Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy polski FA-50 ujawniony

Południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries ujawniła fotografie pierwszego lekkiego samolotu bojowego FA-50 Fighting Eagle w konfiguracji FA-50GF dla Sił Powietrznych RP.

9 marca br. południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) ujawniła fotografie pierwszego lekkiego samolotu bojowego FA-50 Fighting Eagle w konfiguracji FA-50GF (Gap Filler) Block 10 o numerze taktycznym 5002 dla Sił Powietrznych RP. Kolejne zdjęcie opublikował wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Co ciekawe, w opisie do opublikowanych przez KAI fotografii czytamy:

8 lutego 2023: drugi myśliwiec FA-50GF, który zostanie dostarczony Wojsku Polskiemu, parkuje w hangarze Korea Aerospace Industries (KAI) w Sacheon, w prowincji Gyeongsang Południowy. 8 marca 2023: FA-50GF zaakceptowany przez Agencję Obrony ds. Technologii i Inspektor Jakości (DTaQ).

Warto zwrócić uwagę na pomysł z tzw. fałszywą kabiną na spodzie przedniej części kadłuba. Swego czasu takie rozwiązanie testowano na polskich Su-22M4.

Wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak napisał na swoim profilu na Twitterze:

Wszystko idzie zgodnie z planem! FA-50 już z biało-czerwoną szachownicą. Polscy piloci i personel techniczny kontynuują szkolenie w Korei Południowej, aby być gotowym na przyjęcie maszyn w III kwartale. Nowe samoloty FA-50 to istotne uzupełnienie zdolności polskich sił powietrznych.

Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w południowokoreańskiej spółce Korea Aerospace Industries (KAI) 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle, za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), których dostawy do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim rozpoczną się w połowie bieżącego roku (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).

Dlatego, jak wspomniał wicepremier Błaszczak, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu (Pierwsze szkolenia polskich pilotów na FA-50).

Z kolei 1 marca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym prowadzonym procedurą ograniczoną, dotyczącym zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do zmodyfikowanych działek pokładowych M61A2 Vulcan dla zamówionych w Korei samolotów (Wojsko zamawia 20-mm amunicję do FA-50).

W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL, dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028. Zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto). Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.

Zdjęcia: Korea Aerospace Industries

FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X