Przejdź do serwisu tematycznego

StrikeShield dla węgierskich KF41 Lynx

Nowe węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx otrzymają zestawy systemu ochrony aktywnej pojazdów Rheinmetall StrikeShield.

13 maja węgierski sekretarz komisarza rządowego ds. obrony Gáspár Maróth poinformował o zamiarze podpisania umowy o wartości 140 mln EUR (633,81 mln zł) pomiędzy ministerstwem obrony a niemiecką grupą Rheinmetall AG na dostawy zestawów systemu ochrony aktywnej pojazdów (ASOP) StrikeShield na potrzeby przyszłych 218 nowych bojowych wozów piechoty KF41 Lynx (Pierwsze szkolenia węgierskich artylerzystów na PzH 2000).

Węgry zamówią prawdopodobnie po jednym zestawie StrikeShield na każdy bwp KF41 Lynx, czyli 218 egzemplarzy. Przy wartości umowy 140 mln EUR wychodzi 642,2 tys. EUR, ale należy wliczyć w to koszty integracji oraz prawdopodobnie konserwacji i wsparcia eksploatacji / Zdjęcie: ministerstwo obrony Węgier

StrikeShield to hybrydowy system klasy ASOP, opracowany przez spółkę Rheinmetall Protection Systems, łączący cechy systemu soft-killhard-kill, m.in. systemu ADS (Active Defence System), czyli odpowiednio przeciwdziałania poprzez zakłócenie i obezwładnienie wrogich pocisków oraz ich kinetycznego rażenia ich za pomocą przeciwpocisków. System służy do ochrony pasywnej przed pociskami kinetycznymi i odłamkami według AEP-55 STANAG 4569 i ochrony aktywnej przed granatami przeciwpancernymi i przeciwpancernych pociskami kierowanymi według AEP-62 STANAG 4686 (Gidrán 4×4 powstanie na Węgrzech).

Elementy ochrony pasywnej służą jednocześnie jako interfejs i osłona dla elementów obrony aktywnej. Chronią przed odłamkami pocisków, ogniem z małokalibrowej broni strzeleckiej i źródłami wstrząsów mechanicznych. Środki zaradcze są częścią pierwszej warstwy ochrony pasywnej. Czujniki systemu, radiolokacyjny i optoelektroniczny, znajdują się w przestrzeni pomiędzy nimi. Pierwszy monitoruje otoczenie bwp i wstępnie wykrywa zagrożenia, a drugi precyzuje trajektorię lotu wrogiego pocisku i przekazuje koordynaty do systemu kierowania ogniem (EL/M-2084 MMR dla Węgier).

Jak dotąd na zakup próbnej partii zestawów ASOP StrikeShield zdecydowały się amerykańskie wojska lądowe (US Army) – 3 grudnia 2019 grupa Rheinmetall AG informowała o zawarciu umowy o wartości 11 mln USD. Zestawy miały służyć do testów, począwszy od IV kwartału 2020 (StrikeShield dla US Army).

 

StrikeShield to hybrydowy system klasy ASOP łączący cechy systemu soft-kill i hard-kill. Jak dotąd na zakup partii próbnej zdecydowały się amerykańskie wojska lądowe / Grafika: Rheinmetall AG

9 września 2020 Węgry zamówiły 218 bwp KF41 Lynx wraz z 9 wozami zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel za równowartość ponad 2 mld EUR, z których 172 egzemplarze bwp zostaną zmontowane w nowo powstających zakładach w miejscowości Zalaegerszeg w komitacie Zala, w zachodniej części Węgier. Produkcja rozpocznie się na przełomie 2024 i 2025. Wcześniej, pierwsze 46 bwp zostanie zbudowanych w niemieckich zakładach z dostawami od 2022 (Budowa zakładów KF41 Lynx na Węgrzech).

KF41 Lynx, będący powiększoną wersją KF31, został zaprezentowany podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Pojazd otrzymał dwuosobową wieżę Lance 2.0 uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762. Opcjonalnie pojazd może otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójna wyrzutnia ppk Spike LR2. Masa bojowa waha się, w zależności od poziomu ochrony i konfiguracji wyposażenia, od 34 do 50 t. KF41 ma 7,7 m długości, 3,6 m szerokości i 3,3 m wysokości. Pojazd jest napędzany turbodoładowanym 1140-konnym silnikiem wysokoprężnym Liebherr i zgodnie z informacją producenta jest zdolny do przenoszenia na pokładzie samolotu transportowego C-17A Globemaster III.

Węgierskie wojska lądowe nie dysponują gąsienicowymi bwp (po wycofaniu BMP-1 w połowie lat 2000.), więc KF41 Lynx mogą zastąpić kołowe transportery piechoty BTR-80/80A, będące w wyposażeniu pododdziałów piechoty zmechanizowanej liczbie 278 egzemplarzy (plus 313 zmagazynowanych). Na mocy umowy z 2008 zmodernizowane do standardu BTR-80A wozy otrzymały produkowany przez Grupę WB system łączności wewnętrznej FONET (Team Lynx: L3Harris Technologies w programie OMFV, Słowacja szuka nowych bwp, Testy KF41 i AS21 w Australii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X