30 sierpnia fińska spółka Patria Land Oy poinformowała o podpisaniu umowy ramowej (Frame Agreement) z ministerstwami obrony Finlandii i Łotwy w sprawie produkcji kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6. Łotwa zamówiła ponad 200 pojazdów, których dostawy zaplanowano na lata 2021-2029.
Fińska spółka Patria Land Oy podpisała umowę ramową z resortami obrony Finlandii i Łotwy w sprawie produkcji kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6 / Zdjęcie: Patria Land Oy
Umowa jest rezultatem wcześniejszych porozumień: technicznego pomiędzy oboma państwami z 29 stycznia 2020 oraz pomiędzy Patria Land Oy i stronami zainteresowanymi o współpracy przy projektowaniu i budowie nowoczesnych kołowych pojazdów opancerzonych z 15 października 2020 (Fińsko-łotewskie wozy opancerzone, Fińsko-łotewskie porozumienie pancerne).
Umowa ramowa określa zasady zarządzania programem w fazie produkcyjnej, tak aby strony porozumienia mogły osiągać korzyści techniczne i ekonomiczne. Pierwszy aneks do umowy obejmuje produkcję ponad 200 pojazdów dla wojsk lądowych Łotwy (Sauszemes spēki, SzS) wraz z systemami wsparcia eksploatacji i programu szkoleniowego (Finowie zamawiają Sisu GTP).
Kwestia skali zamówienia dla wojsk lądowych Finlandii (Maavoimat) nie została jeszcze określona, ale podpisano list intencyjny (Letter of Intent, LoI) w tej sprawie. Media fińskie sugerują, iż Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych Finlandii (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) może zamówić kilkaset wozów.
Finlandia poszukuje bowiem następcy transporterów opancerzonych Sisu XA-180/185 i pod tym kątem testowano cztery pływające pojazdy minoodporne PMPV MiSu 6×6 (Protected Multi-Purpose Vehicle, MiinaSuojattu). Niemniej Patria 6×6 przeszedł w Finlandii wstępne testy trakcyjne w trudnych warunkach (m.in. zimowych). Sprawdzono również odporność opancerzenia na ostrzał i eksplozje. Powyższe informacje sugerują, iż dalsze zakupy PMPV MiSu nie będą kontynuowane. W międzyczasie jest realizowana modernizacja 139 XA-180, tak aby wydłużyć ich eksploatację w Maavoimat do 2040 (Nowe warianty Protolab PMPV MiSu, Finlandia odbiera PMPV MiSu, Modernizacja XA-180).
Co ciekawe, fińsko-łotewski program wspólnych zamówień jest otwarty na państwa trzecie. 17 grudnia 2019 szefowie resortów obrony Estonii, Finlandii i Łotwy, Jüri Luik, Antti Kaikkonenem i Artisem Pabriksem, podpisali list intencyjny w sprawie badań i rozwoju technicznego w dziedzinie obrony. Ale Estonia nie znalazła się pośród późniejszych sygnatariuszy porozumienia technicznego z początku 2020, a w kwietniu swoje rozwiązanie zaproponowała estońska spółka Milrem Robotics (Transportery Milrem Robotics).
Esa Rautalinko, prezes i dyrektor generalny Patria Oy, powiedział:
Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdów 6×6 jest dla nas znaczącym kamieniem milowym, a my w Patria z dumą zapewniamy naszą wiedzę specjalistyczną we wspólnym programie, który oferuje bardzo opłacalne rozwiązanie dla państw uczestniczących. Wierzymy, że z pewnością będzie to interesujące również dla innych krajów, które chcą zwiększyć mobilność armii.
Jussi Järvinen, prezes Patria Land Oy, dodał:
Pojazd Patria 6×6 to nasz najnowszy produkt łączący doskonałą mobilność w terenie i łatwość użytkowania. Długi cykl życia i efektywna konserwacja sprawiają, że eksploatacja jest bardzo opłacalna. Dostosowuje się do potrzeb wielu misji i zapewnia dużą wszechstronność w celu zaspokojenia przyszłych potrzeb. Uważamy, że Patria 6×6 jest po prostu najlepsza oferta na rynku do tego celu. W Patria mamy potencjał do tworzenia zdolności produkcyjnych i konserwacyjnych, zwiększając bezpieczeństwo dostaw.
Opis
Spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich prezentowała transporter Patria 6×6 na targach MSPO 2019, w nieco ponad rok po swojej światowej premierze podczas Eurosatory 2018 w Paryżu / Zdjęcie: Michał Jarocki
Patria 6×6 jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.