Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie

Fińska spółka Patria Land Oy dostarczyła Łotwie pierwszy z ponad 200 kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6.

29 października fińska spółka Patria Land Oy poinformowała o zrealizowaniu dostawy na Łotwę pierwszego z ponad 200 kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6. Tempo rozpoczęcia dostaw jest ekspresowe – umowę w tej sprawie zawarto bowiem 30 sierpnia br., ale zakończenie zaplanowano na 2029 (Patria 6×6 dla Finlandii i Łotwy).

Fińska spółka Patria Land Oy dostarczyła Łotwie pierwszy z ponad 200 kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6 / Zdjęcie: Patria Land Oy

Jussi Järvinen, prezes Patria Land Oy, powiedział:

Dzięki wysokiej jakości współpracy między łotewskimi spółkami, naszymi specjalistami i przyszłymi użytkownikami pojazdów wspólnie osiągnęliśmy ten ważny milowy krok. Tak skrupulatne przestrzeganie harmonogramu i realizowanie projektu o tak dużym potencjale nie zawsze jest rzeczą oczywistą i nie uważamy tego za coś oczywistego. Wykonano w tej sprawie ciężką pracę i nadal będzie ona wykonywana. Wszyscy możemy być z siebie dumni i kontynuować ten wyjątkowy wspólny program w przyszłości. Ponadto uważam, że tak konkretny postęp zwiększy jeszcze większe zaufanie do tego programu, szczególnie poza nim, a tym samym zwiększy zainteresowanie również innych państw.

Na tydzień przed realizacją dostawy, w ośrodku produkcyjnym Patria Land Oy w miejscowości Hämeenlinna w południowo-zachodniej prowincji Häme, ukończono dwutygodniowy wstępny kurs kierowców, instruktorów oraz mechaników z wojsk lądowych Łotwy (Sauszemes spēki, SzS). Jak wyjaśnia producent, szkolenie koncentrowało się na tym, aby użytkownik dowiedział się, jak działa pojazd i jak z niego korzystać, krok po kroku. Dzięki temu poznali oni podstawy użytkowania i eksploatacji oraz są gotowi do odbioru kolejnych dostaw.

Sierpniowa umowa, obejmująca także systemy wsparcia eksploatacji i wspomniany program szkoleniowy jest rezultatem wcześniejszych porozumień: technicznego pomiędzy Łotwą i Finlandią z 29 stycznia 2020 oraz pomiędzy Patria Land Oy i stronami zainteresowanymi o współpracy przy projektowaniu i budowie nowoczesnych kołowych pojazdów opancerzonych z 15 października 2020 (Fińsko-łotewskie wozy opancerzone, Fińsko-łotewskie porozumienie pancerne).

Jak wspomniał Jussi Järvinen fińsko-estoński program jest otwarty na państwa trzecie. Mógł mieć na myśli Estonię, która była stroną razem z powyższymi państwami i zawartego 17 grudnia 2019 listu intencyjnego w sprawie badań i rozwoju technicznego w dziedzinie obrony. Ale ostatecznie Estonia nie znalazła się pośród późniejszych sygnatariuszy porozumienia technicznego z początku 2020, a w kwietniu swoje rozwiązanie zaproponowała estońska spółka Milrem Robotics (Transportery Milrem Robotics).

Opis

Patria 6×6 jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.

Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X