15 października podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2019 (Association of the United States Army), amerykański oddział spółki BAE Systems zaprezentował system przeciwdziałania klasy soft-kill dla pojazdów opancerzonych o nazwie Raven.

Rozwojem systemu przeciwdziałania elektronicznego Raven zajmuje się dział Soldier and Vehicle Electronics w Centrum Doskonałości BAE Systems, Inc. w Austin w stanie Teksas. / Grafika: BAE Systems

Rozwojem systemu przeciwdziałania elektronicznego Raven zajmuje się dział Soldier and Vehicle Electronics w Centrum Doskonałości BAE Systems, Inc. w Austin w stanie Teksas. / Grafika: BAE Systems

Ma to być komponent zintegrowanego pakietu ochrony pojazdów VPS (Vehicle Protection System), w skład którego wchodzi także dookólny, wielofunkcyjny system obserwacyjny 360 MVP (Multifunction Vehicle Protection), ujawniony wcześniej w tym roku (BAE prezentuje 360 MVP, 2019-04-17).

Laserowy Raven został zaprojektowany do neutralizacji przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) i innych głowic bojowych, które zagrażają ochranianemu pojazdowi. Ryan Edwards, kierownik ds. rozwoju biznesu w dziale Soldier and Vehicle Electronics w BAE Systems podkreślił, że Raven jest częścią obrony warstwowej i można go łatwo dostosować do wybranej misji lub budżetu. Ma za zadanie zwiększyć świadomość sytuacyjną i przeżywalność załogi pojazdów opancerzonych różnych klas na polu walki. System jest stosunkowo lekki, a przy tym w pełni modułowy i skalowalny, dzięki czemu można go łatwo dostosować do dowolnego pojazdu opancerzonego.

Raven został zaprojektowany w celu zintegrowania z systemami wykrywania zagrożeń i ostrzegania, w tym wielofunkcyjnym czujnikiem ochrony pojazdu BAE Systems 360 MVP, który służy jako główny sensor  opracowanego przez spółkę zintegrowanego pakietu VPS. Czujnik 360 MVP może wysyłać podpowiedzi do Raven, aby szybko i skutecznie neutralizował zagrożenia, a także zapewnia 360-stopniową świadomość sytuacyjną co ma zwiększyć przeżywalność i mobilność pojazdu. Będąc częścią warstwowego systemu ochrony pojazdu, Raven uzupełnia kinetyczne systemy obronne typu hard-kill, dysponując praktycznie nieograniczoną liczbą impulsów.

Premiera podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2019 nie była przypadkowa. System Raven spełnia wymagania programu US Army dotyczące przyszłego, modułowego aktywnego systemu ochrony MAPS (Modular Active Protection System). Na początku 2019 US Army zaleciło zintegrowanie systemu przeciwdziałania Raven z bojowym wozem piechoty M2 Bradley na potrzeby oceny możliwości warstwowej aktywnej ochrony MAPS. Prezentacja odbyła się we wrześniu. Zalecenie to nastąpiło po serii testów Soft Kill Rodeo, mających na celu określenie, która technologia niekinetycznego systemu ochrony aktywnej ma największy potencjał. Konkurencyjnym testowanym systemem był izraelski Iron Fist Light (IFL), który został zaprezentowany na M2A4 Bradley 7 stycznia 2019 (Bradley z Iron Fist, 2019-01-08).

Obecnie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej wdrażane są systemy aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) klasy hard kill typu Trophy HV (ASPRO-A) dla czołgów M1A1/A2 Abrams oraz testowano w 2018 system ASOP soft kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), opracowany przez spółkę American Rheinmetall Munitions (Trophy dla US Army i USMC, 2019-10-14; ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05).