26 marca estońska spółka Milrem Robotics poinformowała, że brytyjska IrvinGQ opracowała i przetestowała klatkę desantową ATAX przeznaczoną do zrzutu bezzałogowej samobieżnej platformy THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System), a także jej cywilnego wariantu Multiscope Rescue, przeznaczonego do zadań gaśniczych.

Klatka/tara desantowa ATAX została opracowana przez spółkę IrvinGX, brytyjskiego producenta systemów desantowania powietrznego i spadochronów / Grafika: Milrem Robotics

Klatka/tara desantowa ATAX została opracowana przez spółkę IrvinGX, brytyjskiego producenta systemów desantowania powietrznego i spadochronów / Grafika: Milrem Robotics

ATAX to modułowa klatka desantowa, której konstrukcja pozwala na jej szybkie złożenie i rozłożenie. Pozwala na bezpieczny desant lotniczy dwóch pojazdów jednocześnie. Konstrukcja wykorzystuje tradycyjne poduszki powietrzne wielokrotnego użytku zamiast palet wykonanych z materiałów absorbujących energię kinetyczną podczas zderzenia z ziemią. Amortyzacja dzięki zastosowaniu poduszki powietrznej rozprasza energię kinetyczną, a także skraca czas przygotowania ładunku i czas montażu poprzez wyeliminowanie materiałów jednorazowego zastosowania. Z uwagi na to, że klatka jest przeznaczona dla pojazdów bezzałogowych, zastosowano automatyczny system zwalniania blokad mocujących pojazdy do niej, dzięki czemu mogą samodzielnie zjechać bez pomocy osób na ziemi.

Kuldar Väärsi, dyrektor generalny Milrem Robotics, powiedział, że klatka desantowa ATAX z systemem automatycznego zwalniania blokad pozwoli na możliwość desantowania należących do sił zbrojnych pojazdów THeMIS na terenach przeciwnika lub podczas misji połączonych z piechotą. Z kolei w przypadku strażackiego Multscope Rescue, będzie możliwe dostarczenie pojazdów na tereny niedostępne dla strażaków w pobliżu obszarów zagrożenia, bez konieczności narażania ich życia.

Bezzałogowce będą mogły być przenoszone w klatce desantowej ATAX sposób zarówno w ładowni, jak i na zewnętrznym haku ładunkowym np. ciężkiego śmigłowca transportowego Boeing CH-47 Chinook. THeMIS przeszedł pomyślnie testy zdolności do transportu lotniczego we wrześniu 2019, zgodnie ze standardami NATO STANAG 3542.

Pojazd może zostać dostosowany do szerokiego spektrum zadań, począwszy od transportu ładunków i zapasów, ewakuacji medycznej, rozpoznania, łączności, usuwania improwizowanych urządzeń wybuchowych i materiałów niebezpiecznych EOD/IED (Explosive Ordnance Disposal/Improvised Explosive Device), ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu), wyrzutnią bezzałogowych statków latających (bsl) czy przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk).

W oparciu o THeMIS i oprogramowanie amerykańskiej spółki QinetiQ North America, powstał pojazd Titan, wyposażony w zsmu Kongsberg Protector LW30 (M153) z wyrzutnią ppk FGM-148 Javelin. Wcześniej wykorzystano go do budowy bojowego pojazdu D-UGV w Tajlandii, samobieżnej platformy przeciwpancernej IMPACT (Integrated MMP Precision Attack Combat Turret) czy niszczyciela czołgów we Francji. Będzie także wykorzystany w ramach europejskiej inicjatywy MUGS (Modular Unmanned Ground Systems) z Estonią na czele (DSEI2019: Titan z Javelinem, 2019-09-12; Premiera D-Iron UGV, 2019-11-20; DSEI2019: Milrem THeMIS z MBDA Brimstone, 2019-09-10; IDEX 2019: Premiera IMPACT, 2019-02-19;Estonia na czele europejskiego programu MUGS, 2019-08-25).

Jednak co istotniejsze, dwa pojazdy w wariancie Titan zostały zakupione 16 marca 2020 przez  działające przy Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) w programie  naziemnych, autonomicznych bezzałogowych robotów JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment). Zostaną dostarczone do końca trzeciego kwartału 2020 i przetestowane we współpracy z jednostką szkolną CSS TDU (Combat Service Support Training and Development Unit) w Aldershot w hrabstwie Hampshire i innymi jednostkami sił zbrojnych. Nie można wykluczyć, że zostaną przetestowane wraz z klatką desantową ATAX (Brytyjczycy przetestują lądowe bezzałogowce, 2020-03-17).