Podczas targów Eurosatory 2018 przedstawiciele Rheinmetall Defence Polska poinformowali Militarny Magazyn MILMAG o zakończeniu prób zakładowych prototypu czołgu Leopard 2PL (zmodyfikowana odmiana wozu Leopard 2A4). Pojazd ma zostać przywieziony do Polski w przyszłym tygodniu.

Wojsko Polskie zamierza zmodernizować do standardu Leopard 2PL 128 czołgów Leopard 2A4 dostarczonych w latach 2002-2004 oraz dodatkowo 14 kupionych w 2013. Pierwszy prototyp nowego pojazdu ma trafić do kraju po 18 czerwca 2018 / Zdjęcie: Rheinmetall Landsysteme

Wojsko Polskie zamierza zmodernizować do standardu Leopard 2PL 128 czołgów Leopard 2A4 dostarczonych w latach 2002-2004 oraz dodatkowo 14 kupionych w 2013. Pierwszy prototyp nowego pojazdu ma trafić do kraju po 18 czerwca 2018 / Zdjęcie: Rheinmetall Landsysteme

Pierwszy Leopard 2PL wpierw trafi do Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy. Następnie czołg będzie przetransportowany do Wojskowego Instytutu Pancernego i Samochodowego (WITPiS) w Sulejówku, gdzie zostanie poddany dalszym próbom. Część z nich będzie powieleniem niemieckich testów, wymuszonych przez polskie przepisy.

Po zakończeniu prób i zaakceptowaniu wprowadzonych modyfikacji przez Wojska Lądowe, w Niemczech, do końca roku, zostanie skompletowanych dalsze pięć Leopardów 2PL. Jednocześnie od lutego 2018 trwają szkolenia pracowników Bumaru, którzy mają odpowiadać za montaż 12 pojazdów partii przedseryjnej pod nadzorem Rheinmetall Landsysteme (RLS). Mają być one wykonane do I kwartału 2019.

Pozostałe 110 czołgów produkcji seryjnej mają zostać samodzielnie zmodernizowane przez ZM Bumar-Łabędy od II kwartału 2019 do III kwartału 2020. Wszystkie prace dotyczące pierwszych 128 pojazdów mają zostać zakończone do 30 listopada 2020 (Ciężkie zestawy transportowe dla WP, 2018-03-22; Święto Wojska Polskiego, 2017-08-15).

Rheinmetall potwierdził też Militarnemu Magazynowi MILMAG, że trwają negocjacje dotyczące modernizacji dodatkowych 14 Leopardów 2A4 (z drugiej partii dostaw z 2015), które zapisano w umowie jako opcję.

Modernizacja polskich Leopardów 2A4 obejmie wymianę napędów wieży, przyrządów elektrooptycznych, systemów kontroli ognia i przeciwpożarowych. Opancerzenie wieży zostanie wzmocnione do poziomu przewyższającego Leoparda 2A5 / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Modernizacja polskich Leopardów 2A4 obejmie wymianę napędów wieży, przyrządów elektrooptycznych, systemów kontroli ognia i przeciwpożarowych. Opancerzenie wieży zostanie wzmocnione do poziomu przewyższającego Leoparda 2A5 / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Analiza
28 grudnia Inspektorat Uzbrojenia MON oraz Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) i ZM Bumar Łabędy podpisały umowę o wartości 2,415 mld dotyczącą modernizacji 128 (oraz 14 jako opcję) czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL. 18 lutego 2016 PGZ zawarło kontrakt z wybranym partnerem strategicznym, niemiecką spółką Rheinmetall Landsysteme.

Umowa o podawanej wartości 570 mln zł dotyczyła modernizacji czołgów Leopard 2PL w konfiguracji zaproponowanej przez RLS i wykonanie przeglądów F6. Jej elementem była też modyfikacja trenażerów i symulatorów do wersji odpowiadającej standardowi Leopard 2PL, dostarczenie pakietu logistycznego (zestawów narzędzi specjalnych MES-3), modyfikacja i opracowanie dokumentacji technicznej czołgu oraz dokumentacji
technicznej trenażerów i symulatorów, jak też pakiet szkoleniowy obejmujący szkolenie załóg, instruktorów i personelu technicznego.

Zgodnie z zapisami Bumar-Łabędy uzyska zdolności niezbędne do obsługi i modernizacji Leopardów 2PL. Gliwickie zakłady staną się bazą obsługowo-remontową i wsparcia eksploatacji czołgów. Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy stały się też właścicielem praw do modernizacji Leoparda 2PL na rynku polskim. Warto zauważyć, że połowa wartości programu trafi do rodzimych spółek.

27 grudnia 2017 PCO poinformowało o gotowości do włączenia się do programu Leoparda 2PL. Spółka odbiorała wszystkie specjalistyczne urządzenia STTE (Special Tools and Test Equipment) niezbędne do produkcji przyrządów elektrooptycznych nowego czołgu. Zakończono także trwające ponad rok szkolenia pracowników PCO, prowadzone przez Hensoldt w Polsce i w Niemczech.

Demonstrator technologii Leoparda 2PL został zaprezentowany podczas XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2016 w Kielcach. Zakres prac modernizacyjnych pozwoli na podniesienie odporności balistycznej i udoskonalenie systemów obserwacyjnych do poziomu, jaki oferuje wariant 2A5 lub wyższy. Modernizacja nie obejmie szesnastu 76-mm wyrzutni granatów dymnych Wegmann.

Zgodnie z założeniami programu, spółki Rheinmetall Defence Electronics, Airbus DS Optronics i PCO dostarczą termowizyjne przyrządy obserwacyjno-celownicze dowódcy PERI R17 A3L4CP, komputer pokładowy z nowymi tabelami balistycznymi i komputer RPP (pulpit sterujący/monitor dowódcy), a także kamery termowizyjne działonowego EMES-15 i dwie kamery KLW-1 Asteria oraz kamerę dzienno-nocną do jazdy wstecz KDN-1T Nyks dla kierowcy.

Leopard 2PL zostanie wyposażony w nowy system kontroli ognia, uzbrojenie (amunicja przeciwpancerna DM63 i wielozadaniowa DM11) i elektryczny spust armaty. Odpowiada za to Rheinmetall Waffe Munition.

Jenoptik Defence & Civil Systems ESW z Zakładami Mechanicznymi Tarnów dostarczą nowy, elektryczny system obrotu wieży i elewacji armaty EWNA, zwiększający stabilizację. Natomiast IBD Deisenroth Engineering będzie odpowiadać za wzmocnienie opancerzenia wieżowego do poziomu wersji 2A5-2A7.

Rosomak we współpracy z IBD Deisenroth Engineering dostarczy wykładziny przeciwodłamkowe, elementy dodatkowego opancerzenia wieży i przeprowadzi ich montaż. Wieża Leoparda 2PL ma być dopancerzona do poziomu przekraczającego ochronę balistyczną czołgu Leopard 2A5.

Kidde-Deugra Brandschutzsysteme zmodernizuje system przeciwpożarowy przedziału napędowego i przeciwwybuchowy przedziału załogowego Deugra ze zbiornikami DeuGen-N. RLS będzie z kolei odpowiadać za pomocniczy generator APU o mocy 17 kVA w półce nadgąsienicowej, a wraz z Rheinmetall Defence Electronics dostarczy cyfrową magistralę komunikacyjną CAN-BUS.

Zmodernizowany Leopard 2PL zostanie wyposażony w system zarządzania polem walki BMS (po wybraniu go przez Wojsko Polskie), a także w dodatkowe kosze i uchwyty transportowe na wyposażenie. W ramach programu, sprzęt holowniczo-ewakuacyjny zostanie dostosowany do zwiększonej masy bojowej czołgu (nie więcej niż 60 t). Wymogiem tej konfiguracji wozów będzie dostarczenie przez OBRUM Gliwice nowych trenażerów i symulatorów. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania zrealizują naprawy jednostek napędowych wszystkich czołgów.