Przejdź do serwisu tematycznego

Niemieckie skrzynie biegów do polskich K2 Black Panther

Horstman Group, część RENK, poinformowała o podpisaniu umowy z południowokoreańską spółką Hyundai Rotem na dostawę skrzyni biegów do polskich czołgów K2 Black Panther.

23 października br. Horstman Group, część niemieckiej grupy RENK, poinformowała w mediach społecznościowych o podpisaniu umowy z południowokoreańską spółką Hyundai Rotem na dostawę skrzyni biegów do polskich czołgów K2 Heuk-Pyo (Black Panther) (Skrzynie biegów Horstman do brytyjskich Boxerów).

Zdjęcie: Korea Defense Blog

Zgodnie z opublikowaną informacją, na potrzeby realizacji polskiego programu dostaw czołgów K2, spółka Hyundai Rotem zamówiła 197 układów przeniesienia mocy z dostawami w latach 2023-2025 z opcją na dostawę 800 kolejnych z dostawami po 2026.

26 sierpnia br. Polska zamówiła 180 czołgów K2 za 3,37 mld USD netto, w ramach umowy ramowej z 27 lipca br., która zakłada pozyskanie przez Polskę, wraz z transferem technologii do produkcji licencyjnej m.in. kolejnych 820 czołgów K2PL. Pierwsze 10 czołgów zostanie dostarczonych drogą morską do Polski już w tym roku, a ich prezentacja i formalne przekazanie stronie polskiej odbyło się 19 października br. na terenie zakładu Hyundai Rotem w Changwon (Pierwsze czołgi K2 i haubice K9A1 dla Polski).

Czołgi K2 pierwszej transzy produkcyjnej dla wojsk lądowych Republiki Korei były wyposażane w skrzynie biegów RENK HSWL 295 TM, kompletowane z niemieckimi silnikami wysokoprężnymi MTU MT883 Ka-500, drugiej również w HSWL 295 TM, ale z rodzimymi silnikami Hyundai Doosan Infracore DV27K, natomiast z trzeciej transzy miały już otrzymać rodzime skrzynie biegów SNT Dynamics EST15K wraz z koreańskimi silnikami.

Jednak EST15K nie przeszły testów trwałości, o czym informowano w sierpniu 2020 i agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) ponownie zamówiła niemieckie HSWL 295 TM. To właśnie z trzeciej serii produkcyjnej pochodzi część z zamówionych polskich czołgów (10 z 54 wozów zamówionych pierwotnie przez Koreę w grudniu 2020). Pozostałe polskie wozy będą pochodzić z czwartej serii (liczącej 183 wozy), pierwotnie zaplanowanej wyłącznie dla koreańskiego wojska.

RENK HSWL 295 TM / Zdjęcie: RENK Group

Automatyczna skrzynia biegów RENK HSWL 295 TM ma wymiary 1800 mm x 774 mm x 840 mm oraz masę 2450 kg (bez wypełnienia olejem). Jest przeznaczona dla czołgów o masie bojowej od 50 do 70 ton, napędzanych silnikami wysokoprężnymi o maksymalnej mocy 1600 KM w ramach power packu w układzie U. Charakteryzuje się pięcioma przełożeniami do jazdy w przód i pięcioma do jazdy w tył oraz zintegrowanym systemem hamowania. Kompletowana m.in. z niemieckimi silnikami MTU MT883 Ka-500/501 jako EuroPowerPack. W tej kombinacji jest używana w czołgach K2 (pierwszej serii), Leclerc tropicalisé (eksportowym), Challenger 2E (eksportowym), Altay i Merkava Mk4.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X