24 listopada niemiecka spółka Rheinmetall Landsysteme udzieliła zlecenia niemiecko-brytyjskiej spółce joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) o wartości 860 mln GBP (4,33 mld zł) na produkcję ponad 260 z 523 zamówionych kołowych transporterów piechoty GTK Boxer 8×8 dla Wielkiej Brytanii. Pojazdy zostały zamówione przez brytyjski resort obrony 5 listopada 2019 w ramach programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) (Wielka Brytania zamawia Boxery, 2019-11-06).

Program MIV rozpoczęto w 2015. Boxery zostały zaoferowane w marcu 2018.  Negocjacje rozpoczęto na początku 2019. Należy pamiętać, że wybór Boxerów nie był przypadkowy – Wielka Brytania powróciła do programu GTK Boxer po wycofaniu się z niego w roku 2003 / Zdjęcie: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii

Program MIV rozpoczęto w 2015. Boxery zostały zaoferowane w marcu 2018. Negocjacje rozpoczęto na początku 2019. Należy pamiętać, że wybór Boxerów nie był przypadkowy – Wielka Brytania powróciła do programu GTK Boxer po wycofaniu się z niego w roku 2003 / Zdjęcie: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii

W ramach wewnętrznej transakcji dotyczącej umowy podwykonawczej, w zakładach RBSL w Telford w brytyjskim hrabstwie Shropshire powstaną wozy w wariantach dowodzenia (Command) i specjalistycznym pod zabudowę (Special Carrier). Prace są częścią kontraktu wartego 2,8 mld GBP (14,09 mld zł) programu i kontynuacją umowy wykonawczej z grudnia ub. r. o wartości 2,3 mld GBP (11,58 mld zł) pomiędzy konsorcjum ARTEC (ARmoured vehicle TEChnology) i konsorcjum Rheinmetall Landsysteme z Krauss-Maffei Wegmann (KMW) (Rheinmetall i BAE łączą siły, 2019-01-21).

Umowa na podwykonawstwo pozwoli utworzyć ponad 200 wykwalifikowanych miejsc pracy w Telford i okolicach, a cały program MIV ponad 1000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii. Ponadto, pozwoli zapewnić możliwości pracy i szkolenia ponad 60 praktykantom w ciągu najbliższych pięciu lat, co ma zostać powtórzone w całym łańcuchu dostaw Wielkiej Brytanii (British Army odbiera Aresy, 2020-07-28).

Dzięki wymogom programu MIV, do 60% wartości zamówienia zostanie zrealizowane w kraju. Aby to osiągnąć, RBSL jest częścią zespołu MIV Joint Procurement Team, który współpracował z dostawcami z Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. Zespół wystosował ponad 250 zapytań ofertowych, a RBSL przeprowadził liczne szczegółowe audyty dostawców. Ostatecznie wytypowano 72 zakłady, w tym Qioptiq w North Wales (optyka i optoelektronika), Thales UK w Glasgow (sensory) czy Pearsons Engineering w Newcastle (montaż i integracja). Wsparcie eksploatacyjne, konserwacyjne i naprawy pojazdów będą realizowane w kraju. Druga linia montażowa pojazdów powstanie w zakładach spółki WFEL w Stockport, które zostały zakupione przez Rheinmetall.

W całym brytyjskim przemyśle zostaną zainwestowane miliony funtów w szkolenia i sprzęt, zwiększając produktywność w całym łańcuchu dostaw. RBSL inwestuje 20 mln GBP (100,66 mln zł) w swój zakład w Telford w celu ulepszenia infrastruktury i obiektów produkcyjnych oraz zapewnienia odpowiednio wysokich standardów szkoleń w zakresie specjalistycznych możliwości, takich jak spawanie.

Pierwsze pięć prototypów brytyjskich GTK Boxer dostarczą KMW i Rheinmetall Landsysteme począwszy od listopada 2022 i przejdą testy kwalifikacyjne. W wersji bazowej, pojazdy zostaną wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm lub 7,62-mm karabinami maszynowymi, w zależności od konfiguracji. Kto otrzymają też pakiet ochronny przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi i granatnikami przeciwpancernymi.