Przejdź do serwisu tematycznego

Sikorsky Raider X nabiera kształtu

Prototyp śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego Lockheed Martin/Sikorsky Raider X, który jest oferowany amerykańskim wojskom lądowym w programie FARA, został ukończony w ponad 85%.

4 kwietnia br. amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że prototyp śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego Sikorsky Raider X, który jest oferowany amerykańskim wojskom lądowym (US Army) w programie o kryptonimie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), został ukończony w ponad 85%. Koncepcja wiropłatu została zaprezentowana 14 października 2019 na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) w Waszyngtonie (AUSA19: Sikorsky Raider X).

Prototyp śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego Lockheed Martin/Sikorsky Raider X, który jest oferowany amerykańskim wojskom lądowym w programie FARA, został ukończony w ponad 85% / Zdjęcie: Lockheed Martin

Przy okazji informacji o postępach prac opublikowano pierwszą fotografię śmigłowca. Co ciekawe, sama budowa i montaż miały przebiegać o 50% szybciej, niż w przypadku wcześniejszych inicjatyw, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii projektowania i wytwarzania. Montaż jest realizowany w zakładach Sikorsky Development Flight Center w West Palm Beach na Florydzie (Programy śmigłowcowe US Army).

Projekt śmigłowca Raider X bazuje na demonstratorze technologii S-97 Raider i doświadczeniach producenta z eksperymentalnym śmigłowcem X2. Co ciekawe, równolegle ukończono budowę drugiego kadłuba, który jednak ma służyć jedynie do testów naziemnych. Testy te będą wspierać program bezpieczeństwa lotu Raider X CP i dostarczą danych w celu optymalizacji i przyspieszenia projektu pełnej platformy.

Paul Lemmo, prezes spółki Sikorsky Aircraft Corporation, powiedział:

Nasz innowacyjny Raider X przyniesie US Army szerokie korzyści, w tym najniższe ryzyko związane z harmonogramem i największą dojrzałość techniczną konkurentów FARA. Dzięki technologii X2, Raider X ma zdolność zwiększenia zdolności, w przeciwieństwie do konfiguracji z jednym głównym wirnikiem. Patrzymy w przyszłość i jesteśmy zaangażowani w pomoc US Army w powstrzymywaniu zagrożeń i obronie wolności w 21. wieku.

Pete Germanowski, główny inżynier Sikorsky w programie FARA, dodał:

Podjęliśmy innowacyjne podejście dzięki naszemu drugiemu kadłubowi. Nie tylko zwiększył wydajność budowy i testowania naszego pierwszego śmigłowca, ale daje nam możliwość dokończenia go jako drugiego prototypu, zapewniając nam większą elastyczność i większą redukcję ryzyka.

Raider X zostanie wyposażony w awionikę i elektroniczne systemy misji, w tym cyfrowe układy sterowania fly-by-wire, oparte na modułowej architekturze otwartego systemu (MOSA), oferujące opcje plug-and-play w zakresie systemów misji, czujników i uzbrojenia. Złożona technologia śmigłowca współosiowego z dwoma przeciwbieżnymi śmigłami i śmigłem pchającym X2 zapewni niezrównany potencjał i margines wzrostu w zakresie prędkości, promienia lotu i ładunku użytecznego. Umożliwi to szerszy zakres konfiguracji śmigłowców dla określonych wymagań misji.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Raider X zostanie wyposażony w silnik turbowałowy General Electric T901-GE-900 (GE3000), wybrany przez US Army w programie Improved Turbine Engine Program (ITEP), którego wrażliwe elementy będą chronione przez osłony głowicy wirnika głównego i ukryty głęboko za wlotami powietrza w kształcie litery V. Z kolei wizualizacje śmigłowca sugerowały, że kształt kadłuba ma pozwolić na lepsze pochłanianie fal radarowych, natomiast anteny, czujniki, wsporniki z uzbrojeniem czy 20-mm działko będą wsuwane do środka i wysuwane w razie potrzeby.

Dodatkowo, układ wydechowy będzie ulokowany głęboko pod charakterystyczną płetwą na belce ogonowej. Mieścić się tam będzie układ chłodzenia spalin, dzięki czemu sygnatura termiczna śmigłowca będzie dużo niższa. Podobne rozwiązanie wprowadzono w śmigłowcu Boeing-Sikorsky RAH-66 Commanche. Producent deklaruje uzyskanie niskich kosztów eksploatacyjnych i dużej prędkości – wymagana jest co najmniej 380 km/h.

Jedynym konkurentem Raider X w programie FARA jest 360 Invictus, zaoferowany przez spółkę Bell Textron. Zgodnie z informacją z 11 sierpnia 2021, prototyp wiropłatu znajdował się w trakcie montażu końcowego. Zgodnie z wymogami, konkurencyjne prototypy muszą zostać oblatane do końca 2022. Nowy wiropłat, który zostanie wybrany przez US Army w 2024, wypełni rolę wycofanych w 2014 śmigłowców typu Bell OH-58D Kiowa Warrior (Bell 360 Invictus nabiera kształtów).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X