Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy lot zmodernizowanej wersji AH-64E Apache

Amerykańska spółka Boeing dokonała oblotu zmodernizowanego śmigłowca szturmowego AH-64E Apache Guardian w najnowszej wersji 6.5.

W środę, 11 października, amerykańska spółka Boeing poinformowała, że dokonała oblotu zmodernizowanego śmigłowca szturmowego AH-64E Apache Guardian w wersji 6.5 (lub V6.5) zestawem ulepszonych możliwości, opracowanych dzięki modernizacji platformy, którą kontynuuje producent. Stanowi ona najnowszą konfigurację najlepszego śmigłowca uderzeniowego na świecie.

Zdjęcie: Boeing

Zobaczyliśmy, jak nasza ciężka praca staje się rzeczywistością podczas pierwszego lotu – powiedziała Christina Upah, wiceprezes ds. programów śmigłowców uderzeniowych i członkini kierownictwa zakładów Boeinga w Mesa. Wprowadzone ulepszenia przeniosą model E na wyższy poziom pod względem możliwości, zapewniając śmigłowcowi Apache dominację na polach przyszłych bitew.

Wersja 6.5, której opracowanie zostało zlecone przez Departament Obrony USA w grudniu 2021, obejmuje ulepszenie panelu sterującego oraz aktualizację oprogramowania, która zwiększa możliwości śmigłowca. Ulepszenia obejmują m.in.:

  • zoptymalizowane planowanie trasy lotu i ataku,
  • zwiększony zakres funkcji systemu transmisji danych NATO Link 16,
  • integrację interfejsu systemów otwartych OSI (Open Systems Interface), która stanowi etap przygotowawczy dla wprowadzenia otwartej (modułowej) architektury systemów MOSA (Modular Open Systems Architecture) w celu maksymalnej interoperacyjności, szybszej integracji i wdrażania zaawansowanych rozwiązań.

Bardzo się cieszymy, że trwający rozwój oprogramowania v6.5 otwiera drogę do modernizacji Apache – powiedział płk John (Jay) Maher, menadżer projektu Apache dla w US Army. v6.5 sprawia, że wszystkie śmigłowce w modelu E są połączone tym samym oprogramowaniem, co usprawnia szkolenie i ich obsługę. Jednocześnie wytycza drogę dalszego rozwoju czujników i zdolności, dzięki czemu U.S. Army będzie realizować swoje cele z wykorzystaniem kluczowych technologii. Najwyższym priorytetem jest zapewnienie przydatności tej platformy w przyszłości.

Bazując na wersji 6.5, Boeing pracuje z amerykańskimi wojskami lądowymi (US Army) nad integracją nowego silnika turbowałowego General Electric T901-GE-900 (oznaczenie producenta: GE3000), który będzie następcą serii T700-701C w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Jednostka napędowa będzie oferować ulepszone możliwości w zakresie zasięgu, dostępnej mocy, czasu gotowości i efektywności paliwowej oraz ulepszenia systemów monitorowania stanu technicznego i stopnia zużycia silnika oraz jego konserwacji i trwałości. Rozpoczęcie prac integracyjnych zlecono 28 sierpnia 2019 (Pierwszy silnik General Electric T901-GE-900 dostarczony US Army, Nowe silniki dla AH-64E).

Tymczasem na tegorocznej waszyngtońskiej wystawie sprzętu wojskowego AUSA 2023, podobnie jak w roku ubiegłym, Boeing promuje swoją własną koncepcję dalszej modernizacji śmigłowców Apache o nazwie Modernized Apache, opartą na ewolucji AH-64E Apache Guardian Version 6. Zakłada ona nie tylko nowy silnik, ale także nowy wirnik ogonowy, kadłub i opcjonalnie dodatkowe pylony uzbrojenia, dzięki czemu czas lotu wzrośnie dwukrotnie, zasięg o 20%, a ładowność z ok. 1,5 do 2 ton (AUSA 2022: koncepcja modernizacji AH-64E Apache Guardian).

Do użytkowników AH-64E Apache Guardian dołączy Polska. W planach jest bowiem zakup aż 96 śmigłowców w tej wersji, z których ponad 30 trafi do 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu, zgodnie z wczorajszą informacją. Pierwsza umowa offsetowa w tej sprawie została podpisana 25 września br. Dostawy nowo wyprodukowanych wiropłatów poprzedzi dzierżawa przez Wojsko Polskie 8 egzemplarzy, pochodzących z zasobów US Army – mają trafić do Polski już w przyszłym roku (Prezydent Andrzej Duda: Ponad 30 Apache trafi do Inowrocławia, Pierwsza umowa offsetowa dla śmigłowców uderzeniowych Apache).

Na podstawie informacji prasowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X