W poniedziałek, 13 listopada, amerykańska spółka Boeing poinformowała, że w ostatnim czasie rozpoczęła się produkcja pierwszego z 24 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian, przeznaczonych dla Królestwa Maroka. Umowa w tej sprawie o wartości 429 mln USD (wówczas 1,7 mld zł) została podpisana 25 czerwca 2020 (Umowa na marokańskie AH-64E).
Produkcja śmigłowców rozpoczęła się w zakładach Boeinga w Mesa w Arizonie, a planowane rozpoczęcie dostaw to rok 2024. Umowa obejmowała również dostawę symulatorów do szkolenia personelu (Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache).
Nabywając Apache, Maroko otrzyma najbardziej zaawansowany i sprawdzony śmigłowiec szturmowy na świecie, który wzmocni jego siły zbrojne na nadchodzące lata – powiedziała Christina Upah, wiceprezes ds. programów śmigłowców uderzeniowych i członkini kierownictwa zakładów Boeinga w Mesa. Partnerstwo Boeinga z Królestwem Maroka trwa od dziesięcioleci i jestem dumna, że Apache jest teraz częścią tego dziedzictwa.
Przypomnijmy, że 20 listopada 2019 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę na eksport do 32 wiropłatów tego typu z opcją na 12 kolejnych dla Maroka. Maksymalna, szacowana wartość umowy, obejmującej pakiet wyposażenia, uzbrojenia i wsparcia, wynosiła 4,25 mld USD (wówczas 16,84 mld zł). Ostatecznie władze w Rabacie zdecydowały się zredukować wielkość zamówienia do 24 śmigłowców (Zgoda na AH-64E dla Maroka).
Maroko zdecydowało się na zakup amerykańskich śmigłowców w sierpniu 2018. Wówczas podawano, że preferowana cena za 24 śmigłowce to 1,5 mld USD (wówczas 5,94 mld zł). Odrzucono jednocześnie oferty Bell z AH-1Z Viper i tureckiego TAI (Turkish Aerospace Industry) z T-129 ATAK (Maroko wybrało AH-64E).
Wśród wyposażenia i uzbrojenia, o które wnioskowali Marokańczycy, należy wymienić m.in. 18 radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow, 441 przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) AGM-114R Hellfire II (opcjonalnie 110 kolejnych ppk), 60 ppk AGM-114L Hellfire, 478 zestawów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II dla 3896 sztuk 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych (npr) Hydra 70 (opcjonalnie 110 kolejnych zestawów i 1320 npr), 200 pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-92H Stinger, 65,5 tys. sztuk 30-mm amunicji (27,5 tys. opcjonalnie) oraz 21 odbiorów wideo i 39 zestawów naziemnych w ramach koncepcji MUMT-2 (Manned-Unmanned Teaming) drugiej generacji do komunikacji pomiędzy śmigłowcami a bezzałogowymi statkami latającymi. Przy czym należy podkreślić, że nie ma informacji o tym, czy Maroko już zamówiło amunicję do śmigłowców, a stosunkowo mała wartość umowy z 2020 każe sądzić, że nie, gdyż faktycznie dotyczy produkcji samych wiropłatów.
Królewskie wojska lotnicze i lądowe Maroka nie mają wyspecjalizowanych śmigłowców uderzeniowych. Po części zadania te realizują 24 śmigłowce Aérospatiale SA 342M/L Gazelle wojsk lotniczych. Inne wiropłaty eksploatowane przez Marokańczyków to 37 transportowych Eurocopter SA 330C/L Puma i 12 CH-47C/D Chinook, 31 wielozadaniowych Bell 205, 26 Bell 206 i 3 Bell 212. Wdrożenie 24 śmigłowców AH-64E pozwoli uzupełnić i wzmocnić zdolności uderzeniowe i wsparcia powietrznego.
Do użytkowników AH-64E Apache Guardian ma dołączyć Polska. W aktualnych planach jest bowiem zakup aż 96 śmigłowców w tej wersji, z których ponad 30 trafi do 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu, zgodnie z wczorajszą informacją. Pierwsza umowa offsetowa w tej sprawie została podpisana 25 września br. Dostawy nowo wyprodukowanych wiropłatów poprzedzi dzierżawa przez Wojsko Polskie 8 egzemplarzy, pochodzących z zasobów US Army – mają trafić do Polski już w przyszłym roku (Prezydent Andrzej Duda: Ponad 30 Apache trafi do Inowrocławia, Pierwsza umowa offsetowa dla śmigłowców uderzeniowych Apache).
Moroccan Apaches coming soon!
We recently kicked off production of Morocco's 24 AH-64E Apache helicopters. By acquiring the advanced and proven #AH64, Morocco will enhance their defense forces for years to come.
More: https://t.co/2oihnTSbMM pic.twitter.com/RVMKtFbCin
— Boeing Defense (@BoeingDefense) November 14, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.