15 października Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej poinformowało, że w ramach postępowania mającego  wyłonic następców bojowych wozów piechoty BVP-2 oferty złożyły trzy spółki natomiast czwarta z zainteresowanych zrezygnowała z udziału w kolejnym etapie.
 W Brnie zaprezentowano wariant ASCOD z wieżą bezzałogową. Jednak zgodnie z uzyskaną przez Militarny Magazyn MILMAG informacją zabudowa wieży w wariancie załogowym (wymaganie czeskich sił zbrojnych) nie stanowi dla producenta problemu

W Brnie zaprezentowano wariant ASCOD z wieżą bezzałogową. Jednak zgodnie z uzyskaną przez Militarny Magazyn MILMAG informacją zabudowa wieży w wariancie załogowym (wymaganie czeskich sił zbrojnych) nie stanowi dla producenta problemu

W ramach postępowania o nazwie Bojowy wóz piechoty i jego modyfikacja – zakup wpłynęły oferty od spółek BAE Systems Hägglunds, GDELS – Santa Barbara Sistemas oraz Rheinmetall Landsysteme. Jednocześnie czeski resort obrony otrzymał pisemną informację od spółki PSM Projekt System & Management (joint-venture spółek Rheinmetall Landsysteme i Krauss-Maffei Wegmann), że postanowiło nie składać żadnej oferty w ramach tej umowy z powodu potrzeby znacznej i kosztownej przebudowy bwp SPz Puma. Okazało się, że pojazd nie spełnia wymogów dotyczących liczby żołnierzy desantu, gdyż mieści ich 6 zamiast 9.

Kontrakt na dostawę 210 gąsienicowych bojowych wozów piechoty, szacowany nawet na 53 mld CZK (8,7 mld zł), będzie największym pod względem wartości dla wojsk lądowych (Armáda České republiky, AČR). Program notuje ponad roczne opóźnienie (Wybór następcy czeskich BVP-2 latem, 2018-03-23).

Lynx w obu odmianach spełnia czeskie wymogi, ale otwartą pozostaje kwestia czy zaoferowany został wariant 35-tonowy KF31 czy 44-tonowy KF41

Lynx w obu odmianach spełnia czeskie wymogi, ale otwartą pozostaje kwestia czy zaoferowany został wariant 35-tonowy KF31 czy 44-tonowy KF41

Teraz zespół programowy zacznie oceniać otrzymane wstępne oferty, a następnie rozpocznie procedurę negocjacji. Następnie dostawcy zostaną zaproszeni do złożenia ostatecznych ofert. Warunkiem zamawiającego jest także jak największy udział lokalnego przemysłu, łącznie z częściową produkcją w Czechach, a także możliwością przeprowadzania remontów w rodzimych zakładach.

Nowe pojazdy zastąpią wyprodukowane w latach 1980. w Czechosłowacji BVP-2, czyli licencyjne rosyjskie BMP-2. Czesi używają ich w czterech batalionach podlegających 7. Brygadzie Zmechanizowanej: 41. batalionie zmechanizowanym z Žatec, 42. batalionie zmechanizowanym z Tábor, 71. batalionie zmechanizowanym z Hranic i 72. batalionie zmechanizowanym z Přáslavic. Ze 174 egzemplarzy, w linii ma pozostawać jeszcze 120. Co ciekawe, nowe bwp trafią także do 74. Lekkiego Batalionu Zmotoryzowanego w Bučovicach, który jest wyposażony w kołowe transportery opancerzone Pandur II z bezzałogowymi wieżami Rafael RCWS-30.

Analiza
BAE Systems Hägglunds, szwedzki oddział brytyjskiego koncernu BAE Systems, oferuje najnowszą odmianę bwp CV90 MkIV. Demonstrator technologii pojazdu miał swoją premierę podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Szwedzki bwp wyposażono w modułową wieżę serii D, która może zostać uzbrojona m.in. w 30/40-mm lub 35/50-mm armaty automatyczne, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR i 7,62-mm karabin maszynowy ze zwiększonym zapasem amunicji. Obecnie bwp tego typu, ale starszych generacji, użytkuje siedem państw. Co ciekawe, w 2016 BAE Systems wraz z czeską spółką VOP CZ połączyło siły aby zaoferować wcześniejszy wariant CV90 CZ z załogową wieżą (Eurosatory 2018: Premiera CV90 MkIV, 2018-06-12).

BAE Systems deklarowało wcześniej, że zaoferuje najnowszą odmianę bwp CV90 MkIV, która miała premierę podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Wcześniej proponowano starszy wariant CV90 CZ, aczkolwiek zmodyfikowany wspólnie z czeską spółką VOP CZ / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

BAE Systems deklarowało wcześniej, że zaoferuje najnowszą odmianę bwp CV90 MkIV, która miała premierę podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Wcześniej proponowano starszy wariant CV90 CZ, aczkolwiek zmodyfikowany wspólnie z czeską spółką VOP CZ / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Hiszpańska spółka GDELS – Santa Barbara Sistemas zaoferowała produkowany przez General Dynamics European Land Systems bojowy wóz piechoty ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development). Pojazd w konfiguracji z bezzałogową wieżą UT30MK2 izraelskiego Elbit Systems, wyposażoną w 30-mm armatę automatyczną ATK Mk 44 Bushmaster II i 7,62-mm karabin maszynowy, był prezentowany podczas targów IDET 2019 w Brnie. Czeskie siły zbrojne nie wymagają wieży bezzałogowej, dlatego pojazd zostanie wyposażony w wieżę załogową (IDET2019: ASCOD oferowany ACR, 2019-05-30).

Rheinmetall Landsysteme ma w swojej ofercie dwa bwp z rodziny Lynx: KF31 oraz powiększony KF41. Ten drugi w ubiegłym miesiącu zakwalifikował się do kolejnego etapu analogicznego australijskiego przetargu, natomiast na początku października został odrzucony przez wojska lądowe Stanów Zjednoczonych (US Army) z przyczyn formalnych. Oba modele są wyposażone w załogową wieżę  Lance/Lance 2.0 z 30/35-mm armatą automatyczną Wotan 30/35 i 7,62-mm trzylufowym, napędowym km RMG762. Opcjonalniemożna zabudować zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójną wyrzutnię ppk Spike LR2 (KF41 odrzucony przez US Army, 2019-10-06; Dwóch w australijskim przetargu na bwp, 2019-09-18).