15 kwietnia portal branżowy Defense News poinformował, że amerykańska spółka Oshkosh Defense wspólnie z południowokoreańską Hanwha Defense zaoferują amerykańskim wojskom lądowym (US Army) bojowe wozy piechoty AS21 Redback w ramach programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle).

Według mediów amerykańskich, spółka Oshkosh Defense wspólnie z południowokoreańską Hanwha Defense zaoferują amerykańskim wojskom lądowym bojowe wozy piechoty AS21 Redback / Zdjęcie: Hanwha Defense Australia

16 kwietnia minął termin składania wniosków w powtórzonym postępowaniu przetargowym w ramach programu następcy amerykańskich bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley. Źródła w US Army potwierdziły dla portalu Defense News, że do oferentów dołączył zespół amerykańsko-koreański.

Wśród dotychczasowych znanych oferentów należy wymienić General Dynamics Land Systems (GDLS) z Applied Intuition i Aerovironment z pojazdem Griffin III, partnerstwo przemysłowe Team Lynx, złożone z American Rheinmetall Vehicles, Raytheon Technologies, Textron Systems, Allison Transmission, L3Harris Technologies ze zmodyfikowanym KF41 Lynx czy BAE Systems z Elbit Systems of America z nieujawnioną ofertą (BAE i Elbit dla programu OMFV, Team Lynx: L3Harris Technologies w programie OMFV, Pancerne propozycje GDLS dla US Army).

Zgodnie ze zaktualizowaną informacją z 16 kwietnia, do rywalizacji miała też dołączyć spółka Mettle Ops z Michigan, które właścicielami jest małżeństwo żołnierzy-weteranów, Katie i Mark Bigelow. O ile nie wiadomo, jaką ofertę złożono, to zgodnie z informacjami ze strony internetowej, mało znana spółka ma specjalizować się w badaniach, rozwoju, inżynierii wstecznej, zarządzaniu programami, projektowaniu pojazdów lądowych, doświadczeniu w testowaniu i ocenie, możliwościach integracji systemów oraz ułatwienia w produkcji i wytwarzaniu.

Maksymalnie pięciu oferentów zostanie zobowiązanych do dostarczenia zamawiającemu w pierwszym kwartale 2022 roku projektu cyfrowego, który będzie stanowił podstawę do opracowania uproszczonego dokumentu koncepcyjnego (Abbreviated-Concept Development Document, A-CDD). Później trzy z nich zostaną wybrane do opracowania szczegółowego projektu wraz z prototypami do testów. W latach 2022-2026 na program zostanie przeznaczone 4,6 mld USD. Najlepsza oferta zostanie wybrana w 2027, a trzy lata później rozpocznie się produkcja seryjna (Następca ppk TOW dla US Army).

AS21 Redback

AS21 Redback został opracowany pierwotnie na potrzeby australijskiego programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 na dostawę 450 bojowych wozów piechoty wraz z 17 wozami zabezpieczenia technicznego. Konstrukcyjnie bazuje na doświadczeniach z bwp K21 i 155-mm armatohaubicą K9 Thunder. Koncepcja została ujawniona podczas australijskiej konferencji Land Forces w Adelaide, 4-6 września 2018. Obecnie trzy prototypy są testowane w Australii (Testy KF41 i AS21 w Australii).

W wersji australijskiej, opracowanej w kooperacji ze spółkami EOS (Electro Optic Systems), Rafael Advanced Defense Systems i Elbit Systems, pojazd ma masę bojową do 42 t. Jego uzbrojenie składa się z 30-mm armaty automatycznej Mk44S Bushmaster II, 7,62-mm sprzężonego km oraz zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia EOS R400S Mk 2 z 12,7-mm km i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike ER2. Umieszczone je na wieży T2000, będącej rozwinięciem izraelskiej Elbit MT30 Mk 2, do której zintegrowano system aktywnej ochrony pojazdów Elbit Iron Fist – Light. Nowością jest także nahełmowy zestaw celowniczy dla dowódców i kierowców Elbit Systems Iron Vision, oparty na technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor). Pojazd wyposażono w pancerz modułowy Plasan o poziomie ochrony balistycznej 6 wg STANAG 4569.