27 czerwca dowództwo amerykańskich wojsk lądowych (US Army) poinformowało, że 82. Dywizja Powietrznodesantowa (82nd Airborne Division) z Fort Bragg w Karolinie Północnej będzie pierwszym związkiem taktycznym, który w 2020 otrzyma lekkie czołgi, opracowywane w ramach programu Mobile Protected Firepower (MPF). Żołnierze będą testować łącznie 24 prototypy ELT (Expeditionary Light Tank) i Griffin II, które budują koncerny BAE Systems Land & Armaments LP i General Dynamics Land Systems (GDLS), w ramach kontraktów o wartości 376 i 335 mln USD (1,423 mld zł i 1,269 mld zł), przyznanych przez Departament Obrony USA 17 grudnia 2018.
 Ważący około 28 ton czołg lekki Griffin II ze 120-mm armatą jest częścią rodziny demonstratorów technologii, bazują na wspólnym podwoziu. Griffin III z 50-mm armatą jest oferowany US Army jako opcjonalnie załogowy bwp (OMFV) / Zdjęcie: GDLS

Ważący około 28 ton czołg lekki Griffin II ze 120-mm armatą jest częścią rodziny demonstratorów technologii, bazują na wspólnym podwoziu. Griffin III z 50-mm armatą jest oferowany US Army jako opcjonalnie załogowy bwp (OMFV) / Zdjęcie: GDLS

Począwszy od marca 2020 prototypy będą testowane pod kątem siły ognia, ochrony balistycznej i mobilności. Jednostki lekkiej piechoty zmechanizowanej przeprowadzą później czteromiesięczne testy, które pozwolą wybrać jeden z modeli. Oczekuje się, że nastąpi to w roku fiskalnym 2022, gdy zostanie przyznany pierwszy kontrakt na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (LRIP), obejmującej 26 czołgów i przebudowę 8 prototypów z opcją na 28 kolejnych (Kontynuacja programu MPF dla US Army, 2018-12-19).
 Oferowany przez BAE Systems pojazd ELT wyposażono w 105-mm armatę M35 z automatycznym systemem ładowania i szybkostrzelnością 12 strz./min. Dzięki konstrukcji jednostki napędowej typu power-pack dostęp do silnika i skrzyni biegów jest dużo łatwiejszy, niż w przypadku klasycznych rozwiązań. ELT ma masę około 20 ton, bez uwzględnienia dodatkowego pakiet opancerzenia / Zdjęcie: BAE Systems

Oferowany przez BAE Systems pojazd ELT wyposażono w 105-mm armatę M35 z automatycznym systemem ładowania i szybkostrzelnością 12 strz./min. Dzięki konstrukcji jednostki napędowej typu power-pack dostęp do silnika i skrzyni biegów jest dużo łatwiejszy, niż w przypadku klasycznych rozwiązań. ELT ma masę około 20 ton, bez uwzględnienia dodatkowego pakiet opancerzenia / Zdjęcie: BAE Systems

Zgodnie z umową ramową do 2025 jednostki US Army zaczną otrzymywać pierwsze z 504 czołgów lekkich. Docelowo każdy Brygadowy Zespół Bojowy Piechoty (IBCT) otrzyma kompanię czołgów liczących po 14 wozów każda. Zakup będzie realizowany w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a w dalszej kolejności przewiduje się kolejne MPF do Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT) (Dozbrajanie Strykerów US Army, 2019-05-26).

Zgodnie z wymogami US Army, czołg lekki będzie uzbrojony w co najmniej 105-mm armatę gładkolufową i 7,62-mm współosiowy karabin maszynowy. Masa pojazdu ma wynieść mniej niż 40 t, dzięki czemu dwa czołgi będą transportowane w ładowni samolotów C-17A Globemaster III (maksymalna ładowność to 77,5 t). W przyszłości planowana jest integracja czołgu z aktywnym systemem ochrony pojazdów (ASOP). US Army prowadzi bowiem obecnie prace nad modułowym systemem obrony MAPS (Modular Active Protection System) dla wszystkich pojazdów opancerzonych. MPF może zostać wyposażony także w zestawy wyrzutni bezzałogowych statków latających (bsl) klasy mini lub amunicji krążącej, zmodernizowanych czujników i innych rozwiązań, które mogą również stać się wymogiem dla ostatecznej konfiguracji.

Analiza
Program MPF jest częścią szerszej inicjatywy NGCV (Next Generation Combat Vehicle), która ma na celu opracowanie i dostawę wozów bojowych nowej generacji. Poza MPF, przewiduje się wdrożenie czołgu nowej generacji (Next Generation Main Battle Tank, NG MBT), opcjonalnie załogowego bojowego wozu piechoty (Optionally-Manned Fighting Vehicle, OMFV), bezzałogowego pojazdu wsparcia ogniowego (Robotic Wingman) i gąsienicowego transportera opancerzonego (Armored Multi-Purpose Vehicle, AMPV) (Zielone światło dla AMPV, 2019-02-20; Bwp następnej generacji dla USA, 2019-04-01).

Czołgi lekkie wypełnią lukę ogniową pomiędzy kołowymi wozami M1128 Mobile Gun System ze 105-mm armatą gwintowaną M68A2 a czołgami M1 Abrams. Luka ta istnieje od 1996, gdy wycofano ze służby ostatnie czołgi lekkie M551 Sheridan AR/AAV. Warto jednak zauważyć, że M551 był uzbrojony w 152-mm armatę gwintowaną M81E1 i miał masę 15,2 t. Ostatnim związkiem taktycznym wykorzystującym pojazdy była właśnie 82. Dywizja Powietrznodesantowa. W 2004 anulowano wdrożenie jego następcy, XM8 Buford, który miał wejść do służby jako M8 Armored Gun System. Niektóre rozwiązania XM8 można znaleźć w oferowanym obecnie BAE Systems ELT. W 2009 anulowano z kolei rozwój czołgu XM1202 na platformie MGV (Manned Ground Vehicle) w ramach programu Future Combat Systems.