Przejdź do serwisu tematycznego

Więcej AIM-120 AMRAAM dla Szwecji

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Szwecji partii 250 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM.

W piątek, 7 lipca br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Szwecji partii 250 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM za maksymalnie 605 mln USD (2,462 mld zł).

Zdjęcie: Saab Defence and Security

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Sztokholmie wnioskował o możliwość zakupu 250 bojowych pocisków AIM-120C-8 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) oraz 6 sekcji naprowadzania do tych pocisków.

Pakiet zawiera również zapasowe sekcje naprowadzania i kontenery transportowe do pocisków, zestawy telemetryczne ATS (AMRAAM Test Set), urządzenia szyfrujące, sprzęt wsparcia, w tym amunicji, dostawy i wsparcie oprogramowania niejawnego, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria, wsparcie usług napraw i zwrotów, wsparcie transportowe, publikacje niejawne i dokumentacja techniczna, badania i ankiety, usługi wsparcia technicznego, inżynieryjnego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (Raytheon Missiles and Defense) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

AIM-120C-8 to zmodyfikowana wersja starszego pocisku AIM-120C-7, w której niektóre komponenty zostały zastąpione równoważnymi częściami z rynku komercyjnego, a jego możliwości są identyczne jak w poprzedniku.

Pociski rodzimy AIM-120 AMRAAM są użytkowane w wojskach lotniczych Szwecji (Svenska flygvapnet) pod nazwą RB 99. Platformą do ich przenoszenia są samoloty wielozadaniowe Saab JAS 39 Gripen. Obecnie jest to 71 starszych JAS 39C/D (z 204 pierwotnie zakupionych; 28 wydzierżawiono Czechom i Węgrom).

Jednak 17 stycznia 2013 zamówiono łącznie 60 jednomiejscowych JAS 39E Gripen (z opcją z 3 marca 2014 na 10 kolejnych), które są następcami obecnie eksploatowanych samolotów. 24 listopada 2021 odebrano pierwsze 6 egzemplarzy (także brazylijskich oznaczonych jako F-39E).

Dostawy dla Szwecji miały być zrealizowane pierwotnie w latach 2018-2027 (odnotowano trzyletnie opóźnienie), natomiast w 2019 szwedzki obronny komitet doradczy zarekomendował pozostawienie części ze starszych samolotów w służbie po 2025 i zostać wycofane dopiero po wdrożeniu samolotów 6. generacji. Być może będzie to platforma opracowana w obecnie brytyjsko-japońsko-włoskim programie GCAP (Global Combat Air Programme). Szwecja była wcześniej zainteresowana inicjatywą Tempest, którą realizowano przed GCAP.

30 czerwca br. spółka Saab Defence and Security informowała, że podpisała umowę o wartości 345 mln SEK (129,62 mln zł) ze szwedzkim urzędem zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) na kontynuację wsparcia eksploatacji samolotów rodziny Gripen w Svenska flygvapnet.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Polska Grupa Zbrojeniowa na Eurosatory 2024

Polska Grupa Zbrojeniowa uczestniczy w targach Eurosatory 2024, które odbywają się w dniach 17-21 czerwca w Paryżu, prezentując bogatą ofertę sprzętu i wyposażenia. Prawdziwą…

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X