Przejdź do serwisu tematycznego

Inauguracja montażu Boxerów w Wielkiej Brytanii

W zakładach spółki joint venture Rheinmetall BAE Systems Land w brytyjskim Telford rozpoczęto produkcję transporterów opancerzonych GTK Boxer 8×8 dla Wielkiej Brytanii w ramach programu MIV.

27 marca br. w zakładach spółki joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) w Telford w angielskim hrabstwie Shropshire rozpoczęto produkcję transporterów opancerzonych GTK Boxer 8×8 dla Wielkiej Brytanii w ramach programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle).

Pierwsze pięć prototypów zostało wyprodukowanych począwszy od końca maja 2021 w niemieckich zakładach Rheinmetall Landysysteme w Kassel, w kraju związkowym Hesja. Poza zakładami RBSL w Telford, produkcja brytyjskich Boxerów ma odbywać się także w zakładach spółki WFEL w Stockort w hrabstwie Greater Manchester.

Poprzednio w zakładach w Telford, które wówczas nazywały się Hadley Castle Works, od 1986 były produkowane bojowe wozy piechoty Warrior, które nadal pozostają na wyposażeniu brytyjskich wojsk lądowych (British Army). Ostatnim był wóz zabezpieczenia technicznego Terrier, produkowany w latach 2010-2014, w zakładzie Scotswood Road w Newcastle.

Colin McClean, dyrektor zarządzający RBSL, powiedział:

RBSL z dumą odbudowuje zdolności produkcyjne pojazdów opancerzonych i przyczynia się do strategii przemysłu lądowego, wyznaczając nowy rozdział w produkcji pojazdów dla brytyjskich sił zbrojnych. Dostawy Boxerów nie tylko zapewnią British Army całkowitą skokową zmianę zdolności operacyjnych do spełnienia wymagań programu MIV, będzie również chronić ważne umiejętności inżynieryjne i produkcyjne jako suwerenną zdolność Wielkiej Brytanii i jesteśmy niezwykle dumni z tego, że jesteśmy częścią tego kamienia milowego, wraz z naszymi partnerami z WFEL.

RBSL zainwestował 40 mln GBP w 29-akrową działkę (prawie 12 ha), przekształcając ją w nowoczesny zakład produkcyjny, dzięki czemu spółka może montować pojazdy wojskowe nowej generacji i zapewniać niezbędne wsparcie w eksploatacji. Obejmuje on laboratoria, stanowiska montażowe dla programów Boxer MIV i Challenger 3, nowe suwnice, sprzęt spawalniczy oraz nowe wyposażenie testowe, w tym tor testowy o długości 1,6 km i największe w Europie stanowisko do testowania wież pojazdów bojowych.

Zdjęcia: RBSL

Colin McClean dodał:

W ciągu ostatnich dwóch i pół roku nasi pracownicy ciężko pracowali, aby przygotować nas na dzień rozpoczęcia produkcji. Opracowaliśmy nowe możliwości produkcyjne, wdrożyliśmy najnowocześniejsze urządzenia, narzędzia i infrastrukturę IT, a także zainwestowaliśmy znaczne środki w naszych pracowników poprzez rekrutację, specjalistyczne szkolenia i rozwój, zapewniając odpowiedni i wydajny zespół specjalistów. RBSL ma dumne dziedzictwo współpracy z British Army i pozostaje centrum projektowym dla prawie całej floty pojazdów opancerzonych w Wielkiej Brytanii. Program Boxer MIV opiera się na tej relacji i stanowi nowy rozdział w produkcji pojazdów dla brytyjskiego sektora obronnego. To naprawdę ekscytujący czas, aby być częścią RBSL. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na pierwsze Boxery z linii produkcyjnych, a następnie po torze testowym, podczas gdy nadal ściśle współpracujemy z naszymi partnerami branżowymi i klientami, aby zapewnić tak bardzo potrzebną zdolność brytyjskim żołnierzom i ich sojusznikom. Razem jesteśmy jednym zespołem z jedną misją.

24 listopada 2020 RBSL otrzymała zlecenie o wartości 860 mln GBP od Rheinmetall Landysysteme na produkcję 260 z 523 zamówionych przez ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii pojazdów – zostały one zakupione przez resort obrony 5 listopada 2019 za równowartość 2,8 mld GBP. Zachowano opcję na zakup 900 kolejnych wozów.

Pojazdy otrzymają wyposażenie wyprodukowane lokalnie: zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Kongsberg Protector RS4 (dostarczy je Thales UK), elementy ogólnej architektury pojazdów, system świadomości sytuacyjnej czy system oświetlenia awaryjnego pojazdu. Wśród podwykonawców są 72 zakłady w Wielkiej Brytanii, w tym Qioptiq w North Wales (optyka i optoelektronika), Thales UK w Glasgow (sensory) czy Pearsons Engineering w Newcastle (montaż i integracja). Wsparcie eksploatacyjne, konserwacyjne i naprawy pojazdów będą realizowane w kraju.

Prace nad czterema wariantami, w tym bazowego transportera piechoty, wozu dowodzenia i kontroli (Command), ewakuacji medycznej i specjalistycznego pod zabudowę (Special Carrier) rozpoczęły się w 2019 i zostały zakończone jesienią 2020. Szybka realizacja prac projektowych była możliwa dzięki modułowej konstrukcji GTK Boxer 8×8 (British Army chce zwiększyć siłę ognia Boxerów).

Brytyjskie linie produkcyjne w Telford i Stockort to druga lokalizacja poza pierwotną linią w Niemczech, nadzorowaną przez konsorcjum ARTEC (ARmoured vehicle TEChnology), złożone ze spółek Rheinmetall AG i Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Pierwsza została uruchomiona zaledwie 20 marca br. w zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w australijskim Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X