18 lutego br. Europejskie konsorcjum MBDA poinformowało, że Wielka Brytania i Francja zatwierdziły formalnie rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych nad pociskami manewrującymi nowej generacji FC/ASW (Future Cruise/Anti-Ship Weapon) lub alternatywnie FMAN/FMC (Le futur missile antinavire / futur missile de croisière).
Wielka Brytania i Francja zatwierdziły rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych nad pociskami manewrującymi nowej generacji FC/ASW lub alternatywnie FMAN/FMC / Zdjęcie: MBDA
Rozpoczęcie prac przygotowawczych zostało potwierdzone zawarciem umowy międzyrządowej oraz powiązanych umów pomiędzy francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) a brytyjską agencją logistyczną DE&S (Defence Equipment & Support).
Eric Béranger, prezes i dyrektor wykonawczy konsorcjum MBDA, powiedział:
Program FC/ASW jest przykładem wartości zintegrowanego modelu „One MBDA”. Łącząc technologię, potencjał przemysłowy i finansowanie ponad granicami, zapewniamy unikalne i suwerenne możliwości. Po zakończeniu fazy koncepcyjnej FC/ASW, potwierdzenie rozpoczęcia tych prac przygotowawczych świadczy o ponownym zaufaniu naszych dwóch krajów do MBDA. Projekt skorzysta z naszych stałych centrów doskonałości francusko-brytyjskich. To wzmocnienie portfolio MBDA w zakresie głębokich uderzeń z powietrza i systemu przeciw-okrętowego pozwoli MBDA zaoferować naszym siłom zbrojnym uzbrojenie, dla których satysfakcja jest naszym priorytetem, a najnowocześniejsze rozwiązanie będzie dostosowane do ich wymagań i dostosowane do wszystkich istniejących lub przyszłych potrzeb operacyjnych.
Prace przygotowawcze skupią się na połączonym opracowaniu pocisku manewrującego dalekiego zasięgu i jednocześnie ciężkiego pocisku przeciwokrętowego. Ocenią dwie koncepcje systemu rakietowego określanego jako Future Deep Strike: pocisku poddźwiękowego o obniżonym przekroju radarowym (Subsonic Cruise Missile) i pocisku naddźwiękowego o wysokich zdolnościach manewrowych (Supersonic Cruise Missile). Makiety takich rozwiązań zaprezentowano po raz pierwszy na paryskich targach Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019 (DSEI2019: MBDA dla Tempesta, SIAE2019: Nowości MBDA).
Koncepcje te mają spełniać wymagania operacyjne sił zbrojnych Francji i Wielkiej Brytanii oraz zapewnić pokoleniową zmianę w zakresie rażenia celów naziemnych i morskich, celów umocnionych i systemów obrony powietrznej, na bardzo długich dystansach i w coraz bardziej złożonych środowiskach przeciwdziałania elektromagnetycznego.
FC/ASW uzupełni portfolio istniejących produktów MBDA, które wciąż ewoluują, aby dostosować się do nowych zagrożeń.
Analiza
Program FC/ASW rozpoczęto 28 marca 2017. 8 lipca ub. r. podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii, Jeremy Quin, poinformował parlament, że pociski FC/ASW wejdą na uzbrojenie fregat rakietowych typu 26 City i samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4 wcześniej, niż planowano, odpowiednio, w 2028 i 2030 (FC/ASW na brytyjskie fregaty i samoloty wcześniej).
Do czasu wdrożenia FC/ASW zdolności przeciwokrętowe wypełni pocisk, który wkrótce zostanie wybrany w ramach programu I-SSGW (Interim Surface to Surface Guided Weapon System), na uzbrojenie fregat rakietowych typu 23 Duke, jako następca RGM-84 Harpoon Block 1C (których wycofanie nastąpi w 2023). Pierwszą upublicznioną ofertą jest izraelski Gabriel V Advanced Naval Attack Missile, który zostanie zmodyfikowany pod nazwą Sea Serpent, oferowany przez IAI (Israel Aerospace Industries) i Thales UK. Program I-SSGW został formalnie uruchomiony 22 sierpnia 2019. Istnieje możliwość, że przez jakiś czas pocisk wyłoniony w I-SSGW będzie równolegle służył z FC/ASW (Izrael oferuje Wielkiej Brytanii pociski przeciwokrętowe, Następca Harpoonów dla Royal Navy, Wypełnienie luki pomiędzy Harpoon a FC/ASW?).
W przypadku wyrzutni okrętowych, FC/ASW i jego francuski odpowiednik FMAN/FMC muszą być kompatybilne z uniwersalnymi wyrzutniami pionowego startu Mark 41 VLS w brytyjskiej królewskiej marynarce wojennej (Royal Navy) oraz Sylver 70 we francuskiej marynarce wojennej (Marine Nationale).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.