Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa wykonawcza na radary Bystra dla zestawów Pilica+

Agencja Uzbrojenia zamówiła we, wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółce PIT-Radwar partię 22 Zdolnych do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnych Bystra na potrzeby Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

29 marca br., w siedzibie spółki PIT-Radwar w Warszawie, wiceprezes Rady Ministrów i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę wykonawczą na dostawę 22 Zdolnych do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnych (ZPSR) Bystra na potrzeby Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich (ZRA) Pilica+.

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Konsorcjum PGZ-Pilica+, jest dostawa 22 ZDPSR Bystra. Wartość zamówienia wynosi ok. 1,1 mld zł brutto, a dostawy radarów zostaną realizowane w latach 2026-2028 i będą stanowiły kontynuację dostaw realizowanych przez PIT-Radwar na potrzeby innego zadania, w ramach umowy zawartej 3 września 2019 przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON. Zgodnie z tamtą umową, o wartości 634 859 999 zł brutto, wykonawca dostarczy 16 ZDPSR Bystra do końca 2025 (MSPO2019: Radary Bystra dla WP).

Jest to jednocześnie pierwsza umowa wykonawcza zawarta na potrzeby realizacji projektu Pilica+, w efekcie którego w nadchodzących latach na wyposażenie Sił Zbrojnych RP ma trafić 21 Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+, co obejmuje też dostosowanie zamówionych wcześniej zestawów. Umowa ramowa na realizację projektu Pilica+ została zawarta 4 października 2022 (Pilica+ wzmocni obronę przeciwlotniczą Wojska Polskiego).

W skład konsorcjum PGZ-Pilica+ wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa, Zakłady Mechaniczne Tarnów, PIT-Radwar, PCO, Jelcz, Mesko, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej, Wojskowe Zakłady Uzbrojenia oraz Wojskowe Zakłady Elektroniczne.

Zatwierdziłem kolejną umowę na radary Bystra. Ta umowa to kolejne 22 stacje radiolokacyjne. Budujemy nasze zdolności i je wzmacniamy o kolejne warstwy. To polski projekt. Pilica+ będzie służyła osłonie Patriotów. Co do zasady zawsze, jeżeli jest to możliwe, nasze zamówienia lokujemy w polskim przemyśle zbrojeniowym. Chciałbym podziękować szefowi Polskiej Grupy Zbrojeniowej i pracownikom oraz kadrze zarządzającej PIT-Radwaru za przygotowanie produkcji i wdrożenie projektu – powiedział wicepremier Mariusz Błaszczak po zatwierdzeniu umowy.

Wzmacniamy liczebnie Wojsko Polskie. Wyposażamy w nowoczesny sprzęt. To wszystko jest możliwe dzięki ustawie o obronie Ojczyzny. Wzmacniamy Wojsko Polskie tak, aby władca Kremla nie odważył się zaatakować Polski. Dziękuję za to wszystko co składa się na zatwierdzony dziś kontrakt. Pilica + stanowi mocny punkt na mapie naszych możliwości. Mechanizm dotyczący produkcji stacji jest już sformowany. Mamy dostawę pierwszych egzemplarzy w tym roku. Budujemy zdolności przeciwlotnicze i przeciwrakietowe Wojska Polskiego – dodał szef MON.

Budujemy zdolności przeciwlotnicze i przeciwrakietowe Wojska Polskiego, wzmacniamy je. Takie zdolności już oczywiście są, ale wzmacniamy je kolejnymi warstwami. System Pilica+, w którego skład wejdą stacje radiolokacyjne, jest polskim projektem. Zaczynając od warstwy najniższej, gdzie wykorzystujemy polskie Pioruny, poprzez strefę wyższą, gdzie mamy konstrukcje powstałe we współpracy z Wielką Brytanią. Na podstawie brytyjskiego wzoru stworzyliśmy polski system Narew. No i wyższa warstwa, system Patriot – zauważył Mariusz Błaszczak.

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Dziś potencjał Wojska Polskiego w obszarze radiolokacji zdecydowanie się powiększa. Dzięki decyzji Premiera Mariusza Błaszczaka, Wojsko Polskie otrzyma na wyposażenie kolejne zestawy Pilica+. Oczami tego systemu jest opracowana właśnie tutaj w PIT-Radwar – radar Bystra. Dzisiejsza umowa to dzień dumy dla setek inżynierów, konstruktorów i pracowników PIT-Radwar. To tu powstają najnowocześniejsze na świecie rozwiązania w obszarze radiolokacji – powiedział prezes zarządu Grupy PGZ, Sebastian Chwałek.

ZRA Pilica+

ZRA Pilica+ będą pełnić rolę podstawowych systemów przeciwlotniczych Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Sił Powietrznych, których zasadniczym przeznaczeniem będzie uzupełnienie stref ognia zestawów rakietowych obrony powietrznej krótkiego i średniego zasięgu na małych i bardzo małych wysokościach oraz osłona zestawów Wisła (PGZ zrealizowała umowy podwykonawcze w ramach I fazy programu Wisła).

ZRA Pilica+ będzie obejmował wyrzutnie rakietowe krótkiego zasięgu iLauncher z pociskami przeciwlotniczymi MBDA CAMM (Common Anti-Air Modular Missile), ZPSR Bystra oraz elementy Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich (PSR-A) Pilica, czyli: stanowisko dowodzenia, radar krótkiego zasięgu, 6 jednostek ogniowych wraz z ciągnikami artyleryjskimi, podsystem łączności oraz pojazdy amunicyjne i pojazdy transportowe, a w dalszej kolejności armaty przeciwlotnicze z amunicją programowalną oraz system przeznaczony do zwalczania bezzałogowych statków powietrznych (Cztery zestawy PSR-A Pilica w Wojsku Polskim).

ZPSR Bystra

Zdjęcie: PIT Radwar

Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna Bystra przeznaczona jest do wykrywania i wskazywania celów w przeciwlotniczych zestawach krótkiego zasięgu stosowanych do osłony taktycznych ugrupowań bojowych przed środkami napadu powietrznego. ZDPSR Bystra jest chłodzonym cieczą radarem wielofunkcyjnym i wielozadaniowym o wszechstronnych możliwościach i zastosowaniach, odpornym na zakłócenia pasywne lub celowe, posiadającym zdolność wykrywania i śledzenia typowych zagrożeń powietrznych jak samoloty bojowe i śmigłowce (również w zawisie), pocisków rakietowych, a także bezpilotowych statków powietrznych oraz granatów moździerzowych.

Jest wyposażona w pracującą w paśmie C antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) o zasięgu 80 km, aperturze pionowej do 70° i aperturze poziomej 360°. Zastosowano także mechanizmy pozwalające na zmniejszenie prawdopodobieństwa wykrycia przez środki rozpoznania przeciwnika i środki zwiększające odporność na atak rakietowymi pociskami przeciwradarowymi (ARM). Antena typu AESA pozwala na cyfrowe formowanie wiązek odbiorczych, cyfrową syntezę, kodowanie i filtrację dopasowaną sygnałów, estymację współrzędnych z algorytmem ograniczającym efekty wielodrogowości, a także zastosowanie układu śledzenia wykorzystującego algorytm wielohipotezowy i podsystem do wykrywania śmigłowców w zawisie. Wykorzystuje systemy identyfikacji swój-obcy IFF: Mod 1, 2, 3/A, C (SIF), Mod 4 (SM) i Mod S oraz jest przygotowana do pracy z Mod 5. Załogę stanowi dwóch żołnierzy.

ZDPSR Bystra, posadowiony na platformie opancerzonego pojazdu AMZ Żubr-P 4×4, składa się podzespołów radaru wraz z układami rozwijania zestawu, układów łączności radiowej i przewodowej, układy nawigacji GPS i inercyjnej, podsystemu zasilania wraz z agregatem prądotwórczym, dwóch stanowisk operatora (w tym jednego przenośnego) i elementów pomocniczych (układów chłodzenia, stacja meteorologicznej i innych). Na przyczepie umieszczony jest imitator sygnału radiolokacyjnego z własnym źródłem zasilania, materiały eksploatacyjne i osprzęt dodatkowy. Zestaw ma 7,3 m długości (10,8 m z przyczepą), 2,5 m szerokości i 4,68 m wysokości (2,83 m w pozycji marszowej), a masa całkowita nie przekracza 15 t.

30 listopada 2022 PIT-Radwar i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej podpisały umowę o wartości ok. 14 mln zł na dostawę pięciu symulatorów ZDPSR Bystra wraz z pakietem szkoleniowym. Dostawy będą realizowane w latach 2022-2025. Symulatory będą wykorzystywane do szkolenia załóg i odtwarzania różnych sytuacji bojowych w zależności od scenariusza (PIT-Radwar podpisał umowę na dostawę symulatorów radaru Bystra).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Najnowszy bezzałogowiec Mojave na brytyjskim lotniskowcu

Amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. i brytyjska królewska marynarka wojenna poinformowały o testach startów i lądowania nowego bojowego bezzałogowego statku latającego…

Mongolia pierwszym azjatyckim odbiorcą JLTV

Departament Obrony USA zlecił spółce Oshkosh Defense produkcję kolejnej partii wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV dla pięciu odbiorców eksportowych, w tym Mongolii…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X