Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze loty polskich pilotów na AH-64E

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że w amerykańskim Fort Novosel polscy piloci z 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych w Inowrocławiu wykonali swoje pierwsze loty szkoleniowe na AH-64E Apache Guardian.

W piątek, 17 listopada, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało, że w amerykańskim Fort Novosel w stanie Alabama polscy piloci z 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych w Inowrocławiu wykonali swoje pierwsze loty szkoleniowe na AH-64E Apache Guardian (Ruszyła produkcja marokańskich AH-64E Apache Guardian).

Zdjęcie: plut. Łukasz Fiedorowicz

16 listopada 2023 roku to wyjątkowa data w historii polskiego wojskowego lotnictwa śmigłowcowego. To nowy etap w rozwoju polskiego lotnictwa wojsk lądowych! W Fort Novosel (AL, USA), polscy piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych w Inowrocławiu wykonali swoje pierwsze loty szkoleniowe na AH-64E Apache – najbardziej zaawansowanym śmigłowcu bojowym świata. Wykonanie zadań praktycznych w powietrzu poprzedzone były intensywnym szkoleniem teoretycznym oraz symulatorowym i obejmowały takie elementy jak: sprawdzenie śmigłowca przed i po locie, manewrowanie, loty po kręgu, starty z ograniczoną mocą startową oraz lądowania sposobem samolotowym – czytamy na profilu DG RSZ na portalu społecznościowym X (Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache).

W Fort Novosel w USA polscy piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych wykonali swoje pierwsze loty szkoleniowe na śmigłowcach Apache. Chcemy pozyskać 96 sztuk tych najbardziej zaawansowanych śmigłowców bojowych na świecie. Dodatkowo armia USA udostępni Wojsku Polskiemu 8 sztuk Apache do czasu docelowych dostaw. Niedawno podpisaliśmy umowę offsetową zakładającą ustanowienie zaplecza serwisowego dla kluczowych elementów śmigłowca w Polsce – dodał minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Przypomnijmy, że 25 sierpnia br. Ministerstwo Obrony Narodowej informowało, że żołnierze 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych trafili do Stanów Zjednoczonych na szkolenie językowe i pilotażowe na śmigłowce szturmowe AH-64 Apache. Cykl szkoleń został zapowiedziany przez ministra Mariusza Błaszczaka 21 lipca br. i jest związany z planami przekazania Polsce 8 pomostowych AH-64D Apache Longbow, co ogłoszono z kolei 5 maja br.

Zgodnie z przekazaną wówczas informacją, grupa polskich pilotów trafiła na specjalistyczne kursy językowe SET (Specialized English Training) dla pilotów w DLI (Defense Language Institute) Departamentu Obrony USA w bazie lotniczej Lackland w San Antonio w stanie Teksas, które miały zakończyć się za około dwa miesiące (do końca października). Następnie trafili do Fort Novosel (wcześniej Fort Rucker) w stanie Alabama, gdzie przechodzą kurs pilotażu oraz użycia operacyjnego śmigłowców szturmowych AH-64 Apache (wersji D, jak i wersji E). Część szkolenia będzie również realizowana w nieujawnionej lokalizacji na terytorium Polski.

21 sierpnia, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Polski tych wiropłatów, które wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia wyceniono na maksymalnie 12 mld USD (wówczas 49,38 mld zł).

Z kolei 25 września, podczas wizyty w USA, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał w siedzibie spółki Boeing w Mesa w stanie Arizona, pierwszą umowę offsetową związaną z planami zakupu Apache Guardian. Zatwierdzona umowa przewiduje ustanowienie na terenie Polski zaplecza obsługowo-naprawczego istotnych elementów wyposażenia tych śmigłowców.

Podczas wizyty prezydenta Andrzeja Dudy 11 października w 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu padła deklaracja, że ponad 30 śmigłowców AH-64E trafi właśnie do tej lokalizacji (Prezydent Andrzej Duda: Ponad 30 Apache trafi do Inowrocławia).

Nowe śmigłowce, w ramach programu Kruk, zastąpią w Wojsku Polskim wyeksploatowane poradzieckie Mi-24D/W. 9 lipca br., amerykański dziennik The Wall Street Journal informował, że Polska miała nieoficjalnie przekazać walczącej Ukrainie nawet 12 śmigłowców tego typu. Wcześniej wiadomo było, że około 25 śmigłowców szturmowych Mi-24D/W jest eksploatowanych w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim oraz 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu. Mi-24D wyprodukowano w latach 1981-1985, a Mi-24W przekazano do Polski w 1986 i jeden w 1991. Liczba Mi-24 w służbie zmniejszyła się przez ostatnie 20 lat aż z 43 egzemplarzy.

Pierwotnie, w ramach wspomnianego programu Kruk, planowany był zakup 16-32 nowych śmigłowców szturmowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X