Podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, czeskie przedsiębiorstwo Zetor Engineering CZ zaprezentowało pojazd opancerzony Gerlach 4×4, który może zostać zaoferowany na potrzeby programów Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) Pegaz oraz Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego (LOTR) Kleszcz dla Wojska Polskiego.

Uzbrojenie pojazdu może stanowić pojedynczy, obsługiwany ręcznie małokalibrowy karabin maszynowy lub zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm wkm.

Uzbrojenie pojazdu może stanowić pojedynczy, obsługiwany ręcznie małokalibrowy karabin maszynowy lub zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm wkm.

Światowa premiera pojazdu czeskiego przedsiębiorstwa odbyła się podczas 7. międzynarodowych targów zbrojeniowych IDEB w Bratysławie w dniach 16-18 maja 2018, ma to związek z poszukiwaniem przez słowackie SZ następcy pojazdów opancerzonych BAE Systems RG-32M Scout, Aligator i BRDM-2. Producent przewiduje rozwój pięciu wersji produkcyjnych w trzech klasach masy całkowitej. Koncepcja pojazdu AFV 4×4 powstała w 2016 w ścisłej kooperacji ze słowackim Zetor Engineering Slovakia (IDEB 2018: Debiut Zetor Gerlach, 2018-05-23).

Napęd Gerlacha zapewnia silnik wysokoprężny o mocy 326 KM z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Napęd Gerlacha zapewnia silnik wysokoprężny o mocy 326 KM z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Uzbrojenie pojazdu może stanowić pojedynczy, obsługiwany ręcznie małokalibrowy karabin maszynowy lub zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm wkm. Ochrona balistyczna kabiny jest na 1. poziomie normy STANAG 4569, chroniąc załogę przed ostrzałem z broni małokalibrowej (7,62 mm x 51 M80), ale może zostać zwiększona do poziomu trzeciego. Ochronę przeciwminową i przeciwko improwizowanym ładunkom wybuchowym na poziomie 2a (3a/3b w opcji) zapewnia podwójne dno podwozia, ukształtowane w kształcie litery V.

Zetor Gerlach został wyposażony w modułowe opancerzenie i może przewozić, w zależności od konfiguracji, od czterech do sześciu wyekwipowanych żołnierzy. /Zdjęcia: Krzysztof Kluza, Dariusz Borkowski

Zetor Gerlach został wyposażony w modułowe opancerzenie i może przewozić, w zależności od konfiguracji, od czterech do sześciu wyekwipowanych żołnierzy. /Zdjęcia: Krzysztof Kluza, Dariusz Borkowski

Gerlach ma 5,65 m długości, 2,5 m szerokości oraz 2,5 m wysokości. Ładowność użytkowa wynosi 1,5 t, a masa całkowita 12-12,5 t. Promień skrętu producent określa na 7,5 m, a rozstaw osi 3,6 m. Pojazd może pokonywać pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,5 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 70% i poprzecznym 40%, rowy o szerokości 0,9 m oraz brody na rzekach o głębokości do 1,2 m.

Zetor Gerlach został wyposażony w modułowe opancerzenie i może przewozić, w zależności od konfiguracji, od czterech do sześciu wyekwipowanych żołnierzy. Napęd Gerlacha zapewnia silnik wysokoprężny o mocy 326 KM z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Zapewnia on prędkość maksymalną do 110 km/h oraz zasięg 800 km, dzięki 220-litrowemu zbiornikowi paliwa. Przestrzeń przedziału osobowego wynosi 7,7 m³, natomiast ładunkowego 2,3 m³.

Analiza
Inspektorat Uzbrojenia MON chce zakupić 105 WPWS w ramach programu Pegaz dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej w dwóch etapach, a w późniejszym okresie – od 2022, także dla Wojsk Lądowych.

Potencjalne oferty w programie to zmodyfikowany pojazd AMPV (oferowany przez Rheinmetall MAN Military Vehicles, Krauss-Maffei Wegmann i spółkę Rosomak), Eagle V (General Dynamics European Land Systems i spółka IMS Griffin), Hawkei (Thales), Tur V/VI (spółka AMZ-Kutno), Cobra II (Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi i spółka H. Cegielski-Poznań), 815 Patriot MATMMV (Excalibur Army i H. Cegielski-Poznań) (Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14).

W ramach programu LOTR Kleszcz, IU MON chce zakupić 244 pływające, rozpoznawcze, opancerzone pojazdy kołowe 4×4 z niezależnym zawieszeniem, które zastąpią obecnie użytkowane pojazdy BRDM-2. Jednak uruchomiony w 2013 program notuje ciągłe opóźnienia.