9 grudnia br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała postępach przy programie samolotu wielozadaniowego 6. generacji FCAS (Future Combat Air System). 

Airbus Defence and Space potwierdza i rozszerza współpracę z podmiotami przemysłowymi w Niemczech i Hiszpanii na potrzeby programu samolotu bojowego 6. generacji FCAS / Grafika: Airbus Defence and Space

Airbus Defence and Space potwierdza i rozszerza współpracę z podmiotami przemysłowymi w Niemczech i Hiszpanii na potrzeby programu samolotu bojowego 6. generacji FCAS / Grafika: Airbus Defence and Space

W Niemczech zakończono pilotażową fazę inicjatywy Innovations for FCAS (I4 FCAS), której celem było nawiązanie współpracy ze start-upami, małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz instytutami badawczymi. Z kolei w Hiszpanii potwierdzono, iż lokalny oddział Airbus będzie liderem programu FCAS w tym kraju oraz głównym wykonawcą w projekcie Low Observability (FCMS, Indra i Thales opracują czujniki dla FCAS, 2020-11-25).

Niemcy
Inicjatywa I4 FCAS została uruchomiona w kwietniu br. i została całkowicie sfinansowana przez federalne ministerstwo obrony Niemiec. W fazie pilotażowej 18 podmiotów pracowało nad 14 projektami w różnych obszarach, obejmujących całą gamę elementów systemu bojowego nowej generacji: sieci kontroli ACC (Air Combat Cloud; pozyskiwania danych z chmury), systemy  łączności,  samolotu, bezzałogowymi statków latających RC (Remote Carrier) czy czujników.

Sukcesem zakończył się projekt pierwszej, zatwierdzonej do testów w locie, wyrzutni bezzałogowego statku powietrznego z ładowni samolotu transportowego. Projekt ten jest wynikiem współpracy Airbusa jako integratora samolotu transportowego A400M-180 Atlas ze spółkami Geradts w zakresie wyrzutni i SFL ze Stuttgartu w zakresie integracji bezzałogowca. Symulacje komputerowe wykonała niemiecka agencja kosmiczna DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt). Innowacyjne podejście do projektowania pozwoliło na szybką budowę prototypu i gotowość do lotu po zaledwie 6 miesiącach.

Z kolei spółka Kernkonzept z Drezna wraz z Airbus CyberSecurity pokazały, w jaki sposób wykorzystać rozwiązania IT dla spełnienia najwyższych wymagań bezpieczeństwa w rządowym systemie chmurowym. Wyniki prac przy demonstratorze technologii chmurowej zostaną wykorzystane przy projektowaniu sieci kontroli ACC.

Hellsicht z Monachium zaprojektowała demonstrator zastosowania sztucznej inteligencji do  analizy częstotliwości radiowych. Dzięki połączeniu opracowanych algorytmy z zestawami danych  dostarczonych przez Airbusa, uzyskano unikalną zdolność do identyfikacji niektórych nadajników, takich jak stacje radiolokacyjne, w czasie rzeczywistym.

Hiszpania
Hiszpański oddział Airbus Defence and Space wraz z lokalnymi partnerami podpisał wstępną umowę ramową w ramach fazy demonstracyjnej 1A programu FCAS z głównymi wykonawcami z Francji i Niemiec, kończąc 9-miesięczny proces finalizacji włączenia Hiszpanii do inicjatywy (Airbus Future Jet Trainer oferowany Hiszpanii, 2020-10-18).

Airbus, który przez ostatni rok wspierał akces Hiszpanii do programu, przyjmuje na siebie zadanie  głównego hiszpańskiego udziałowca w FCAS. Kontrakt obejmuje wstępne prace nad rozwojem demonstratorów technologii i doskonaleniem technologii, a celem przyświecającym uczestnikom jest rozpoczęcie testów demonstratora NGF (New Generation Fighter) w locie w drugiej połowie 2026.

23 listopada br. ministerstwo obrony Hiszpanii informowało, że w ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się wstępne prace koncepcyjne nad elementami systemów i elementów, wchodzących w skład FCAS: płatowca, napędu, sieci ACC i układów sterowania. Faza demonstracyjna 1A programu FCAS o wartości 155 mln EUR (691,5 mln zł) rozpoczęła się po uzyskaniu zgody 12 lutego br. od niemieckiego Bundestagu na podział prac ze strona francuską (do którego dołączyła później Hiszpania – przyp. red.) (Postępy w programie FCAS, 2020-02-14).