Podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich zaprezentowała wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony Patria 6×6. Jest to pojazd zaprojektowany w Finlandii jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (Eurosatory 2018: Patria 6×6, 2018-06-12).

Prezentowany pojazd ma 7,5 m długości, 2,5 m wysokości i 2,9 m szerokości. Maksymalna ładowność wynosi 8500 kg, a dopuszczalna masa całkowita 22 000 kg. Wysoka ładowność gwarantuje, że nawet przy zastosowaniu ochrony balistycznej na poziomie 4 (opcjonalnie) pozwala to na wszechstronne zastosowania i integrację z różnymi systemami.

Prezentowany pojazd ma 7,5 m długości, 2,5 m wysokości i 2,9 m szerokości. Maksymalna ładowność wynosi 8500 kg, a dopuszczalna masa całkowita 22 000 kg. Wysoka ładowność gwarantuje, że nawet przy zastosowaniu ochrony balistycznej na poziomie 4 (opcjonalnie) pozwala to na wszechstronne zastosowania i integrację z różnymi systemami.

Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV/Rosomak 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. KTO otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią. Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania.

Zaprezentowany egzemplarz został wyposażony w opcjonalny dla tego pojazdu system pływania. Wyposażono go także w centralny system pompowania kół. / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Zaprezentowany egzemplarz został wyposażony w opcjonalny dla tego pojazdu system pływania. Wyposażono go także w centralny system pompowania kół. / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. KTO może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne. Transporter przeszedł w Finlandii wstępne testy trakcyjne w trudnych warunkach (m.in. zimowych). Sprawdzono również odporność opancerzenia na ostrzał i eksplozje.