane zostaną koncepcje połączonego wykorzystania konstrukcji załogowych i bezzałogowych, z uwzględnieniem aspektów etycznych dotyczących robotyki, sztucznej inteligencji i systemów autonomicznych. Zostaną do tego wykorzystane wirtualne symulacje środowiska operacyjnego.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X