9 grudnia br. fińska spółka Patria poinformowała, że ministerstwo obrony Japonii wybrało jej ofertę z transporterem opancerzonym nowej generacji AMV XP (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection) w ramach programu WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier) Lądowych Sił Samoobrony (Rikujō Jieitai). Odrzucono tym samym kontroferty rodzimej spółki Mitsubishi Heavy Industries z KTO MAV 8×8 (Mitsubishi Armoured Vehicle) i kanadyjskiej General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) z LAV 6.0 (Nowe warianty japońskich MCV, Nowe zamówienia japońskiej armii).
Wybór fińskiej oferty, po kompleksowym przetestowaniu dwóch egzemplarzy, obejmuje licencję produkcyjną pojazdów w Japonii, z solidnym wkładem w lokalną gospodarkę i rozwój technologii zapewniających dostawy i usługi w Japonii. Patria AMV XP 8×8, w liczbie nawet 400 egzemplarzy, zastąpią wprowadzone do służby w 1996 kołowe transportery opancerzone Typ 96, użytkowane w liczbie 365 egzemplarzy (AMV XP wysłane na testy do Japonii).
Wybór AMV XP 8×8 i nasz sprawdzony model licencyjny są doskonałym dowodem na to, że Patria jest w stanie dostarczyć najnowszą technologię i umożliwić lokalne bezpieczeństwo dostaw. AMV XP 8×8 z powodzeniem udowodnił swoją doskonałą wydajność, a także mobilność i osłonę balistyczną w różnych misjach, a Japonia będzie dziewiątym krajem użytkowników rodziny pojazdów AMV Patria. Patria ma wiodące w branży doświadczenie w zakresie licencjonowania i współpracy z lokalnymi branżami w wielu krajach, a my jesteśmy do tego zaangażowani również w Japonii. Japońskie lądowe siły samoobrony otrzymają najnowocześniejszy i wydajny japoński AMV XP 8×8 do wspierania operacji wojskowych przez dziesięciolecia, powiedział Janne Räkköläinen, starszy wiceprezes Market Area World w Patria.
Patria współpracuje w ramach programu WAPC od 2018, a także utworzyła lokalną spółkę zależną, Patria Japan Ltd., aby wspierać swoje działania w Japonii. Kolejnym krokiem w programie są negocjacje licencyjne, które rozpoczną się natychmiast. Patria ma bardzo silne dziedzictwo w świadczeniu usług i systemów zaawansowanych technologii, z powodzeniem współpracując z lokalnymi branżami i zapewniając lokalne bezpieczeństwo dostaw. Patria widzi wybór AMV XP 8×8 jako świetną okazję do dalszego rozwijania współpracy w Japonii z nowymi usługami i rozwiązaniami, a także do ustanowienia długoterminowych strategicznych partnerstw z Japonią i jej przemysłem.
AMV XP, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją kto AMV (XC-360P). Nowy pojazd wyposażono w 612-konny silnik wysokoprężny Scania DC13 o pojemności skokowej 12,7 l, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife i układem chłodzenia Ametek 450 kW, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat oraz hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się zwiększoną ładownością do 15 t i maksymalną masą bojową 32 t. Wzmocniono strukturę kadłuba, wspornika zawieszenia, wałów napędowych, układ zawieszenia i piasty kół.
Wóz Patria AMV XP został jak dotąd zaoferowany Zjednoczonym Emiratom Arabskim (z wieżą z BMP-3) w wydłużonej w wersji AMV XP L. Miał być oferowany także Australii w programie Army’s Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 (gdzie wybrano Boxer CRV), Bułgarii czy Słowacji jako Vydra (zdecydowano się na ostatecznie na standardowe AMV, choć sam program miał zwroty akcji). Jest też oferowany Polsce jako Rosomak XP dla programu Serwal (AMV XP i Piranha 5 w programie bułgarskich KTO, Przyszłość Rosomaka XP w Polsce).