Kolejną premierą podczas targów Eurosatory jest prezentacja wielozadaniowego pojazdu fińskiej spółki Patria Vehicle. Kołowy transporter opancerzony (kto), w układzie napędowym 6×6, został opracowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6.
Patria 6×6, bazujący na podwoziu AMV 8×8, ma zastąpić pojazdy rodziny Pasi 6×6
Patria 6×6 bazuje na podwoziu popularnego AMV 8×8 (Prezentacja Sisu GTP 4×4, 2018-04-23). Kto dobrze radzi sobie w trudnym terenie dzieki zastosowaniu dwu-wahaczowego, w pełni niezależnego zawieszenia i nowego układ przeniesienia napędu. Podobnie jak większy transporter, może przenosić uzbrojenie różnego typu, np. 120-mm moździerz NEMO (New Mortar) (Systemy moździerzowe dla Czech, 2018-03-16). Pojazd otrzymał nową jednostkę napędową, tj. 5-cylindrowy silnik o mocy 400 KM (294 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 1 870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Nowy kto może przewozić trzech członków załogi i dziesięciu żołnierzy desantu / Zdjęcia: Remigiusz Wilk
Załoga liczy trzech członków, a liczba żołnierzy desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca ma do dyspozycji wspomagany układ sterowania dwoma przednimi osiami, (opcjonalnie można kierować wszystkimi trzema), system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania (z możliwością opcjonalnej instalacji dodatkowych).
Patria 6×6 ma 7,5 m długości, 2,5 m wysokości i 2,9 m szerokości. Maksymalna ładowność wynosi 8 500 kg, a dopuszczalna masa całkowita 24 000 kg. Może poruszać się z prędkością maksymalną ponad 100 km/h, pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne. Zasięg operacyjny pojazdu wynosi ponad 700 km. Dzielność terenową zwiększa centralny system pompowania opon.
Podstawowe uzbrojenie pojazdu składa się z obrotowego stanowiska Platt MR550 z 12,7-mm wkm z celownikiem termowizyjnym SENOP HUSKY. Jest także możliwość montażu 7,62-mm km. Opancerzenie transportera jest w pełni modułowe i zapewnia ochronę kinetyczną, przeciwminową (w tym przeciwko IED) na poziomie 2 wg standardu STANAG.Opcjonalnie może zostać zwiększona do poziomu 4.
Transporter przeszedł wstępne testy trakcyjne w trudnych warunkach (m.in. zimowych). Sprawdzono również odporność opancerzenia na ostrzał i eksplozje. Dalsze próby zakładowe będą kontynuowane. Spółka będzie oferować nowy kto obecnym użytkownikom pojazdów opancerzonych XA-180/185/200 Pasi 6×6, czyli Norwegii, Szwecji i Estonii.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.