Przejdź do serwisu tematycznego

Koniec badań radarów Bystra

Agencja Uzbrojenia poinformowała o pozytywnym zakończeniu badań zdawczo-odbiorczych Zdolnych do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnych (ZPSR) Bystra.

We wtorek, 4 lipca br., Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych o pozytywnym zakończeniu badań zdawczo-odbiorczych Zdolnych do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnych (ZPSR) Bystra. Na podstawie dwóch umów, Wojsko Polskie ma w najbliższych latach otrzymać łącznie 38 takich radiolokatorów (Struktura polskiej obrony powietrznej).

Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

3 września 2019 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON zamówił we wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółce PIT-Radwar z Warszawy szesnaście zestawów radarów za 634 859 999 zł brutto z dostawami do końca 2025.

29 marca 2023 Agencja Uzbrojenia zamówiła kolejne dwadzieścia dwa radary, tym razem na potrzeby Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich (ZRA) Pilica+. Wartość zamówienia wynosi ok. 1,1 mld zł brutto, a dostawy zostaną realizowane w latach 2026-2028.

W międzyczasie, bo 30 listopada 2022, została zawarta umowa o wartości ok. 14 mln zł brutto na dostawę pięciu symulatorów ZPSR Bystra. Dostawy będą realizowane w latach 2022-2025. Symulatory będą wykorzystywane do szkolenia załóg i odtwarzania różnych sytuacji bojowych w zależności od scenariusza.

Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna Bystra przeznaczona jest do wykrywania i wskazywania celów w przeciwlotniczych zestawach krótkiego zasięgu stosowanych do osłony taktycznych ugrupowań bojowych przed środkami napadu powietrznego. ZDPSR Bystra jest chłodzonym cieczą radarem wielofunkcyjnym i wielozadaniowym o wszechstronnych możliwościach i zastosowaniach, odpornym na zakłócenia pasywne lub celowe, posiadającym zdolność wykrywania i śledzenia typowych zagrożeń powietrznych jak samoloty bojowe i śmigłowce (również w zawisie), pocisków rakietowych, a także bezpilotowych statków powietrznych oraz granatów moździerzowych.

Jest wyposażona w pracującą w paśmie C antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) o zasięgu 80 km, aperturze pionowej do 70° i aperturze poziomej 360°. Zastosowano także mechanizmy pozwalające na zmniejszenie prawdopodobieństwa wykrycia przez środki rozpoznania przeciwnika i środki zwiększające odporność na atak rakietowymi pociskami przeciwradarowymi (ARM). Antena typu AESA pozwala na cyfrowe formowanie wiązek odbiorczych, cyfrową syntezę, kodowanie i filtrację dopasowaną sygnałów, estymację współrzędnych z algorytmem ograniczającym efekty wielodrogowości, a także zastosowanie układu śledzenia wykorzystującego algorytm wielohipotezowy i podsystem do wykrywania śmigłowców w zawisie. Wykorzystuje systemy identyfikacji swój-obcy IFF: Mod 1, 2, 3/A, C (SIF), Mod 4 (SM) i Mod S oraz jest przygotowana do pracy z Mod 5. Załogę stanowi dwóch żołnierzy.

ZDPSR Bystra, posadowiony na platformie opancerzonego pojazdu AMZ Żubr-P 4×4, składa się podzespołów radaru wraz z układami rozwijania zestawu, układów łączności radiowej i przewodowej, układy nawigacji GPS i inercyjnej, podsystemu zasilania wraz z agregatem prądotwórczym, dwóch stanowisk operatora (w tym jednego przenośnego) i elementów pomocniczych (układów chłodzenia, stacja meteorologicznej i innych). Na przyczepie umieszczony jest imitator sygnału radiolokacyjnego z własnym źródłem zasilania, materiały eksploatacyjne i osprzęt dodatkowy. Zestaw ma 7,3 m długości (10,8 m z przyczepą), 2,5 m szerokości i 4,68 m wysokości (2,83 m w pozycji marszowej), a masa całkowita nie przekracza 15 t.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

ANALIZA PODRÓŻ BEZ PASZPORTU

Stan polskiej obrony powietrznej

2023-06-01
X