20 kwietnia portal branżowy Breaking Defense poinformował o szczegółach najciekawszej oferty w powtórzonym postępowaniu przetargowym w ramach programu następcy amerykańskich bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley o kryptonimie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle). Jest nią oferta mało znanej spółki Mettle Ops z Michigan.

Pojawiły się szczegóły piątej i najciekawszej oferty w programie następcy amerykańskich bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley o kryptonimie OMFV / Grafika: Mettle Ops

Pierwsze informacje o dołączeniu Mettle Ops do rywalizacji w jednym z kluczowym programów modernizacyjnych amerykańskich wojsk lądowych (US Army) pojawiły się 16 kwietnia na portalu Defense News – w dniu, kiedy minął termin składania wniosków do udziału w nim.

Właścicielami spółki Mettle Ops jest małżeństwo żołnierzy-weteranów, Katie i Mark Bigelow. Zgodnie z informacjami ze strony internetowej, spółka ma specjalizować się w badaniach, rozwoju, inżynierii wstecznej, zarządzaniu programami, projektowaniu pojazdów lądowych, doświadczeniu w testowaniu i ocenie, możliwościach integracji systemów oraz ułatwienia w produkcji i wytwarzaniu.

Zgodnie z nowymi informacjami, spółka miała nawiązać współpracę z wieloma dużymi i małymi podmiotami, a nienazwana oferta w programie OMFV ma obejmować w pełni autonomiczny, zrobotyzowany bojowy wóz piechoty o napędzie hybrydowo-elektrycznym. Mettle Ops podpisało umowę podwykonawczą dotyczącą opracowania technologii autonomicznych i jest w trakcie finalizowania zlecenia dotyczącego projektu innego autonomicznego, hybrydowego pojazdu elektrycznego.

P.J. McMullen, kierownik programowy w Mettle Ops, przypomniał o dwóch wcześniejszych kontraktach zrealizowanych dla US Army w ramach programów badawczych pojazdów bojowych (pasywne i aktywne systemy obrony oraz opancerzenie), na które otrzymano 13,9 mln USD (z terminem realizacji maj 2017-grudzień 2019) i 19,9 mln USD (lipiec 2019-grudzień 2021), przy okazji informując, że w programie OMFV na projekt cyfrowy, który będzie stanowił podstawę do opracowania uproszczonego dokumentu koncepcyjnego (Abbreviated-Concept Development Document, A-CDD) otrzymano 19 mln USD (styczeń 2021-grudzień 2024). Spółka miała zgromadzić światowej klasy zespół ekspercki i spółek partnerskich, choć żadne nazwiska i nazwy nie padły.

Co istotne, Mettle Ops nie jest zdolne do samodzielnej budowy prototypu w kolejnej fazie programu, jeśli zostanie do niego wybrana w pierwszym kwartale 2022. Faza trzecia będzie realizowana od 2023. McMullen powiedział jednak, że za produkcję prototypów będą odpowiadać nieujawnieni partnerzy.

Zgodnie z zaprezentowaną grafiką, oferowany pojazd będzie charakteryzował się stosunkowo niskim profilem, uzbrojonym w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z prawdopodobnie 12,7-mm karabinem maszynowym i podwójną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk).

Pozostali czterej uczestnicy programu OMFV to General Dynamics Land Systems (GDLS) z Applied Intuition i Aerovironment z pojazdem Griffin III, partnerstwo przemysłowe Team Lynx, złożone z American Rheinmetall Vehicles, Raytheon Technologies, Textron Systems, Allison Transmission, L3Harris Technologies ze zmodyfikowanym KF41 Lynx, BAE Systems z Elbit Systems of America z nieujawnioną ofertą (bazującą na Bradley Next Generation) oraz Oshkosh Defense z Hanwha Defense z bwp AS21 Redback (AS21 Redback w programie OMFV, BAE i Elbit dla programu OMFV, Team Lynx: L3Harris Technologies w programie OMFV, Pancerne propozycje GDLS dla US Army).

W latach 2022-2026 na program zostanie przeznaczone 4,6 mld USD. Najlepsza oferta zostanie wybrana w 2027, a trzy lata później rozpocznie się produkcja seryjna (Następca ppk TOW dla US Army).