19 kwietnia europejskie konsorcjum MBDA poinformowało, że otrzymała zlecenie od spółki Lockheed Martin Canada na integrację przeciwlotniczych pocisków rakietowych Sea Ceptor/CAMM z planowanymi piętnastoma kanadyjskimi fregatami rakietowymi typu 26 GCS (Global Combat Ship), zamówionych w ramach programu CSC (Canadian Surface Combatant). Okręty zbuduje konsorcjum Irving Shipbuilding i Lockheed Martin Canada-BAE Systems począwszy od 2024 roku, aż do końca lat 2040. (MBDA Albatros NG dla nieujawnionego klienta).

Sea Ceptor jest pociskiem rakietowym krótkiego zasięgu klasy powierzchnia-powietrze i powietrze-powietrze z rodziny CAMM, przeznaczonym na okręty. Ma być zdolny do przechwytywania naddźwiękowych pocisków przeciwokrętowych, samolotów, śmigłowców i bezzałogowych statków latających. Poruszający się z prędkością Ma3 pocisk, zapewnia ochronę dla obszaru o powierzchni 1300 km² / Grafika: MBDA

Wykorzystujący pocisk Common Anti-air Modular Missile (CAMM), Sea Ceptor będzie na nowych fregatach CSC spełniał rolę systemu obrony powietrznej bliskiego zasięgu (Close-In Air Defence System, CIADS). Pociski będą montowane po cztery w wyrzutni Extensible Launcher System (ExLS), które dostarczy Lockheed Martin Canada, należącej do rodziny uniwersalnych wyrzutni pionowego startu Mark 41 VLS (Vertical Launch System). Łącznie każda fregata będzie przenosić po 24 pociski (Początek budowy australijskich fregat Hunter).

Jak podkreśla MBDA, Udział w programie CSC wywrze pozytywny wpływ na lokalny przemysł obronny i jego łańcuch dostaw dzięki kanadyjskiej polityce korzyści przemysłowych i technologicznych ITB (Industrial and Technological Benefits). Podpisany kontrakt zaowocuje inwestycjami MBDA w badania i rozwój w Kanadzie w odniesieniu do szerokiego zakresu technologii, takich jak sztuczna inteligencja, bezpieczeństwo cybernetyczne i zaawansowane materiały. Inwestycje trafią do małych i średnich przedsiębiorstw, instytutów akademickich i innych kluczowych gałęzi przemysłu w całej Kanadzie, wspierając miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami (Fregaty GCS dla Kanady).

Éric Béranger, prezes MBDA, powiedział:

Cieszymy się, że otrzymaliśmy ten kontrakt i możemy uczestniczyć w tak ważnym dla Kanady programie zbrojeniowym. Sea Ceptor to technologie nowej generacji, które pozwolą chronić personel królewskiej kanadyjskiej marynarki Wojennej podczas misji na całym świecie, prowadzonych przez nowe, zaawansowane fregaty CSC.

Królewska kanadyjska marynarka wojenna (Royal Canadian Navy, RCN) będzie drugą po brytyjskiej Royal Navy, która wprowadzi pociski Sea Ceptor na uzbrojenie swoich okrętów. Wielka Brytania wdrożyła je do służby operacyjnej w maju 2018 na fregatach typu 23 Duke, a w dalszej kolejności otrzymają je spokrewnione z okrętami kanadyjskimi, fregaty typu 26 City. Pociski tego typu trafią też na uzbrojenie brazylijskich czterech korwet rakietowych typu Tamandaré, opartych na projekcie A-100 z niemieckiego typoszeregu MEKO (Mehrzweck-Kombination) (TKMS kupuje brazylijską stocznię, Cięcie blach pod kolejną fregatę typu 26 City, Sea Ceptor w służbie).

Opis

Kanadyjska odmiana typu 26 GCS ma liczyć 151,4 m długości, 20,75 m szerokości, 8 m zanurzenia i ok. 7800 t wyporności. Dzięki zespołowi napędowemu złożonemu z turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech generatorów spalinowo-elektrycznych Rolls-Royce MTU i dwóch silników elektrycznych General Electric, prędkość maksymalna wyniesie 27 w., a zasięg maksymalny 7000 mil morskich. Załoga ma liczyć 204 oficerów i marynarzy.

Uzbrojeniem okrętów, oprócz omawianych Sea Ceptor, będą pociski przeciwlotnicze ESSM-162 ESSM, przeciwrakietowe RIM-66 Standard Missile (SM-2) Block IIIC i oraz pociski RGM-109 Tomahawk do atakowania celów naziemnych i NSM do atakowania celów morskich. Uzbrojenie artyleryjskie będzie składać się ze 127-mm armaty morskiej oraz dwóch 30-mm armat BAE Systems. Ponadto, przewidziano wyrzutnie 324-mm lekkich torped Mk 54. Całość będzie spinać okrętowy system kierowania walką CMS 330 (Combat Management System 330) (SM-2 Block IIIC dla Kanady).

Wyposażeniem elektronicznym jednostek będą radiolokatory AN/SPY-7 z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, radary kierowania ogniem (również AESA) i nawigacyjne pracujące w pasmach X i S oraz optoelektroniczne systemy obserwacji i kierowania ogniem. Fregaty otrzymają holowany sonar niskiej częstotliwości, kadłubowy S2150, holowany system przeciwtorpedowy Sea Sentor S21700, a także boje sonarowe i akustyczne cele pozorne.