7 stycznia estońska spółka Milrem Robotics poinformowała o pierwszych próbach zakładowych drugiego prototypu bojowego pojazdu bezzałogowego Type X RCV (Robotic Combat Vehicle). Testy mobilności platformy gąsienicowej zostały zrealizowane w grudniu 2020 (THeMIS zaprezentowany we Włoszech, 2020-11-03).
Estońska spółka Milrem Robotics poinformowała o pierwszych próbach zakładowych drugiego prototypu bojowego pojazdu bezzałogowego Type X RCV
Na opublikowanym nagraniu wideo z testów widać pozbawiony systemu wieżowego pojazd w kolorze piaskowym, który wykonuje podstawowe manewry w nieujawnionej lokalizacji. Na tym kończą się pewniki (Niderlandy i Estonia kupują THeMIS, 2020-09-29).
O pracach nad Type X RCV po raz pierwszy poinformowano 20 maja 2020. Zaprezentowano wówczas grafikę komputerową z wozem wyposażonym w system wieżowy z 30-mm armatą automatyczną, sprzężonym karabinem maszynowym (prawdopodobnie kalibru 7,62 mm) oraz dwoma zespołami po dziesięć wyrzutni granatów dymnych i dwoma kolejnymi po cztery wyrzutnie, co sugerowałoby zastosowanie systemu ochrony aktywnej pojazdów (ASOP) klasy soft-kill (Milrem Robotics prezentuje Type X RCV, 2020-05-23).
Na opublikowanym nagraniu wideo z testów widać pozbawiony systemu wieżowego pojazd w kolorze piaskowym, który wykonuje podstawowe manewry w nieujawnionej lokalizacji /Film i zdjęcie: Milrem Robotics
Następnie, 18 czerwca pokazano fotografię pierwszego prototypu z wieżą Cockerill Protected Weapons Station Gen. 2 (CPWS Gen. 2), dostarczoną przez belgijską spółkę John Cockerill Defense, w zielonym kamuflażu (Type X RCV z wieżą Cockerill, 2020-06-19).
Z kolei 6 października poinformowano, iż platforma Type X RCV będzie brana pod uwagę przy integracji z modułowymi wyrzutniami MCL (Loitering Munition Multi-Canister Launcher) dla amunicji krążącej rodziny Hero, w ramach porozumienia z izraelską spółką UVision Air (Współpraca Milrem Robotics z UVision Air, 2020-10-07).
Z dotychczasowym informacji wiadomo, że masa bojowa pojazdu nie przekroczy 12 t, wysokość 2,2 m, a układ napędowy tworzą silnika wysokoprężny i elektryczny. Pojazd ma być zdolny do autonomicznego działania, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji IFK (Intelligent Functions Kit), opartej o platformę programistyczną ROS2 (Robot Operating System).
Co ciekawe, pojazd będzie mógł być zintegrowany z systemem wieżowym wyposażonym w 50-mm armatę automatyczną, jednak w pewnym stopniu ograniczy to jego mobilność. W przypadku 30-mm armaty, będzie możliwe przeniesienie jednego pojazdu w ładowniach samolotów C-130J Super Hercules i C-390 Millenium, dwóch pojazdów w A400M-180 Atlas, natomiast pięciu w C-17A Globemaster III. Ponadto, jeden pojazd będzie przenoszony w podwieszonej pod ciężkim śmigłowcem transportowym klatce desantowej.
Prace badawczo-rozwojowe nad Type X RCV miał sfinansować bardzo ważny partner zagraniczny. Będzie mógł pełnić rolę wozu wsparcia ogniowego dla jednostek pancernych i zmechanizowanych, w tym w misjach podwyższonego ryzyka dla pojazdów załogowych. W dalszej kolejności niewykluczone, że powstaną warianty specjalistyczne, takie jak zestaw przeciwlotniczy, moździerz samobieżny, stacja radiolokacyjna czy transporter piechoty.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.