Przejdź do serwisu tematycznego

Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski

Mariusz Błaszczak zatwierdził dwie umowy wykonawcze na pozyskanie dla Sił Powietrznych RP łącznie 48 południowokoreańskich lekkich samolotów bojowych KAI FA-50/50PL.

16 września br. w Mińsku Mazowieckim, z udziałem prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy i wiceprezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, zostały zawarte dwie umowy wykonawcze dotyczące pozyskania od strony południowokoreańskiej lekkich samolotów bojowych rodziny FA-50.

Mariusz Błaszczak zatwierdził dwie umowy wykonawcze na pozyskanie dla Sił Powietrznych RP łącznie 48 południowokoreańskich lekkich samolotów bojowych KAI FA-50/50PL

Przedmiotem pierwszej umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a spółką Korean Aerospace Industries (KAI), jest dostawa 12 lekkich samolotów bojowych FA-50 w konfiguracji analogicznej do zamawianej przez wojska lotnicze Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun) wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a dostawy wszystkich elementów zostaną zrealizowane do końca 2025, z czego wszystkie samoloty trafią do Polski w II połowie 2023.

Przedmiotem drugiej umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a KAI, jest dostawa 36 lekkich samolotów bojowych FA-50PL wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto), a dostawy samolotów, które zostaną skonfigurowane zgodnie z dodatkowymi wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne, rozpoczną się w 2025 i zostaną zrealizowane do końca 2028.

Zawarte w umowach pakiety przedstawiają podobne zakresy wyrobów i usług. Pakiet szkoleniowy obejmuje m.in. dostawę symulatorów lotu i misji (FMS – Flight Model Simulator oraz OFT – Operational Flight Trainer), szkolenie pilotów oraz personelu naziemnego w Republice Korei i w Polsce, natomiast pakiet logistyczny obejmuje zapas części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych (MON potwierdza wielkie zakupy w Korei Południowej).

Zdjęcia: Korean Aerospace Industries

Podpisanie powyższych umów wykonawczych stanowi realizację postanowień umowy ramowej zawartej 27 lipca br. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Korean Aerospace Industries. Przyjęty sposób kontraktowania związany jest z realizacją projektu z podziałem na etapy, co jest związane również z transferem technologii, w efekcie którego zostanie zbudowane w Polsce centrum serwisowe samolotów FA-50 z planowanym terminem uruchomienia w 2026, a także ujednoliceniem konfiguracji pierwszych 12 dostarczonych FA-50 do standardu FA-50PL, jak również dalszym rozwojem samolotu (Czołgi K2, armatohaubice K9 i samoloty FA-50 dla Polski).

Przyjęty sposób pozyskiwania sprzętu wojskowego pozwoli na optymalne zarządzanie projektem, a w szczególności umożliwia szybkie osiągnięcie, już w pierwszym etapie, wymaganych przez Siły Zbrojne RP zdolności operacyjnych i szkoleniowych poprzez zasilenie Sił Powietrznych nowoczesnym sprzętem wojskowym, kompatybilnym z 48 samolotami wielozadaniowymi F-16C/D Block 52+ oraz zakontraktowanymi 32 samolotami wielozadaniowymi 5. generacji F-35A Lightning II (Szkolenie polskich pilotów F-35A w Ebbing, Polskie F-35A do Łasku i Świdwina).

FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t (FA-50 oferowane Słowacji).

Wszystkie zakontraktowane samoloty FA-50 zostaną wyposażone w Link 16 oraz systemy identyfikacji swój-obcy (IFF) standardów NATO. Samoloty pozyskiwane w ramach drugiego etapu zamówienia będą posiadały zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte w efekcie zmian w zakresie uzbrojenia, zasięgu operacyjnego oraz awioniki i radaru, zgodnie wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne (COVID-19: FA-50 jednak nie dla Argentyny).

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Lockheed Martin dostarczył laser o mocy 300 kilowatów

Amerykańska spółka Lockheed Martin dostarczyła Departamentowi Obrony USA system broni laserowej o mocy 300 kW na potrzeby programów HELSI i IFPC-HEL.

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA NA UKRAINIE

Atak Rosji na Ukrainę [Dzień dwieście piąty]

16 września 2022. Dwieście piąty dzień wojny Rosji z Ukrainą. Relacja na żywo na łamach Magazynu Militarnego MILMAG.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X