24 lipca konsorcjum Società CIO, w skład którego wchodzą włoskie spółki Iveco Defence Vehicles (należąca do koncernu CNH Industrial) i OTO Melara (obecnie Leonardo), otrzymało kontrakt na dostawę pierwszej partii 10 wozów wsparcia ogniowego Centauro II dla włoskich wojsk lądowych (Esercito Italiano).

Centauro nowej generacji uzbrojono w nową wieżę ze 120-mm armatą gładkolufową, przystosowaną do używania standardowej amunicji NATO, w tym podkalibrowej typu DM63, co ma zapewnić mu siłę ognią porównywalną z klasycznymi czołgami / Zdjęcie: CNH Industrial

Centauro nowej generacji uzbrojono w nową wieżę ze 120-mm armatą gładkolufową, przystosowaną do używania standardowej amunicji NATO, w tym podkalibrowej typu DM63, co ma zapewnić mu siłę ognią porównywalną z klasycznymi czołgami / Zdjęcie: CNH Industrial

Umowa o wartości 159 mln EUR (684 mln zł) została podpisana w siedzibie Narodowego Dyrektoriatu Uzbrojenia (NAD) przez kierownictwo konsorcjum w obecności szefa sztabu wojsk lądowych gen. Danilo Errico i dyrektora NAD, gen. Carla Magrassiego. Pojazdy, określane jako New Blindo Centauro, są  pierwszą transzą liczącego 136 wozów zamówienia. Około 65 mln EUR (280 mln zł) trafi do Iveco Defence Vehicles (BAE Systems ACV dla USMC, 2018-06-20).

Nowa generacja pojazdów opancerzonych  rodziny Centauro 8×8, określanych również jako niszczyciele czołgów, została wyposażona w silnik diesla Fiat Power Train VECTOR 8V o mocy 705 KM (w porównaniu do wcześniej stosowanych o mocy 520 KM), który zapewnia prędkość maksymalną 105 km/h i zasięg do 800 km. Długość pojazdu wynosi 8,26 m, szerokość 3,125 m, wysokość 3,65 m, a prześwit 0,4 m. Masa bojowa to 30 t. Pojazdy wyposażono skrzynię biegów ZF 7HP Ecomat ZF902, nowe zawieszenie i V-kształtne podwozie, odporne na miny i improwizowane ładunki wybuchowe

Centauro II uzbrojono w wieżę OTO Melara HITFACT II ze 120-mm wysokociśnieniową armatą gładkolufową L/45 (z zapasem 31 sztuk amunicji) i sprzężonym z nią 7,62-mm km. Dodatkowe uzbrojenie stanowi 12,7-mm km, umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia (zsmu) HITROLE Mod. L (istnieje możliwość wyposażenia go w 7,62-mm km lub 40-mm granatnik automatyczny).

Dowódca i działonowy otrzymali do dyspozycji celowniki opto-elektroniczne, w tym panoramiczny peryskop ATTILA II i system strzelca Lothar SD, a także system dowodzenia i kontroli SICCONA, zapewniający interoperacyjność pojazdu w czasie prowadzenia działań i zdolność do działań w środowisku sieciocentrycznym. Wspomaga go system kamer obserwacji dookólnej, system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową i 8 wyrzutni granatów dymnych Galix 13. Załoga składa się z czterech osób.

Analiza
Prototyp Centauro II został zaprezentowany w czerwcu 2016 podczas targów Eurosatory. W październiku tego samego roku dowództwo wojsk lądowychprzedstawiło włoskiemu parlamentowi plan zakupu 50 pojazdów o wartości około 530 mln EUR (2,28 mld zł) do 2023.

Pierwsza generacja wozów, B1 Centauro I ze 105-mm armatą, jest wykorzystywana od 1991 przez Esercito Italiano w liczbie 259 egzemplarzy (z 400 zamówionych łącznie wozów, 141 wyeksportowano do Jordanii). Ponadto 84 pojazdy, określane jako VRCC, służą w wojskach lądowych Hiszpanii, a 9 dalszych zostało zmodyfikowanych do standardu wozów bojowych wsparcia ogniowego (z 120-mm armatą) dla wojsk lądowych Omanu. W latach 2000-2002 USA wypożyczyły 16 egzemplarzy na potrzeby testów pojazdów M1128 Mobile Gun System z rodziny IAV Stryker. B1 Centauro I zostały wykorzystane w warunkach bojowych w Afganistanie, Iraku, byłej Jugosławii, Libanie i Somalii.