23 kwietnia podczas wizyty sekretarza U.S. Army, Ryana D. McCarthy’ego i wiceszefa sztabu U.S. Army, gen. Josepha M. Martina w zakładach General Dynamics Land Systems (GDLS) w Detroit w stanie Michigan, zaprezentowano publicznie nowy czołg lekki i bojowy wóz piechoty nowej generacji, które są proponowane amerykańskim wojskom lądowym.
GDLS jest jednym z dwóch oferentów w programie nowego czołgu lekkiego (MPF) dla U.S. Army. Wóz ma zostać wyposażony w 105- lub 120-mm armatę gładkolufową
Czołg lekki
17 grudnia 2018 GDLS otrzymało równolegle z konkurencyjnym BAE Systems Inc. zamówienie o wartości 335 043 086 USD (1,41 mld zł) na budowę 12 prototypów czołgów lekkich w programie Mobile Protected Firepower (MPF). Dostawy zostały przewidziane na początku 2020, po czym pojazdy mają przejść 4-miesięczne próby terenowe.
Celem tej fazy programu jest wyłonienie dostawcy nawet 504 czołgów lekkich, które wejdą na wyposażenie Brygadowych Zespołów Bojowych Piechoty (IBCT) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a docelowo także Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT). Pojazdy wypełnią lukę ogniową pomiędzy kołowymi wozami M1128 Mobile Gun System ze 105-mm armatą gwintowaną M68A2 a czołgami podstawowymi M1 Abrams.
Według dostępnych informacji nowy czołg lekki U.S. Army będzie miał 38 t i zostanie wyposażony w 105- lub 120-mm armatę gładkolufową. Pierwsze wozy mają trafić na testy do 82. Dywizji Powietrznodesantowej z Fort Bragg w Karolinie Północnej (Kontynuacja programu MPF dla US Army, 2018-12-19, MPF dla 82. Dywizji, 2019-07-02).
W przeszłości GDLS prezentowało koncepcje i demonstratory technologii czołgów lekkich, oznaczonych jako Griffin I i Griffin II. Z czasem wspomniane wozy dojrzewały do kolejnych wymogów operacyjnych i technicznych U.S. Army. Zaprezentowany w Michigan pojazd wydaje się być ostateczną propozycję w programie MPF (Dostawcy RCV-L i RCV-M wybrani, 2020-01-11).
Wydaje się, że zupełnie nowa wieża (w porównaniu z Griffin I i Griffin II) to głęboko przeprojektowany i odchudzony system znany z czołgów podstawowych M1A2 SEP (System Enhancement Package). Na pierwszy rzut oka wieża nowego czołgu lekkiego została pozbawiona pancerza specjalnego, dzięki czemu udało się zredukować jej masę.
Z przedstawionych zdjęć wynika, że wieża jest uzbrojona w 105-mm armatę gładkolufową. Oznacza to, że w przyszłości będzie ją można wyposażyć także w 120-mm armaty (XM360 lub pochodzącej z Abramsów M256A1 L/44).
Co ciekawe, pierwsza wizualizacja docelowej konfiguracji oferowanego pojazdu została zaprezentowana, chyba raczej, 10 stycznia 2020 przez kanadyjski oddział spółki, General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C).
Bojowy wóz piechoty
Koncern bierze też udział w programie nowego, półautonomicznego bojowego wozu piechoty dla U.S. Army / Zdjęcia: Sgt. James Harvey/US Army
Podczas spotkania w zakładach GDLS zaprezentowano też pojazd oferowany w programie OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle), którego założenie jest opracowanie półautonomicznego bojowego wozu piechoty jako następny obecnie używanych bwp M2/M3 Bradley (KF41 odrzucony przez US Army, 2019-10-06).
Co ciekawe, do 11 lutego program OMFV pozostawał zawieszony po tym, gdy niespełna miesiąc wcześniej zadecydowano o jego chwilowym wstrzymaniu. Powodem było wykluczenie z rywalizacji spółki Raytheon Rheinmetall Land Systems (RRLS), która oferowała w konkursie bwp KF41 Lynx. Wskutek decyzji o uniemożliwieniu RRLS dalszej rywalizacji, którą ogłoszono 4 października 2019, jedynym oferentem w programie OMFV zostało GDLS.
GDLS zaoferowało w programie OMFV bwp Griffin III wyposażony w 50-mm armatę automatyczną XM913 Bushmaster. Od 2014 działo było znane pod nazwą Enhanced Bushmaster III 50 mm. Po raz pierwszy zaprezentowano je publicznie 12 kwietnia 2019 podczas prób ogniowych na poligonie Big Sandy w Arizonie.
Demonstrator technologii bwp Griffin III zaprezentowano w październiku 2018 podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2018. Przedstawiony wóz wyposażono w atrapę docelowego uzbrojenia głównego.
W bwp Griffin III najprawdopodobniej zastosowano zmodyfikowane podwozie, które opracowano pierwotnie na potrzeby programu ASCOD2 realizowanego dla wojsk lądowych Wielkiej Brytanii. Za jego rozwój odpowiadała europejska spółka koncernu, General Dynamics European Land Systems (GDELS) (Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).
Co istotne, w zakładach GDLS zaprezentowano również makietę zawieszenia hydropneumatycznego, które prawdopodobnie zostanie docelowo wykorzystane w bwp Griffin III. W połowie lutego br. U.S. Army przeprowadziła testy bwp M2 Bradley wyposażonego w podobne podwozie, opracowane przez Horstman Holdings. W przeszłości testowano je również na czołgach podstawowych M1 Abrams, jednak z niezadowalającym skutkiem. Ostatecznie zdecydowano się zamontować je na modernizowanych wzt M88A3 HERCULES (Bradley z nowym zawieszeniem, 2020-01-31).
Na jednej z fotografii zrobionych podczas spotkania zaprezentowano wnętrze nowego bwp. Można wyraźnie dostrzec, że na stanowiskach kierowcy i dowódcy rozmieszczono po trzy duże ekrany ciekłokrystaliczne (być może dotykowe), co przywodzi na myśl rozwiązania zaprezentowane w rozwijanej obecnie koncepcji izraelskich gąsienicowych wozów bojowych o kryp. Carmel. Podobne rozwiązania Amerykanie opracowali m.in. w ramach programu Future Combat System (FCS) realizowanego w l. 2003-2009.
Poza prezentacją bwp Griffin III przedstawicielom U.S. Army przedstawiono również 4-kołowy wariant bezzałogowego pojazdu transportowego MUTT (Multi-Utility Tactical Transport). 31 października 2019 U.S. Army zamówiła 624 pojazdów w odmianie 8-kołowej za 162,4 mln USD (683,6 mln zł, US Army zamawia GDLS MUTT, 2019-11-03).
Odpowiedź BAE Systems
Co ciekawe, dzień wcześniej sekretarz Ryan D. McCarthy i gen. Joseph M. Martin złożyli wizytę w zakładach BAE Systems Inc. w Sterling Heights. W jej trakcie zaprezentowano nieukończony prototyp nowego czołgu lekkiego, ELT (Expeditionary Light Tank), który ma konkurować z ofertą GDLS.
Pojazd ma zostać wyposażony w 105-mm armatę M35 z automatem ładowniczym o szybkostrzelności do 12 strz./min. Wóz ma mieć 20 t. Masa może wzrosnąć po zamontowaniu dodatkowych paneli opancerzenia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.