Przejdź do serwisu tematycznego

USA: drugi pełny test pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW

Amerykańskie wojska lotnicze USAF zrealizowały drugi tzw. pełny test pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A ARRW – nieoficjalnie nieudany.

24 marca br. służba prasowa Dowództwa Logistycznego USAF (Air Force Materiel Command, AFMC) poinformowała o drugim tzw. pełnym teście (All-Up-Round) pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon) z bombowca strategicznego B-52H Stratofortress.

Zdjęcie: USAF

Test został zrealizowany 13 marca br. w rejonie poligonu morskiego Point Mugu u południowych wybrzeży Kalifornii. Pocisk był przenoszony przez B-52H z 419. Eskadry Doświadczalnej USAF z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii. Jak podkreśla komunikat prasowy, był to drugi pełny test prototypu (end-to-end), po pierwszym w pełni udanym z 9 grudnia 2022, który prawdopodobnie miał na celu przetestowanie nie tylko przyspieszacza rakietowego i przekroczenie prędkości Ma5, ale też uwolnienie szybującego pocisku hipersonicznego z ćwiczebną głowicą. Podkreślono, że podczas testu spełniono kilka celów, a inżynierowie i testerzy zespołu doświadczalnego zbierają dane do dalszej analizy.

W oficjalnym komunikacie prasowym brakuje jednoznacznej informacji czy test był w pełni udany, częściowo czy nieudany – w przypadku poprzednich komunikatów takich wątpliwości nie brakowało. Później tego samego dnia Air & Space Forces Magazine poinformował, że najnowszy test nie był w pełni udany, ale USAF nie przekazały magazynowi co konkretnie nie udało się.

Tymczasem już zaplanowano na ten rok kilka kolejnych testów All-Up-Round – ma to związek z coraz bardziej napiętym harmonogramem programu ARRW – zaplanowano bowiem wprowadzenie nowego systemu uzbrojenia na wyposażenie już w III kwartale bieżącego roku.

Jeśli chodzi o wcześniejsze próby w ramach programu ARRW, oprócz wspomnianego testu grudniowego, w ubiegłym roku przeprowadzono dwa testy przyspieszacza rakietowego, 13 lipca14 maja. Należy dodać, że test majowy był kluczowy dla całego programu, gdyż przełamano złą passę i był to w pełni udany test przyspieszacza. Ogólnie, z powodu niepowodzeń przy pierwszych próbach (z 5 kwietnia, 29 lipca17 grudnia 2021), program ARRW jest opóźniony względem pierwotnego harmonogramu o około 11 miesięcy. Niemniej, sukcesem zakończyły się próba odłamkowo-burzącej głowicy bojowej z 7 lipca 2021 oraz udana symulacja ataku pociskiem celu, w ramach ćwiczenia pk. Northern Edge, na początku maja 2021.

Rozwój i próby systemu realizują i nadzorują centra doświadczalne AFTC (Air Force Test Center), centrum testów uzbrojenia marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division), biuro programowe ARRW w Departamencie Obrony oraz spółka Lockheed Martin Missiles and Fire Control – główny projektant i wykonawca pocisku na podstawie umowy bazowej o wartości 480 mln USD z 13 sierpnia 2018.

AGM-183A ARRW będą przenosić szybujący pocisk hipersoniczny z głowicę konwencjonalną z prędkością od Ma6,5 do Ma8 i na dystansie, szacowanym przez ekspertów, na co najmniej 1000 mil (1609 km) i czasie 10-12 minut. Oprócz B-52H, zostaną z nimi zintegrowane zmodernizowane samoloty B-1B Lancer oraz nowo wdrażane samoloty wielozadaniowe F-15EX Advanced Eagle.

Zgodnie z deklaracjami Lockheed Martin z 7 marca br. udzielonymi podczas sympozjum AFA Warfare Symposium 2023 stowarzyszenia Air & Space Forces Association, spółka jest gotowa do rozpoczęcia pełnoskalowej produkcji seryjnej pocisków w nowym zakładzie zbudowanym w tym celu w Courtland w stanie Alabama. Jay Pitman, wiceprezes działu Air Dominance And Strike Weapons w Lockheed Martin Missiles and Fire Control mówił dziennikarzom o możliwości produkcji dziesiątek pocisków hipersonicznych rocznie.

Tymczasem, zgodnie z budżetem obronnym NDAA na rok fiskalny 2023, na prace badawczo-rozwojowe w ramach programu ARRW zarezerwowano 115 mln USD, choć początkowo USAF wnioskowało również o 46,6 mln USD na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production), to decyzji w tej sprawie (Milestone C) nadal nie ma. Z kolei w projekcie na budżet NDAA na rok fiskalny 2024 wnioskuje się o kolejne 150,3 mln USD.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X