17 maja 2018 amerykańskie przedsiębiorstwo Polaris Defense poinformowało, że US Army zamówiła 20 autonomicznych pojazdów terenowych MRZR X do testów w ramach programu Squad Multipurpose Equipment Transport (SMET) dla brygadowych zespołów bojowych piechoty (IBCT, Infantry Brigade Combat Team).

Lekki autonomiczny pojazd MRZR X został publicznie ujawniony 6 lutego 2018 podczas pokazów AUVSI Unmanned Systems w National Harbor w stanie Maryland, jako rozwinięcie  załogowego MRZR

Lekki autonomiczny pojazd MRZR X został publicznie ujawniony 6 lutego 2018 podczas pokazów AUVSI Unmanned Systems w National Harbor w stanie Maryland, jako rozwinięcie załogowego MRZR

W ramach programu SMET amerykańscy żołnierze mają otrzymać wielozadaniowy, lekki wszędołaz o modułowej budowie, który może być zarówno pojazdem załogowym, jak i autonomicznym. Polaris MRZR X został wytypowany przez US Army jako potencjalny system transportowy. Dwadzieścia pojazdów będzie testowanych w 2019.

Rozwiązanie Polaris Defense jest unikalne, gdyż ich pojazdy zachowują możliwość szybkiego przejścia z trybu bezzałogowego w załogowy. Autonomiczny wóz ma kierownicę i wyposażenie pozwalające na zdalne sterowanie (w tym w trybie autonomicznym). Układ napędowy pozwala na wykonywanie misji w trudnym terenie i długotrwałe przemieszczanie się z dużą prędkością. MRZR X SMET może wyciszyć napęd co pozwala na realizację skrytych patroli.

Polaris Defense dostarczy US Army 20 pojazdów MRZR X, które w 2019 przejdą szczegółowe testy / Zdjęcia: Polaris Defense

Polaris Defense dostarczy US Army 20 pojazdów MRZR X, które w 2019 przejdą szczegółowe testy / Zdjęcia: Polaris Defense

Modułowa konstrukcja MRZR X pozwala na zabudowę specjalistycznego wyposażenia. Żołnierze będą mogli wykorzystywać różne tryby kontroli pojazdu: od zdalnego sterowania, poprzez łączenie w bezzałogowe konwoje, automatyczne podążanie za pojazdem dowódczym, na trybie pełnej autonomii działań skończywszy.

Dzięki temu MRZR X może być wykorzystywany jako bezzałogowy transport ładunków, autonomiczny wóz wsparcia, załogowy pojazd zespołu bojowego oraz jako transporter logistyczny do wspomagania misji ratowniczych i szybkiej ewakuacji z pola walki. W przyszłości połączone ze sobą siecią dowódczą MRZR X będą mogły współdziałać z innymi autonomicznymi platformami (Premiera Plasan Yagu, 2018-04-26).

MRZR X został publicznie ujawniony 6 lutego 2018 podczas pokazów AUVSI (Association for Unmanned Vehicle Systems International) Unmanned Systems w National Harbor w stanie Maryland, jako rozwinięcie wyłącznie załogowego MRZR.

Analiza
Celem programu SMET jest przyspieszenie procesu rozwijania zdolności transportowych, dzięki wprowadzeniu bezzałogowych systemów, które mają zwiększyć zarówno zdolności bojowe żołnierzy, jak i ułatwić logistykę.

14 grudnia 2017 US Army wybrała cztery podmioty, które dostarczą gąsienicowe lub kołowe pojazdy bezzałogowe. Oprócz Polaris Defense (wraz z Applied Research Associates i Neya Systems) są to General Dynamics Land Systems, HDT Expeditionary Systems i Howe & Howe. Oferowane pojazdy były prezentowane w Fort Benning od 11 września do 14 października 2017. Każdy z oferentów dostarczy wojsku 20 wozów do prób.

Drugi etap programu rozpocznie się, gdy pojazdy zostaną przekazane dwóm brygadowym zespołom bojowym piechoty, co ma nastąpić w IV kwartale 2018. Decyzja o dalszych losach programu zostanie podjęta po przeprowadzeniu szczegółowych prób dostarczonych platform, które mają zakończyć się w III kwartale 2019. Wówczas spodziewane jest podpisanie umowy z jednym z wybranych producentów.