17 września zespół interdyscyplinarny (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV (Next Generation Combat Vehicle) ujawnił nowe szczegóły dotyczące badań nad opracowaniem wozów bojowych nowej generacji dla US Army.

Pojazdy z rodziny NGCV są kolejną próbą zastąpienia w linii czołgów M1 Abrams i bojowych wozów piechoty M2 Bradley. /Zdjęcie: US Army

Pojazdy z rodziny NGCV są kolejną próbą zastąpienia w linii czołgów M1 Abrams i bojowych wozów piechoty M2 Bradley. /Zdjęcie: US Army

Jak ujawnił płk Warren Sposler z CFT, wysiłki zespołu skupiają się na podstawowych zagadnieniach przyszłej platformy, którymi są zdolności bojowe, sieciocentryczność, pozycjonowanie, nawigacja i koordynacja czasowa, jak również środki transportu nowej generacji i precyzyjne uzbrojenie dalekiego zasięgu.

Rodzina pojazdów ma składać się z czołgu nowej generacji (Next Generation Main Battle Tank, NG MBT), opcjonalnie załogowego bojowego wozu piechoty (Optionally-Manned Fighting Vehicle, OMFV), bezzałogowego pojazdu wsparcia ogniowego (Robotic Wingman), czołgu lekkiego (Mobile Protected Firepower, MPF) i gąsienicowego transportera opancerzonego (Armored Multi-Purpose Vehicle, AMPV). W przypadku dwóch ostatnich zamówienia na pierwsze prototypy do testów zostały złożone, natomiast szczegóły pojazdu bezzałogowego, choć w innej formie, przedstawiono wcześniej BAE Systems w programie MPF, 2018-03-08; Prototypy AMPV dla US Army dostarczone, 2018-04-06; M113 w programie NGCV, 2018-07-14).

W przypadku OMFV, dla demonstratora technologii którego kadłub już powstał, podstawowe założenia obejmują zdolności zdalnej realizacji misji bez załogi na pokładzie oraz transportu co najmniej dwóch członków załogi i sześciu żołnierzy desantu, jak również możliwość transportu dwóch pojazdów drogą lotniczą na pokładzie samolotu C-17 Globemaster III i osiągnięcia gotowości w ciągu 15 minut po rozładunku.

Cechą nowego bwp ma być możliwość prowadzenia operacji w gęsto zaludnionych obszarach miejskich z użyciem uzbrojenia głównego średniego kalibru i uzbrojenia alternatywnego (systemy energii skierowanej i pociski rakietowe). Pojazd ma charakteryzować się też dostateczną ochroną balistyczną i przeciwminową. Wozy będą musiały mieć zapas limitu masy, mocy napędu i zdolności chłodzenia w celu dalszego ich rozwoju i rozbudowy, dzięki otwartej architekturze. Szkolenie załóg OMFV powinno być zintegrowane z innymi platformami i wykazywać możliwości zrównoważonego rozwoju w zakresie innowacji, takich jak źródła wytwarzania energii z zarządzania nią dla zwiększenia zasięgu, a także redukcji zużycia paliwa, emitowanego hałasu czy obciążeń związanych z logistyką i zabezpieczeniem technicznym (US Army poszukuje systemów moździerzowych, 2018-08-06).

Analiza
Zespół interdyscyplinarny CFT dla programu wozów bojowych nowej generacji został powołany z gen. bryg. Rossem Coffmanem na czele i ma siedzibę w Maneuver Center of Excellence w Fort Benning w stanie Georgia. Złożony z wojskowych i cywilów, ma na celu przeprowadzenie przekrojowych analiz obszarów zagadnień, których luki wymagają wypełnienia. Jest wspierany przez dyrektoriat wykonawczy programu Ground Combat Vehicles i dowództwo US Army ds. badań, rozwoju i inżynierii (RDECOM). CFT ma służyć jako główny integrator dla podsekretarza US Army/wiceszefa sztabu US Army i rady nadzorczej ds. wymagań operacyjnych AROC.

Program NGCV ma na celu opracowanie zdolności bojowych US Army do 2050 i z perspektywą na kolejne dziesięciolecia. Bieżące wyniki badań zespołu zostaną przedstawione na prezentacji pt. Warrior’s Corner 9 października podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting and Exposition (Nowe oznaczenia Abramsów, 2018-09-14).

Program NGCV jest finansowany z budżetu federalnego od września 2017, gdy konsorcjum DATC (Defense Automotive Technologies Consortium), złożone z podmiotów przemysłowych: SAIC, Lockheed Martin, Moog, GS Engineering, Hodges Transportation, NATC (Nevada Automotive Test Center) i Roush Industries, otrzymało pierwsze środki na badania i rozwój. Jest to trzecie podejście US Army do pozyskania pojazdów gąsienicowych nowej generacji, po anulowanych programach Future Combat Systems (FCS) i Ground Combat Vehicle (GCV), które były realizowane, odpowiednio, w latach 1999-2008 i 2009-2014.