30 grudnia 2020 Sekretariat Generalny Ministerstwa Obrony Włoch (Segretariato Generale della Difesa) złożył zamówienie o nieujawnionej wartości w konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara (Società CIO) na dostawę 86 zmodyfikowanych wozów wsparcia ogniowego Centauro II (New Blindo Centauro) w wersji 3.0 dla wojsk lądowych (Esercito Italiano), z opcją na 10 kolejnych.
Centauro II wyposażono w silnik wysokoprężny Fiat Power Train VECTOR 8V o mocy 705 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 105 km/h i zasięg do 800 km. Długość pojazdu wynosi 8,26 m, szerokość 3,125 m, wysokość 3,65 m, a prześwit 0,4 m. Masa bojowa to 30 t. Pojazdy wyposażono skrzynię biegów ZF 7HP Ecomat ZF902, nowe zawieszenie i V-kształtne podwozie, odporne na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Załoga składa się z czterech osób / Zdjęcie: ZNH Industrial
Aneks sygnowali gen. Paolo Giovannini z Dyrektoriatu Uzbrojenia Lądowego (DAT, Direzione degli Armamenti Terrestri) i inż. Giovanni Luisi z dyrektoriatu handlowego Società CIO. Jest to druga umowa produkcyjna w ramach umowy ramowej o wartości 1 156 950 000 EUR (5,26 mld zł) brutto wraz z 10-letnim pakietem wsparcia i rozszerzoną w ubiegłym roku z 3 do 10 lat gwarancją. Nowa umowa zakłada wsparcie logistyczne, sprzętowe i szkoleniowe.
Produkcja kadłubów wozów Centauro II będzie odbywać się zakładach Iveco Defence Vehicles w Bolzano w autonomicznej prowincji Bolzano-Alto Adige, natomiast wierzy w zakładach Leonardo Defence Systems w La Spezii w prowincji o tej samej nazwie.
Dostawy pierwszych 4 pojazdów (z 10 zamówionych) w ramach pierwszego aneksu z 24 lipca 2018 o wartości 59 mln EUR (268,10 mln zł) miały ruszyć w ubiegłym roku, jednak na przeszkodzie stanęły skutki pandemii COVID-19. Według tamtego harmonogramu, wstępna gotowość operacyjna miała zostać ogłoszona w 2022 (Centauro II dla włoskich wojsk lądowych, 2018-07-28).
Łączne zapotrzebowanie na nowe wozy wsparcia ogniowego wynosi 150. Zakończenie dostaw ma nastąpić do 2032. Równolegle zrealizowane zostaną dostawy kolejnej partii 30 opancerzonych wozów bojowych VBM Freccia 8×8 do nowych cyfrowych brygad zmechanizowanych (Przeciwpancerne Freccia dla Włoch, 2020-01-20).
Opis
Centauro II 3.0 w porównaniu z modelem 2.0 charakteryzuje się zmodyfikowanym systemem kierowania ogniem, który pozwala na używanie amunicji programowalnej, a także zmodernizowaną instalacją elektryczną. Zwiększono także kąt otwarcia wyłazu desantowego do 180 stopni. Zainstalowano także nowe czterokanałowe radiostacje, a na stropie wieży wielokierunkową antenę wysokiej częstotliwości systemu RCIED (Radio Controlled Improvised Explosive Device) do blokowania sygnału radiowego do detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych. W wersji 2.0 cztery anteny RCIED rozmieszczone są wokół wieży.
Oprócz tego wieża OTO Melara HITFACT II ze 120-mm wysokociśnieniową armatą gładkolufową L/45 (z zapasem 31 sztuk amunicji) i sprzężonym z nią 7,62-mm km, została przesunięta aby poprawić kąt widzenia nowego dzienno-nocnego panoramicznego peryskopu Leonardo ATTILA II dla działonowego i dowódcy. Na pojazdach zainstalowano także aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) soft-kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), dostarczony przez niemiecką spółkę Rheinmetall.
Tak jak w wersja 2.0, zmodyfikowany Centauro II otrzymał system wspomagania strzelca Lothar SD, a także system dowodzenia i kontroli SICCONA, zapewniający interoperacyjność pojazdu w czasie prowadzenia działań i zdolność do operowania w środowisku sieciocentrycznym. Wspomaga go system kamer obserwacji dookólnej, system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową i 8 wyrzutni granatów dymnych Galix 13.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.