Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze szkolenia polskich pilotów na FA-50

W Korei Południowej pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP rozpoczęło szkolenie na nowy typ samolotu, czyli KAI FA-50 Fighting Eagle.

22 lutego br. południowokoreańska agencja prasowa Yonhap poinformowała, że pierwsza grupa czterech pilotów Sił Powietrznych RP rozpoczęło szkolenie na nowy typ samolotu, czyli KAI FA-50 Fighting Eagle, których 12 egzemplarzy zostało zamówionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej 16 września ub. r. za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto) (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).

Zdjęcia: Korea Aerospace Industries

Doniesienia prasowe potwierdził w mediach społecznościowych wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak: Pierwszych 12 samolotów rodziny FA-50 zostanie dostarczonych do Polski jeszcze w tym roku. Trwa szkolenie pilotów w Korei Południowej. Zakup FA-50 to istotne uzupełnienie zdolności Polskich Sił Powietrznych – napisał na Twitterze.

Zgodnie z informacją agencji prasowej Yonhap, Polacy zostali skierowani do 1. Skrzydła Myśliwskiego wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującego w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu. Przejdą oni trwające 11 tygodni szkolenie, do 21 lipca, natomiast druga grupa następnych czterech pilotów analogicznie rozpocznie szkolenie w maju, które potrwa do 13 października br. Cały program szkoleniowy, trwający 23 tygodnie, został podzielony na trzy etapy: loty praktyczne na szkolnych T-50 Golden Eagle, potem na wariancie TA-50 Golden Eagle, a na koniec na symulatorze FA-50 Fighting Eagle.

Obecnie czterej użytkownicy eksportowi, Indonezja, Irak, Filipiny i Tajlandia, użytkują samoloty serii T-50. Daehanminguk Gong-gun przeszkoliły łącznie 47 pilotów z czterech państw od 2013 i nadal zapewniają im dalsze wsparcie logistyczne.

Zgodnie z umową dostawa 12 samolotów FA-50 ma zostać zrealizowana do połowy br. i trafią one do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, skąd w grudniu ub. r. i styczniu br. przeniesiono wszystkie 14 stacjonujące tam do tej pory samoloty myśliwskie MiG-29 – trafiły one do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim. Natomiast w Mińsku Mazowieckim trwają przygotowania do przyjęcia nowego typu samolotu i sformowanie pierwszej eskadry.

W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL, dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028. Zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto).

Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.

FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X