We wtorek, 30 stycznia, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River, w stanie Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 31 096 730 USD (124,30 mln zł) z australijską spółką Chemring Australia na dostawę kolejnej partii celów pozornych MJU-68/B, przeznaczonych dla samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning.
Przedmiotem zamówienia jest partia licząca łącznie 19 570 flar typu MJU-68/B (Flare Infrared Countermeasures), przeznaczonych do mylenia wrogich pocisków rakietowych krótkiego zasięgu kierowanych na podczerwień. Z tej puli 12 918 sztuk trafi do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) i 1152 do amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), a także na eksport: 1176 dla Włoch, 1152 dla Belgii, 868 dla Wielkiej Brytanii, 816 dla Japonii, 720 dla Niemiec, 672 dla Danii oraz 96 dla Polski. Cena jednostkowa to ok. 1500 USD (6014 zł).
Prace będą wykonywane w San Diego w Kalifornii (38%), Lara w Wiktorii, Australia (32%), Toone w Tennessee (27%), Salem w New Hampshire (2%) oraz Hopkinton w Massachusetts (1%) z szacowanym terminem zakończenia w lutym 2025. Środki finansowe na ich zakup pochodzą z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024, w tym 15 527 708 USD (60,14 mln zł) z budżetu US Navy i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marins Corps, USMC) i 1 830 528 USD (4,01 mln zł) z budżetu USAF, następnie z niewykorzystanych środków z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2023 – 4 998 994 USD (16,04 mln zł) z budżetu US Navy i USMC, a także z funduszy programu FMS (Foreign Military Sales) dla użytkowników eksportowych, w tym Polski – 8 739 500 USD (32,08 mln zł).
Poprzednie umowy z Chemring Australia na cele pozorne MJU-68/B były zawierane 27 października 2022, 25 października 2021 i 24 września 2021, Z kolei wcześniejszym dostawcą flar tego typu dla Departamentu Obrony USA była spółka BAE Systems Information and Electronic System Integration Inc. (umowy z 28 września 2017 i 4 kwietnia 2016).
F-35A dla Polski
Powyższa umowa to kolejne zakontraktowane wyposażenie na potrzeby przyszłych polskich 32 egzemplarzy F-35A Block 4. 21 sierpnia 2023 dowództwo NAVAIR zamówiło hełmy HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System) m.in. dla polskich pilotów, z kolei 6 marca 2023 zamówiono dla polskich samolotów silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F135-PW-100.
Wcześniej Departament Obrony zawierał umowy na produkcję komponentów potrzebnych do uruchomienia linii montażu końcowego: były to cztery umowy z 26 lipca 2021, 28 maja 2021, 30 grudnia 2020 i 28 września 2020 (Czwarta transza funduszy na polskie F-35A, Trzecia transza funduszy na polskie F-35A, Druga transza funduszy na polskie F-35, Pierwsze fundusze na polskie F-35A).
12 kwietnia 2023 ówczesny premier Mateusz Morawiecki odwiedził zakłady montażowe płatowca centralnego samolotów F-35 Lightning II spółki Lockheed Martin Aeronautics w Marietta w stanie Georgia, gdzie powstają pierwsze elementy polskich egzemplarzy. Złożył on podpis na wyprodukowanej strukturze pierwszego polskiego F-35A, czyli wrędze kadłubowej (center fuselage wing assembly, CWA), która w dalszej kolejności trafiła do zakładów montażu końcowego FACO (Final Assembly and Check-Out) w Fort Worth (Premier Morawiecki w zakładach Lockheed Martin).
Dostawy pierwszych 6 polskich samolotów F-35A Block 4 mają rozpocząć się w 2024, gdy trafią początkowo do bazy lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith. Tam piloci i członkowie członków personelu technicznego Sił Powietrznych RP rozpocznie szkolenie na nowy typ statku powietrznego (Kolejny etap szkolenia polskich pilotów samolotów F-35A, Szkolenie polskich pilotów F-35A w Ebbing).
Polscy piloci przejdą w Ebbing szkolenie do poziomu instruktora, dzięki czemu kolejni lotnicy będą szkoleni już w Polsce, w Zintegrowanym Centrum Szkoleniowym, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji. Łącznie zostanie wyszkolonych 24 pilotów i 90 członków personelu technicznego.
Przylot pierwszych egzemplarzy do Polski ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030 w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie (Polskie F-35A do Łasku i Świdwina).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.