5 maja estońska spółka Milrem Robotics poinformowała o zakończeniu eksperymentalnej służby bezzałogowej samobieżnej platformy THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System) w ramach międzynarodowej operacji antyterrorystycznej Barhkane w Mali. Pojazd dołączył pod koniec września 2019 do trzech plutonów piechoty w ramach kontyngentu Estpla-32 estońskich wojsk lądowych (Maavägi). Żołnierze zostali rozmieszczeni w malijskim Gao, zastępując kontyngent Estpla-30, stacjonujący tam od kwietnia tego samego roku (Klatka desantowa dla THeMIS, 2020-03-30).
 Kuldar Väärsi, dyrektor zarządzający Milrem Robotics powiedział, że rozmieszczenie THeMIS w Mali dało wiele danych i opinii użytkowników. Pomimo pozytywnej oceny, niewykluczone są możliwości modyfikacji, tak aby pojazd jeszcze lepiej mógł znosić ekstremalne warunki terenowe i atmosferyczne / Zdjęcie: Milrem Robotics

Kuldar Väärsi, dyrektor zarządzający Milrem Robotics powiedział, że rozmieszczenie THeMIS w Mali dało wiele danych i opinii użytkowników. Pomimo pozytywnej oceny, niewykluczone są możliwości modyfikacji, tak aby pojazd jeszcze lepiej mógł znosić ekstremalne warunki terenowe i atmosferyczne / Zdjęcie: Milrem Robotics

Misja potwierdziła niezawodność i skuteczność platformy bezzałogowej, przeznaczonej w testowanej konfiguracji do zadań transportowych. Do kwietnia 2020 pojazd był regularnie używany podczas patroli przez estońskich żołnierzy do transportu zapasów. Ppłk Sten Allik, oficer sztabowy kontyngentu Maavägi w Mali stwierdził, że możliwość transportu pół tony amunicji i wody do obszarów niedostępnych dla załogowych transporterów opancerzonych znacznie zwiększyła możliwości bojowe patroli. Warto przy tym zauważyć, że maksymalna ładowność THeMIS wynosi 750 kg.

THeMIS / Film i zdjęcie: Milrem Robotics

Pojazd wykazał się dużą odpornością na trudne warunki terenowe i atmosferyczne, m.in podczas jazdy po skałach wulkanicznych o nachyleniu 32 stopni i w temperautrze 50 stopni Celsjusza w cieniu. Podczas misji w Mali przemierzył łącznie 1200 km podczas ponad 330 godzin pracy. Kolejne rozmieszczenie THeMIS w Mali zaplanowano na koniec bieżącego roku. Maavägi planują wykorzystywać pojazdy bezzałogowe typu THeMIS do gromadzenia danych, prowadzenia rozpoznania, komunikacji i zakłócania sygnałów elektromagnetycznych. 

Analiza
Testy Maavägi nie były pierwszymi, jeśli chodzi o użytkowników wojskowych. Dwa bezzałogowce THeMIS zostały dostarczone w marcu 2019 do jednostki systemów robotycznych i autonimicznych w ramach 13. Lekkiej Brygady królewskich niderlandzkich wojsk lądowych (Koninklijke Landmacht). Zaplanowano próby w ramach eksperymentalnego projektu koncepcyjno-rozwojowego platform bezzałogowych.

W marcu bieżącego roku dwa THeMIS zamówiło działające przy Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) na potrzeby programu JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment). Zostaną dostarczone do końca trzeciego kwartału 2020 i przetestowane we współpracy z jednostką szkolną CSS TDU (Combat Service Support Training and Development Unit) w Aldershot w hrabstwie Hampshire i innymi jednostkami sił zbrojnych (Brytyjczycy przetestują lądowe bezzałogowce, 2020-03-17).

W planach Milrem Robotics, w kooperacji z podmiotami zagranicznymi z Francji, USA i Tajlandii, jest  rozwijanie i oferowanie także wersji uzbrojonych w oparciu o THeMIS: IMPACT z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ppk) MBDA MMP, niszczyciel czołgów z ppk Brimstone, Titan ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) Kongsberg Protector LW30 (M153) z wyrzutnią ppk FGM-148 Javelin czy w końcu D-Iron ze zsmu Electro Optic Systems R400S-Mk2 Direct Drive-Heavy Duty (DSEI2019: Titan z Javelinem, 2019-09-12; Premiera D-Iron UGV, 2019-11-20; DSEI2019: Milrem THeMIS z MBDA Brimstone, 2019-09-10; IDEX 2019: Premiera IMPACT, 2019-02-19).