31 października wojska lądowe Stanów Zjednoczonych (US Army) poinformowały o podpisaniu umowy ze spółką General Dynamics Land Systems (GDLS) na dostawę kołowych bezzałogowych pojazdów MUTT 8×8 (Multi-Utility Tactical Transport).

Pojazd transportowy General Dynamics Land Systems Multi-Utility Tactical Transport (MUTT) 8x8 rozwijany w programie Squad Multipurpose Equipment Transport (SMET) podczas testów w 1. Brygadowym Zespole Bojowym (BCT) 10. Dywizji Górskiej / Zdjęcie: James Avery/US Army

Pojazd transportowy General Dynamics Land Systems Multi-Utility Tactical Transport (MUTT) 8×8 rozwijany w programie Squad Multipurpose Equipment Transport (SMET) podczas testów w 1. Brygadowym Zespole Bojowym (BCT) 10. Dywizji Górskiej / Zdjęcie: James Avery/US Army

Wartość kontraktu to 162,4 mln USD (620 mln zł). Dostawy w ramach programu SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport) obejmują 624 pojazdów MUTT 8×8. Zgodnie z ustaleniami, pierwsze bezzałogowce transportowe będą trafiały do Brygadowych Zespołów Bojowych Piechoty (IBCT, Infantry Brigade Combat Team) od II kwartału 2021.

W kwietniu 2017 Dowództwo zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) rozpoczęło postępowanie na dostawy bezzałogowych lub opcjonalnie załogowych pojazdów do zadań transportowych. Od 11 września do 14 października w Fort Benning w stanie Georgia miały miejsce próby platform gąsienicowych i kołowych różnych producentów.

Wprowadzenie do służby bezzałogowych transportowców MUTT 8x8 pozwoli na odciążenie żołnierzy piechoty. Pojazdy mają  transportować  uzbrojenie, amunicję i zapasy. Wymaganiami US Army była ładowność minimum 454 kg (co ma zmniejszyć obciążenie każdego żołnierza z drużyny o 45 kg), zasięg 96 km do przejechania w ciągu 72 godzin oraz pobór do 3 kW energii elektrycznej / Zdjęcie: US Army

Wprowadzenie do służby bezzałogowych transportowców MUTT 8×8 pozwoli na odciążenie żołnierzy piechoty. Pojazdy mają transportować uzbrojenie, amunicję i zapasy. Wymaganiami US Army była ładowność minimum 454 kg (co ma zmniejszyć obciążenie każdego żołnierza z drużyny o 45 kg), zasięg 96 km do przejechania w ciągu 72 godzin oraz pobór do 3 kW energii elektrycznej / Zdjęcie: US Army

14 grudnia 2017 wybrano czterech dostawców: konsorcjum Applied Research Associates z Polaris Defense, spółki GDLS, HDT Expeditionary Systems oraz Howe & Howe. Odrzucono oferty spółek American Robot Company, Lockheed Martin, AM General, Roboteam NA oraz QinetiQ North America.

Każdy z wybranych podmiotów dostarczył w roku podatkowym 2018 dwadzieścia pojazdów do dalszych prób. Prowadzono je w 10. Dywizji Górskiej i 101. Dywizji Powietrznodesantowej (MRZR X dla US Army, 2018-05-23).

Opis
Zdalnie sterowany, zasilany elektrycznie GDLS MUTT 8×8 ma dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą 1360-1590 kg i ładowność 544 kg. Pobór mocy wynosi 3 kW, a kontrola radiowa odbywa się z odległości maksymalnie 200 m. Modułowy pojazd mierzy 2,95 m i ma od 1,52 do 1,78 m szerokości w zależności od konfiguracji. GDLS opracował także mniejszy kołowy wariant 6×6 i odmianę gąsienicową.

Zasięg kołowego pojazdu MUTT w układzie 8×8 z wykorzystywaniem własnych akumulatorów wynosi 96 km. Dzięki dodatkowemu zasilaniu może zostać zwiększony do 154 km. Opcjonalnie pojazd może mieć zdolności amfibijne i może poruszać się półautonomiczne.