Przejdź do serwisu tematycznego

Koniec badań radarów Bystra

Agencja Uzbrojenia poinformowała o pozytywnym zakończeniu badań zdawczo-odbiorczych Zdolnych do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnych (ZPSR) Bystra.

We wtorek, 4 lipca br., Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych o pozytywnym zakończeniu badań zdawczo-odbiorczych Zdolnych do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnych (ZPSR) Bystra. Na podstawie dwóch umów, Wojsko Polskie ma w najbliższych latach otrzymać łącznie 38 takich radiolokatorów (Struktura polskiej obrony powietrznej).

Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

3 września 2019 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON zamówił we wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółce PIT-Radwar z Warszawy szesnaście zestawów radarów za 634 859 999 zł brutto z dostawami do końca 2025.

29 marca 2023 Agencja Uzbrojenia zamówiła kolejne dwadzieścia dwa radary, tym razem na potrzeby Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich (ZRA) Pilica+. Wartość zamówienia wynosi ok. 1,1 mld zł brutto, a dostawy zostaną realizowane w latach 2026-2028.

W międzyczasie, bo 30 listopada 2022, została zawarta umowa o wartości ok. 14 mln zł brutto na dostawę pięciu symulatorów ZPSR Bystra. Dostawy będą realizowane w latach 2022-2025. Symulatory będą wykorzystywane do szkolenia załóg i odtwarzania różnych sytuacji bojowych w zależności od scenariusza.

Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna Bystra przeznaczona jest do wykrywania i wskazywania celów w przeciwlotniczych zestawach krótkiego zasięgu stosowanych do osłony taktycznych ugrupowań bojowych przed środkami napadu powietrznego. ZDPSR Bystra jest chłodzonym cieczą radarem wielofunkcyjnym i wielozadaniowym o wszechstronnych możliwościach i zastosowaniach, odpornym na zakłócenia pasywne lub celowe, posiadającym zdolność wykrywania i śledzenia typowych zagrożeń powietrznych jak samoloty bojowe i śmigłowce (również w zawisie), pocisków rakietowych, a także bezpilotowych statków powietrznych oraz granatów moździerzowych.

Jest wyposażona w pracującą w paśmie C antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) o zasięgu 80 km, aperturze pionowej do 70° i aperturze poziomej 360°. Zastosowano także mechanizmy pozwalające na zmniejszenie prawdopodobieństwa wykrycia przez środki rozpoznania przeciwnika i środki zwiększające odporność na atak rakietowymi pociskami przeciwradarowymi (ARM). Antena typu AESA pozwala na cyfrowe formowanie wiązek odbiorczych, cyfrową syntezę, kodowanie i filtrację dopasowaną sygnałów, estymację współrzędnych z algorytmem ograniczającym efekty wielodrogowości, a także zastosowanie układu śledzenia wykorzystującego algorytm wielohipotezowy i podsystem do wykrywania śmigłowców w zawisie. Wykorzystuje systemy identyfikacji swój-obcy IFF: Mod 1, 2, 3/A, C (SIF), Mod 4 (SM) i Mod S oraz jest przygotowana do pracy z Mod 5. Załogę stanowi dwóch żołnierzy.

ZDPSR Bystra, posadowiony na platformie opancerzonego pojazdu AMZ Żubr-P 4×4, składa się podzespołów radaru wraz z układami rozwijania zestawu, układów łączności radiowej i przewodowej, układy nawigacji GPS i inercyjnej, podsystemu zasilania wraz z agregatem prądotwórczym, dwóch stanowisk operatora (w tym jednego przenośnego) i elementów pomocniczych (układów chłodzenia, stacja meteorologicznej i innych). Na przyczepie umieszczony jest imitator sygnału radiolokacyjnego z własnym źródłem zasilania, materiały eksploatacyjne i osprzęt dodatkowy. Zestaw ma 7,3 m długości (10,8 m z przyczepą), 2,5 m szerokości i 4,68 m wysokości (2,83 m w pozycji marszowej), a masa całkowita nie przekracza 15 t.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

ANALIZA PODRÓŻ BEZ PASZPORTU

Stan polskiej obrony powietrznej

2023-06-01
X