Przejdź do serwisu tematycznego

DSEI 2021: Premiera demonstratora czołgu Challenger 3

Na rozpoczętych londyńskich targach obronnych DSEI, spółka joint venture RBSL (Rheinmetall BAE Systems Land) zaprezentowała demonstrator technologii zmodernizowanego czołgu Challenger 3.

Na odbywających się od 14 do 17 września londyńskich targach obronnych DSEI (Defence and Security Equipment International), niemiecko-brytyjska półka joint venture RBSL (Rheinmetall BAE Systems Land) zaprezentowała w hali 5 na stoisku H5-110 demonstrator technologii zmodernizowanego czołgu Challenger 3.

Na rozpoczętych londyńskich targach obronnych DSEI, spółka joint venture RBSL zaprezentowała demonstrator technologii zmodernizowanego czołgu Challenger 3

Wóz otrzymał docelową 120-mm gładkolufową wysokociśnieniową Rh-120/L55A1, produkcji niemieckiej, która zastąpiła gwintowaną armatę L30A1/L55. Co ciekawe, w oddzielnej informacji prasowej grupa Rheinmetall AG poinformowała, że pierwsze dwie seryjne armaty Rh-120/L55A1 dla brytyjskich wozów zostały wyprodukowane i weszły do fazy testowania w zakładach grupy w Unterluss, w Dolnej Saksonii. Armaty będą przystosowane do używania przeciwpancernych pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem DM63A1, ich następców DM73 i wielozadaniowych programowalnych DM11.

Zaprezentowany w Londynie czołg otrzymał za to, raczej makietę gabarytowo-masową, zestawu systemu aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy MV, które zostały zamówione 24 czerwca br. w izraelskiej spółce Rafael Advanced Defense Systems. Masa jednego zestawu to 450 kg (Trophy dla czołgów Challenger 3).

Zgodnie z fotografiami, wóz otrzymał też dodatkowy pancerz górnej przedniej płyty kadłuba. Według wcześniejszych informacji, mógł to by być brytyjski pancerz specjalny, ale nie można wykluczyć pancerza niemieckiego o modułowej konstrukcji.

Modernizacja brytyjskich czołgów

Długo oczekiwana umowa o wartości 800 mln GBP (4,26 mld zł) na modernizację 148 z 227 posiadanych przez brytyjskie wojska lądowe (British Army) czołgów FV4034 Challenger 2 do standardu Challenger 3 została zawarta z RBSL 7 maja br. (Wielka Brytania zmodernizuje czołgi do standardu Challenger 3).

Prace modernizacyjne mają być wykonywane w zakładach spółki RBSL w Telford w angielskim w hrabstwie Shropshire przy wsparciu inżynieryjnym specjalistów Heavy Armor z Telford i innych zakładów spółki w Waszyngtonie (Tyne and Wear) i Bristolu. Mają zakończyć się do 2027. Są realizowane na podstawie programu LEP (Life Extension Project), ogłoszonego na DSEI 2017, pierwotnie jako Challenger 2 Mark 2.

W ramach modernizacji, oprócz wspomnianej nowej armaty i systemu Trophy MV, czołgi Challenger 3 otrzymają wieże o nowej konstrukcji, ulepszony systemy przeżywalności załogi, dzienno-nocne systemy celownicze dowódcy i działonowego od Thalesa z układami automatycznego wykrywania i namierzania celów oraz prowadzenie ognia w trybie hunter-killer czy nową architekturę elektroniczną i elektryczną, w tym nową łączność i cyfrowy system zarządzania polem walki klasy BMS (Battle Management System).

Zdjęcia: Archiwum MILMAG

Obecnie wykorzystywane silniki wysokoprężne Perkins-Condor CV12 o mocy 1200 KM (890 kW) zostaną zastąpione przez nowe jednostki napędowe (1500-konne MTU MB 873 Ka-501?) z nowym systemem chłodzenia i zawieszeniem hydropneumatycznym 3. generacji, które zwiększy stabilizację podczas strzelania w ruchu.

Challenger 3 pozostaną w służbie do 2035-2040, a później zostanie wdrożony czołg nowej generacji. Wielka Brytania od stycznia br. starała się dołączyć do francusko-niemieckiego programu MGCS (Main Ground Combat System) jako obserwator, natomiast w kwietniu zgodę na to miały wyrazić Niemcy (Wielka Brytania chce być obserwatorem w programie MGCS).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X