16 grudnia fińska Patria poinformowała o wysłaniu do Japonii zmodernizowanych, kołowych transporterów opancerzonych AMV XP 8×8, które wezmą udział w testach prowadzonych w ramach programu WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier)(AMV XP na testy do Japonii, 2019-09-13).
Fińska spółka Patria wysłała do Japonii na testy w ramach programu WAPC zmodernizowane, kołowe transportery opancerzone AMV XP.
Oprócz dostarczenia samych pojazdów zgodnie z zakładanym harmonogramem, Patria zobowiązała się do udzielenia zamawiającemu niezbędnego wsparcia technicznego podczas realizacji prób poligonowych przez japońskie Lądowe Siły Samoobrony (Rikujō Jieitai). Kontroferty w programie WAPC złożyła rodzima spółka Mitsubishi Heavy Industries z MAV 8×8 (Mitsubishi Armoured Vehicle) i kanadyjski General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) z LAV 6.0. Te pojazdy również zostaną przetestowane w warunkach polowych, po czym nastąpi ocena wszystkich ofert.
Dostarczone pojazdy będą testowane przez 12 miesięcy, podczas których sprawdzone zostaną zdolności operacyjne i własności terenowe wozów pod kątem wyboru następcy wprowadzonych do służby w 1996 kołowych transporterów opancerzonych Typ 96, a także potencjalnie następcy wprowadzonych w 1973 gąsienicowych transporterów opancerzonych Typ 73 (nana-san-shiki-soukou-sya) i kołowych wozów rozpoznawczych Typ 82 Burakkuai, pozostających w linii od 1987. Jeśli resort obrony zdecyduje się na wycofanie i zastąpienie trzech typów pojazdów, w grę wchodzi zakup nawet około 700-1000 nowych pojazdów (Nowe warianty japońskich MCV, 2020-06-11, Nowe zamówienia japońskiej armii, 2020-05-13).
Pierwotnie, nowe kto miała dostarczyć rodzima spółka Komatsu (producent pojazdów typ 96), ale prowadzony przez nią program badawczo-rozwojowy o kryptonimie IWAPC (Improved Wheeled Armoured Personnel Carrier) został na tyle opóźniony (do 2021), że w lutym 2019 japońska Agencja Zamówień, Techniki i Logistyki (ATLA, Acquisition Technology and Logistics Agency) przerwała jego realizację i zdecydował się na rozpisanie przetargu (IWAPC najwcześniej w 2021, 2018-04-15).
Jak dotąd AMV XP zaoferowano Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Australii i Słowacji – wszędzie bezskutecznie. Obecnie bierze udział w przetargu w Bułgarii. Co ciekawe, w listopadzie 2019 spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich uzyskała licencję od Patrii na produkcję seryjną. Pojazdy oznaczone jako Rosomak XP, miałyby zostać zaoferowane Wojsku Polskiemu w ramach programu o kryptonimie Serwal. / Zdjęcia: Patria
Wóz Patria AMV XP (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection) został jak dotąd zaoferowany Zjednoczonym Emiratom Arabskim (z wieżą z BMP-3) w wydłużonej w wersji AMV XP L. Miał być oferowany także Australii w programie Army’s Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 (gdzie wybrano Boxer CRV) i Słowacji jako Vydra (zdecydowano się na ostatecznie na standardowe AMV).
AMV XP, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją kto AMV (XC-360P). Nowy pojazd wyposażono w 612-konny silnik wysokoprężny Scania DC13 o pojemności skokowej 12,7 l, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife i układem chłodzenia Ametek 450 kW, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat oraz hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się zwiększoną ładownością do 15 t i maksymalną masą bojową 32 t. Wzmocniono strukturę kadłuba, wspornika zawieszenia, wałów napędowych, układ zawieszenia i piasty kół (AMV XP i Piranha 5 w programie bułgarskich KTO, 2020-10-05, Przyszłość Rosomaka XP w Polsce, 2020-05-15).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.