29 marca Amerykańskie wojska lądowe (US Army) rozpoczęły postępowanie ofertowe dotyczące pozyskania półautonomicznego bojowego wozu piechoty (Optionally-Manned Fighting Vehicle, OMFV). Ma on zostać następcą pojazdów M2/M3 Bradley. Program jest częścią szerszej inicjatywy NGCV (Next Generation Combat Vehicle), który ma na celu opracowanie i dostawę wozów bojowych nowej generacji dla US Army.
 Przyszły bojowy wóz piechoty będzie zastępował pojazdy z rodziny Bradley, pozostające w służbie od 1981. Na potrzeby US Army zbudowano ich łącznie 6230 / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Przyszły bojowy wóz piechoty będzie zastępował pojazdy z rodziny Bradley, pozostające w służbie od 1981. Na potrzeby US Army zbudowano ich łącznie 6230 / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Pod koniec drugiego kwartału 2020 w ramach fazy EMD (Engineering and Manufacturing Development) US Army ma wyłonić dwa podmioty, które opracują i zbudują po 14 prototypów OMFV, 2 kadłuby i wieże do prób balistycznych, zestawy opancerzenia i zapewnią pakiet logistyczny. Prototypy zostaną poddane rygorystycznym próbom poligonowym. Po zakończeniu prób, US Army wybierze jednego dostawcę zmodyfikowanych pojazdów w ramach partii małoseryjnej. Demonstracja pojazdu w warunkach zbliżonych do bojowych ma nastąpić w ciągu 5 lat. Zamawiający liczy, że w już 2026 rozpocznie się proces zastępowania bwp Bradley.

Minimalne wymogi to uzbrojenie w 30-mm armatę automatyczną i głowicę optoelektroniczną 2. generacji, pracującą w podczerwieni. Jednak bardziej optymalnym rozwiązaniem byłaby 50-mm armata wraz z optoelektroniką 3. generacji. Zgodnie ze specyfikacją, pojazd musi być zoptymalizowany, zarówno do działań miejskich jak i w terenie niezabudowanym. Uzbrojeniem dodatkowym mają być przeciwpancerne kierowane pociski (ppk) i systemy broni nowej generacji (np. laserowej). Dwa OMFV muszą zmieścić się w ładowni samolotu C-17A, a po rozładunku muszą być gotowe do działania w 15 minut.

Według wcześniej opublikowanych wymogów, załoga ma składać się z 2 żołnierzy, natomiast przedział desantu ma pomieścić 6. Jednak jednym z podstawowych wymogów jest możliwość zdalnego sterowania, co oznacza, że w takim trybie załoga mogłaby prawdopodobnie pełnić rolę desantu. Załoga OMFV będzie mogła także zdalnie kontrolować kilka bezzałogowych pojazdów wsparcia ogniowego (RCV) jednocześnie za pomocą ulepszonej nawigacji zaliczeniowej, a prawdopodobnie także satelitarnej i skaningu laserowego (lidar) oraz tzw. sztucznej inteligencji (Szczegóły programu NGCV, 2018-09-24).

Analiza
W ramach szerszego programu NGCV planowane jest także opracowanie czołgu następnej generacji (Next Generation Main Battle Tank, NG MBT), bezzałogowego pojazdu wsparcia ogniowego (Robotic Combat Vehicle, RCV), czołgu lekkiego (Mobile Protected Firepower, MPF) i gąsienicowego transportera opancerzonego (Armored Multi-Purpose Vehicle, AMPV). Najbardziej zaawansowane prace są w przypadku AMPV (rozpoczęto produkcję małoseryjną), a także MPF (przyznano środki na budowę prototypów). Trwają także prace nad ukończeniem demonstratora technologii RCV. 27 marca podczas AUSA Global Force Symposium & Exposition poinformowano, że procedura pozyskania następcy M1 Abrams rozpocznie się nie wcześniej, niż w 2023 (Zielone światło dla AMPV, 2019-02-20; Kontynuacja programu MPF dla US Army, 2018-12-19; M113 w programie NGCV, 2018-07-14).