Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy odbiorca MBDA Albatros NG ujawniony

Jak poinformowały tureckie media branżowe, budowane dla Pakistanu fregaty rakietowe typu Jinnah/Ada zostaną wyposażone w nowy, morski system obrony powietrznej MBDA Albatros NG oparty na pocisku przechwytującym CAMM-ER.

12 czerwca turecki portal branżowy Defence Turkey jako pierwszy poinformował, że budowane dla Pakistanu przez lokalne przedsiębiorstwo stoczniowe Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM) cztery fregaty rakietowe typu Jinnah (turecki typ Ada) zostaną wyposażone w nowy, morski system obrony powietrznej MBDA Albatros NG oparty na pocisku przechwytującym CAMM-ER.

Jak poinformowały tureckie media branżowe, budowane dla Pakistanu fregaty rakietowe typu Jinnah/Ada zostaną wyposażone w nowy, morski system obrony powietrznej MBDA Albatros NG oparty na pocisku przechwytującym CAMM-ER / Zdjęcie: STM

Tym samym odrzucono chińską kontrofertę państwowej spółki China Aerospace Science and Technology Corp (CASC) z 16-komorowym systemem obrony powietrznej średniego zasięgu HHQ-16 (zwany też LY-80N) o zasięgu 15-18 km dla pocisku standardowego i do 70 km dla pocisku w wersji HHQ-16B. Bazuje on na rozwiązaniach rosyjskiego systemu 3S90 Sztil. Znajduje się on na uzbrojeniu chińskich fregat rakietowych typu 054A/P (w kodzie NATO Jiangkai I), których cztery egzemplarze również zostały zamówione przez Pakistan (pierwsze dwie zwodowano 23 sierpnia 2020 i 29 stycznia 2021). Jest kompletowany z radarem kierowania ogniem typu 345 (w kodzie NATO MR-90 Front Dome). Co ciekawe, lądowy wariant HQ-16 (Hong Qi 16, zwany też LY-80) wszedł na uzbrojenie wojsk lądowych Pakistanu 12 marca 2017 (zamówiono dziewięć zestawów z radarami IBIS-15/DK-10) (Chiny: Trzeci śmigłowcowiec typu 075 zwodowany).

Według informacji uzyskanych przez autora artykułu, İbrahima Sünnetciego, już trakcie budowy trzech z czterech okrętów, w tym dwóch w İstanbul Shipyard Command w Turcji i jednego w Karachi Shipyard & Engineering Works (KSEW) w Pakistanie, podjęto decyzję o zmianie wyposażenia pokładowego. Modyfikacje obejmą także, co jest naturalnego po wyborze Albatros NG, okrętowy system kierowania walką klasy CMS (Combat Management System), w tym jego główny radiolokator SMART-S Mk2 z anteną AESA o zasięgu instrumentalnym 250 kk, zdolnym do śledzenia maksymalnie 500 celów nawodnych i powietrznych. Większość pozostałego wyposażenia elektronicznego dostarczy turecka spółka Aselsan (w tym system walki radioelektronicznej ARES-2NC).

Pierwszy okręt, budowany w Turcji, ma zostać zwodowany niebawem, bo w lipcu br. i dostarczony odbiorcy w sierpniu 2023. Budowa ostatniej, czwartej nieco zmodyfikowanej jednostki ma ruszyć w stoczni w Karaczi w tym miesiącu, dzięki czemu przekazanie marynarce wojennej Pakistanu ma nastąpić na początku 2025 (zamiast w 2024, jak zakładał pierwotny harmonogram) (Fregata İstanbul zwodowana).

Pakistan zamówił cztery okręty, pierwotnie opracowane jako korwety rakietowe, w ramach programu MİLGEM, 5 lipca 2018 o wartości kilku mld USD. Po zmianie projektu, wyporność pełna wzrośnie z 2400 do 2926 t, a 16-komorowa wyrzutnia rakiet przeciwlotniczych jest główną modyfikacją, dzięki której jednostki przeklasyfikowano na fregaty. Pakistan stanie się pierwszym eksportowym użytkownikiem tych okrętów. Zainteresowanie projektem Ada wyrażono w 2015, a list intencyjny w sprawie ich zakupu podpisano podczas targów IDEF 2017 w Stambule (Korwety Ada dla Pakistanu).

Natomiast jeśli chodzi o morski system obrony powietrznej Albatros NG klasy NBAD (Naval Based Air Defense), oparty na pocisku CAMM-ER (Common Anti-air Modular Missile-Extended Range) o wydłużonym zasięgu rażenia, to informacja o zamówieniu go przez nieujawnionego odbiorcę została opublikowana przez europejskie konsorcjum MBDA, 3 marca br. (MBDA Albatros NG dla nieujawnionego klienta).

Informowano wówczas, że system wejdzie na uzbrojenie w 2024, co pokrywa się z obecnym harmonogramem dostaw jednostek dla Pakistanu. Opracowany przez włoski oddział MBDA Italy, pocisk CAMM-ER ma zasięg wydłużony do ponad 40 km, dzięki zastosowaniu rakietowego przyspieszacza. Dlatego też pocisk ma większą masę i długość, odpowiednio, 160 kg i 4,2 m, w porównaniu ze standardowym CAMM (zachowano tę samą średnicę 190 mm). Albatros NG ma wykorzystywać tzw. zimny start SVL (Soft Vertical Launch), dzięki zastosowaniu gazogeneratora w kanistrze startowym (MBDA testuje CAMM-ER).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X